Erfaren verksamhetsutvecklare till informationsförvaltningsenheten

Är du redo för en större uppgift? Vi söker en erfaren verksamhetsutvecklare till informationsförvaltningsenheten, som ingår i rättsavdelningen.

Organisation

Rättsavdelningen

Län

Stockholms län

Utlyst

16 december 2019

Ansök senast

22 januari 2020

Referensnummer

A635.291/2019

Arbetsplatsbeskrivning

Dina uppdrag kommer främst att handla om att utveckla digitala tjänster som ger nytta för medborgarna, men också om att utveckla interna processer och arbetssätt. Du kommer även att spela en viktig roll genom att bidra till att bygga upp polisens utvecklingskapacitet, exempelvis genom kompetensdelning, metodutveckling och förändringsledning internt.

Hos oss får du möjlighet att bidra till ökad digitalisering samtidigt som du utvecklas tillsammans med kunniga, engagerade och trevliga kollegor!

Rättsavdelningens uppdrag är att arbeta med rättslig styrning och stöd, informationsförvaltning samt förvaltningsrätt, nationellt såväl som regionalt.

Informationsförvaltningsenheten är en nationell enhet inom rättsavdelningen som arbetar med att styra, utveckla och förvalta polisens informationsförvaltnings­tjänster. Enheten är processansvarig bland annat för diarieföring, dokumenthantering, arkivering och utlämnande av allmän handling. Enheten ansvarar även för informationsförvaltning för några av polisens centrala system.

Gruppen information och e-förvaltning arbetar med att utveckla tjänster, processer och arbetssätt samt genomföra förändring med inriktning på såväl interna som externa användare. Vårt mångsidiga uppdrag gör rättsavdelningen till en spännande arbetsplats med möjlighet till stor variation.

Arbetsbeskrivning

Vi söker dig som vill vara med och leda utveckling och digitalisering inom polisens informationsförvaltning.   

Ditt uppdrag är att genomföra verksamhetsanalyser där du identifierar medborgarbehov, kartlägger verksamhetsprocesser, tar fram förbättringsförslag samt gör effekt- och nyttoanalyser. Du är fortsatt involverad under utveckling och införande, och fungerar som en brygga mellan it och verksamhet, exempelvis under kravarbete, test och senare i samband med införandet av nya tjänster.

I rollen som verksamhetsutvecklare erbjuder varje dag nya utmaningar som du löser tillsammans med dina kollegor och det nätverk du bygger upp. Du arbetar nära och tillsammans med de verksamheter som har behov av stöd, och involverar såväl våra medborgare som andra verksamhetsutvecklare, projektledare och processledare på olika enheter och nationella avdelningar, samt arkitekter och kravanalytiker från it-avdelningen.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

  • Leda och dokumentera förstudier och analyser, huvudsakligen kopplat till utveckling av processer och digitala tjänster  
  • Kartlägga medborgar- och verksamhetsbehov
  • Leda workshops med representanter från berörda verksamhetsområden, medborgare och ibland externa samverkanspartners så som andra myndigheter eller bolag
  • Genomföra nyttoanalyser
  • Planera och genomföra införanden av nya digitala tjänster, där du säkerställer kommunikation, support, utbildning och marknadsföring tillsammans med andra 
  • Omvärldsbevaka och hålla dig ajour med utveckling, metoder och verktyg för verksamhetsutveckling

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:

  • Relevant utbildning för rollen
  • Minst 3 års erfarenhet av att självständigt planera, driva och genomföra förstudier, utvecklings- och förändringsarbete med stöd av etablerade metoder och modeller
  • Erfarenhet av att arbeta med it-utveckling och digitalisering
  • Erfarenhet av att självständigt planera och leda förändringsarbete
  • Erfarenhet av att planera, utforma och leda workshops

Det är meriterande om du har:

  • Erfarenhet av att driva verksamhetsutveckling i en komplex organisation
  • Erfarenhet av att arbeta i en myndighet
  • Erfarenhet av behovsdriven utveckling och tjänstedesign, gärna både som eget arbetssätt och att implementera arbets- och förhållningssättet i en organisation
  • Erfarenhet av att metodutveckla och implementera enhetliga arbetssätt och verktyg för olika faser av verksamhetsutvecklingsprocessen

PERSONLIGA EGENSKAPER
För att lyckas i rollen behöver du:

  • Vara självständig, driven och lyhörd
  • Ha ett strukturerat arbetssätt med förmåga att prioritera
  • Vara analytisk och ha förmåga att lösa problem
  • Vara pedagogisk, kommunikativ och ha en mycket god samarbetsförmåga
  • Ha ett prestigelöst och lärande förhållningssätt

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Mer information om uppdraget lämnas av rekryterande chef: Jenny Lingstam, gruppchef Information och e-förvaltning, tel 076-133 39 80. Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult: Anette Nielsen, e-post anette.nielsen@polisen.se

Fackliga företrädare

SACO, Fredrik Bergh, tfn 010-563 91 37

Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-56 38710

Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010 5677092

Karna Tillheden, Seko Polisen, tfn 010-56 16 627

Övrig information

Anställningen:

Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader

Arbetsort: Stockholm

Arbetstid: Förtroendearbetstid

Tillträde: Enligt överenskommelse

Skicka din ansökan via e-post till jobb.na@polisen.se eller till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, Box 122 56, 102 26 Stockholm. Märk din ansökan med ref.nr A635.291/2019 i mailets ärendemening.

Säkerhetsklassning
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 22 januari 2020. ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr, per post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta berörd HR-konsult.

Varmt välkommen med din ansökan!

Polismyndigheten

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 30 000 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Sök jobbet

Ansök via e-post

Till toppen