Javascript är inte påslaget i din webbläsare. Vi rekommenderar att javacsript är aktiverat i webbläsaren, för bästa användning av webbplatsen.
Sök på polisen.se

Utredningsadministratörer till Brott i nära relation, PO Blekinge NÖ Skåne

Polisområde Blekinge NÖ Skåne söker utredningsadministratörer.

Organisation

Polisregion Syd

Län

Blekinge län, Kalmar län, Kronobergs län, Skåne län

Utlyst

12 augusti 2019

Ansök senast

25 augusti 2019

Referensnummer

C30230/2019

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten i Region Syd behöver utöka våra team som arbetar med att utreda brott mot särskilt utsatta brottsoffer. Vi söker därför dig som har erfarenhet av att arbeta som administratör och nu är redo för en ny utmaning som administratör på utredningssektionen i Polisområde Blekinge Nordöstra Skåne med placering i områdets grupper för utredning av brott i nära relation/grova brott. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Detta är en även en möjlighet för dig som tidigare varit anställd inom myndigheten, och som är intresserad av att börja arbeta inom Polisen på nytt - tveka inte, ansök idag.

Polisregion Syd har cirka 4500 medarbetare. Regionen består av fem polisområden, en regional utredningsenhet, en regional operativ enhet, en regional underrättelseenhet och ett regionkansli. Inom respektive polisområde finns lokalpolisområden, polisområdeskansli, utredningssektion/er och sektion för utredningsjourverksamhet. Här finns mer information om hur det är att jobba inom polisen https://polisen.se/om-polisen/jobba-hos-polisen/.

Polisområde Blekinge Nordöstra Skåne sträcker sig från Hässleholm i väst till Karlskrona i öst. Det består av tio kommuner fördelat på de fyra lokalpolisområdena Hässleholm, Kristianstad, Karlshamn och Karlskrona. Befolkningen i området är cirka 336 000. Utredningssektionen består av 5 utredningsgrupper, 1 grova brott och 1 BINR i Kristianstad, samt 1 kombigrupp på respektive ort i Hässleholm, Karlshamn och Karlskrona. I kombigrupperna utreds ärenden som gäller både grova brott och BINR. Inom utredningssektionen finns även spaningsgrupper och en beslagsgrupp.

Arbetsbeskrivning

Det huvudsakliga uppdraget är att vara en viktig länk i utredningsverksamheten genom att sköta de administrativa arbetsuppgifter som verksamheten kräver. Detta innefattar bland annat att bistå gruppchefer, förundersökningsledare och utredare med beredande arbetsuppgifter såsom att hämta in underlag från sjukvården, banker och försäkringsbolag, att hantera anmälningar och informationsutbyte till andra myndigheter och till kommuner. Utöver detta tillkommer att kvalitetssäkra, koppla och tillföra uppgifter och beslut i ärenden, transkribera förhör, arbeta med registervård, diarieföring och arkivering samt bokningar och koordineringar av förhör. Dessutom ska du som administratör vara ett stöd vid redovisning av förundersökningar samt andra i utredningsarbetet förekommande stödjande arbetsuppgifter. Du arbetar främst i polisens olika IT-system och det förekommer även inslag av manuellt pappersarbete. Vi förutsätter att du är van att arbeta med dator som främsta arbetsverktyg.

Arbetsuppgifterna är varierande och kräver att man har förmåga att självständigt lägga upp sitt arbete utefter de prioriteringar som råder inom området. Du är villig att genomgå utbildning och fortbildning inom angivna arbetsuppgifter. 

 I utredningsverksamheten kan du komma att arbeta i komplexa ärenden som kan innehålla stötande eller obehagligt material. Uppdraget gör att du bl.a. tar del av detaljerad information i brottsutredningar och förutsätter förståelse för och förmåga att hantera uppgifter med skyddsvärde.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:
• Avslutad gymnasial utbildning
• Erfarenhet av arbete som administratör
• Goda språkkunskaper i svenska och engelska  i såväl tal som skrift
• Körkort för manuell växel, med behörighet lägst klass B, då resor i tjänsten kan bli aktuellt.

Meriterande
• Erfarenhet av arbete i en administrativ funktion inom Polismyndigheten inom utredningsverksamhet.
• Erfarenhet av arbete i en administrativ funktion inom annan brottsutredande myndighet.
• Erfarenhet som administratör från offentlig verksamhet, t.ex. statlig eller kommunal
• Kunskaper inom förvaltningsrätt och/eller inom offentlighets- och sekretesslagstiftning.

Personliga egenskaper
En förutsättning för att klara arbetsuppgifterna är att du:
• Är strukturerad - håller deadlines, arbetar effektivt  och är noggrann även under tidspress.
•Samarbetsförmåga - arbetar bra med andra såväl kollegor som samarbetspartners.
• Är initiativtagande - ser vad som behöver göras och får verkstad i uppdragen.
• Är flexibel - förmåga att prioritera och ställa om när omgivningen kräver det.
• Relationsskapande - tar ansvar för och är tillmötesgående och underhåller goda relationer.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: Åsa Nilsson, 010-5615798, alt. asa-p.nilsson@polisen.se.

För frågor om rekryteringsprocessen, kontakta HR-konsult Anne-Lie Holgersson, 010-56 20127, annelie.holgersson@polisen.se.

Fackliga företrädare

Polisförbundet, Per Elmberg, 010-56 20343, polisforbundet.regionsyd-rekrytering@polisen.se, ST region syd, Jörgen Mårtensson, 010-56 18155, st.region-syd@polisen, SACO-S region Syd, Kjell Frisdahl, 070-356 48 71, saco-s.regionsyd@polisen.se, Seko Polisen Monica Veberg, 070-549 11 35, monica.veberg@polisen.se.

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidareanställning som administratör med provanställning om sex månader.
Arbetsort: Hässleholm, Kristianstad, Karlshamn eller Karlskrona
Arbetstid: Dagtid, flextid.Hänvisning till Polisens arbetstidsavtal ASA/Polis 5 § och 7 §.
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Administratör/administratör utredning, Polisområde Blekinge Nordöstra Skåne.

Utbildning sker internt och efter det individuella behovet.

Då vi lever i en ständig föränderlig värld behöver våra medarbetare kunna anpassa sig för de utmaningar som vi möter. De lokala förutsättningarna och behoven kan komma att vara styrande i rekryteringen.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap men du får gärna ha utländsk bakgrund. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 25 augusti 2019. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Ange även önskemål om placeringsort Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet  kontakta HR-konsult Anne-Lie Holgersson, annelie.holgersson@polisen.se, 010-56 20127.


Varmt välkommen med din ansökan!

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg

Till toppen