Registrator/arkivhandläggare till rättsenhet Nord, rättsavdelningen, Umeå

ÄR DU REDO FÖR EN STÖRRE UPPGIFT? Att arbeta för polisen är att skapa trygghet i människors liv. Varje dag. Tillsammans representerar vi en stor bredd av olika kompetenser och bakgrunder. Med oss kommer du utvecklas som människa och få erfarenheter.

Organisation

Rättsavdelningen

Län

Västerbottens län

Utlyst

02 januari 2020

Ansök senast

24 januari 2020

Referensnummer

A666.797/2019

Arbetsplatsbeskrivning

Rättsavdelningen är en nationell avdelning inom Polismyndigheten. Avdelningen är organiserad i tre processenheter (rättsligt styrning och stöd, förvaltningsrätt och informationsförvaltning) samt sju regionala rättsenheter och ett kansli.

Vid rättsenhet Nord arbetar för närvarande sammanlagt sex grupper inom områdena rättstillämpning, förvaltningsrätt och informationsförvaltning. Vi söker en registrator/arkivhandläggare som vill arbeta för gruppen Informationsförvaltning. Placering kommer att vara i Umeå. Resor kan krävas i tjänsten.

Arbetsbeskrivning

Som registrator/arkivhandläggare är du ett viktigt verksamhetsstöd i Polismyndighetens hantering av allmänna handlingar och mellan- och centralarkiv

  •  ansvara för att upprätthålla en effektiv och rättssäker diarieföring
  • bedöma och hantera allmänna handlingar i enlighet med regelverket och interna bestämmelser
  • deltar i postöppning, fördelar inkomande post och e-post, diarieför handlingar m.fl. arbetsuppgifter inom informationsförvaltningens ansvarsområde
  • göra sökningar och plockar fram ärenden till medarbetare inom Polismyndigheten och till allmänheten, försäkringsbolag, andra myndigheter, massmedia m.fl.
  • tillsammans med övriga medarbetare ständigt förbättra diarieföringen av allmänna handlingar
  • informerar och utbildar medarbetare i diarieföring i allmänna diariet
  • sköta interna lån av handlingar av akter
  • in- och utsortering av handlingar, genomföra gallring, delta i ordnande och förtecknande.
  • deltar i leveranser till andra arkivdepåer och ta emot leveranser till enhetens mellan-och centralarkiv
  • även andra arbetsuppgifter inom rättsenhetens ansvarsområde kan förekomma.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som:

  • Har avklarad gymnasieutbildning
  • Goda kunskaper i Officepaketet
  • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska
  • Erfarenhet av registrators- och arkivarbete inom offentlig förvaltning.

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även:

  • Erfarenhet att arbeta i digitala dokument- och ärendehantering.
  • Arkivvetenskap 30hp/20p eller motsvarande utbildning inom arkivvård, ordnande och förtecknande.
  • Erfarenhet av at ordna och förteckna arkiv med it-stöd.
  • Kunskaper om de bestämmelser som reglerar verksamhetsområdet såsom
  • Offentlighets- och sekretesslagen, Tryckfrihetsförordningen, Förvaltningslagen och Arkivlagen.

Arbetsuppgifterna ställer krav på struktur, noggrannhet och ordningssinne är en förutsättning för ett professionellt utförande av arbetsuppgifterna. Du kan arbeta självständigt såväl som i grupp. Du är serviceinriktad, omdömesgill och ansvarstagande, har god problemlösningsförmåga och har ett eget driv utifrån givna ramar. Du har god pedagogisk förmåga. Det kräver även att du har en utpräglad förmåga att snabbt kunna växla i arbetstempo och arbetsuppgifter. Du ska även kunna utföra visst fysiskt ansträngande arbete, såsom exempelvis att lyfta arkivkartonger i samband med leverans.

Stor vikt kommer att läggas vid den personliga lämpligheten.

Kontaktpersoner

Susanne Bäcklund, Gruppchef, tfn 010- 568 18 86

Ayda Ghabil, HR-konsult ayda.ghabil@polisen.se

Fackliga företrädare

Fredrik Bergh/SACO, tfn 010-563 91 37
Sofia Ask/Polisförbundet, tfn 010-563 87 10
Johan Gertz/Fackförbundet ST, tfn 010-56 770 92
Karna Tillheden/SEKO Polisen, tfn 0732-490 422

Övrig information

Anställningen

Anställningsform: Tillsvadareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Umeå
Arbetstid: Dagtid, Flextid tilämpas
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Registrator

Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap men du får gärna ha utländsk bakgrund. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 24 januari 2020. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr. A666.797/2019 i mailets ärendemening. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med ref.nr A666.797/2019 via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, Box 122 56, 102 26 Stockholm. 

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Varmt välkommen med din ansökan!

Sök jobbet

Ansök via e-post

Till toppen