Javascript är inte påslaget i din webbläsare. Vi rekommenderar att javacsript är aktiverat i webbläsaren, för bästa användning av webbplatsen.
Sök på polisen.se

Handläggare till områdeskansliet, PO Nordvästra Skåne

Organisation

Polisregion Syd

Län

Skåne län

Utlyst

01 augusti 2019

Ansök senast

01 september 2019

Referensnummer

C30130/2019

Arbetsplatsbeskrivning

Polisområde Nordvästra Skåne (PONV) har cirka 650 anställda. Polisområdet består av fyra lokalpolisområden (Helsingborg, Ängelholm, Klippan och Landskrona), två sektioner utredning- och utredningsjour samt ett kansli beläget i Helsingborg. 

Nu söker vi dig som vill arbeta som handläggare vid polisområdeskansliet i PONV Skåne.

Arbetsbeskrivning

Kansligruppen är administrativt stöd till polisområdesledningen med ansvar för att planera och följa upp verksamheten. Kansliet samordnar och koordinerar övergripande frågor inom polisområdet både ur ett strategiskt och ur ett operativt perspektiv. 

Som handläggare arbetar du bland annat med att: 
• Ansvara för att inkomna handlingar/ärenden hanteras korrekt 
• Föredra aktuell information och ärenden i olika ledningsforum 
• Samverka i och samordna aktuella enhetsgemensamma ärenden 
• Handlägga, bereda samt kvalitetssäkra underlag som polisområdeskansliet ansvarar för, exempelvis förvaltningsärenden, remisser och inkomna handlingar 
• Vid behov leda arbetsgrupper för tidsbegränsade uppdrag 


Övriga förekommande arbetsuppgifter inom Kansligruppen kan vid behov utföras.

Kvalifikationer

Som handläggare har du 

  • Polisexamen i enlighet med Polisförordningen (2014:1104), alternativt annan eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant.
  • Dokumenterad erfarenhet av samverkan inom olika organisatoriska nivåer.
  • Erfarenhet av ledning/styrning av projekt och eller arbetsgrupper. 
  • Mycket goda kunskaper och färdigheter i att uttrycka sig skriftligt och muntligt.
  • Mycket god kunskap i Microsoft Outlook och övriga Office programvaror.  

Meriterande 
Det är meriterande om du har:

  • god kännedom om de krav som gäller för handläggning och beredning av förvaltningsärenden
  • erfarenhet av ärendehantering i ett stort och omfattande ärendeflöde samt av att bedöma ärendekaraktär och lämplig handläggning av ärenden
  • erfarenhet av att bereda möten i olika sammanhang, och att dokumentera dessa möten i form av anteckningar och ärendelogg
  • erfarenhet av beredning av remisser och delningar samt föredragning och samordning av ärenden och att sammanställa svar
  • erfarenhet av polisverksamhet, annan myndighet eller offentlig förvaltning

Personliga egenskaper

Som handläggare är du;

  • Analytisk med god förmåga till helhetssyn och hög social kompetens.
  • Flexibel med förmåga att arbeta självständigt, men se det som en självklarhet att bidra till arbetsgruppens totala uppdrag och ansvar. Periodvis är arbetsbelastningen hög, varför du ska kunna växla mellan olika arbetsuppgifter utan att eftersätta kravet på god service och kvalité.
  • Initiativrik, drivande med god förmåga att se helheten och god problemlösningsförmåga 
  • Organiserad och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt med förmåga att ge god service med kvalité.
  • Noggrann och strukturerad i ditt sätt att lösa arbetsuppgiften och lägger vikt vid att tillgodogöra dig anvisningar, föreskrifter och arbetsrutiner. 
  • Kommunikativ och bra på att skapa goda relationer. 

Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper. 

Kontaktpersoner

Mer information om tjänsten lämnas av Helena Persson, Kanslichef tel. 0709-743875

Har du frågor om rekryteringsprocessen, kontakta ansvarig HR-konsult Patricia Plajer, tel. 0722-319283, mail; patricia.plajer@polisen.se

Fackliga företrädare

Facklig information 

Polisförbundet Syd, SEKO Polisen Monica Veberg, ST och SACO-S nås via Polisens växel 11414. 

Övrig information

Övrigt
Placeringsort: Helsingborg
Anställningsform: Tillsvidareanställning med inledande provanställning om 6 mån 

Arbetstid: Dagtid (flextid)
Tillträde: Enligt överenskommelse 

Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen. 

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet, säkerhetsprövning, med registerkontroll enligt säkerhetskyddslagen, kommer genomföras före anställningen.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 1 september 2019.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Polismyndigheten behandlar de personuppgifter som du lämnar till myndigheten för att kunna handlägga din ansökan på ett effektivt och rättssäkert sätt. Polismyndigheten är enligt 5 kap. 2 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) skyldig att registrera allmänna handlingar. Dina uppgifter sparas i maximalt två år och kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Mer information finns på www.polisen.se/personuppgifter/rattigheter 

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämpligt att lämna ut, ta kontakt med ansvarig HR-konsult, patricia.plajer@polisen.se.


Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. 

Varmt välkommen med din ansökan! 

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg

Till toppen