Javascript är inte påslaget i din webbläsare. Vi rekommenderar att javacsript är aktiverat i webbläsaren, för bästa användning av webbplatsen.
Sök på polisen.se

Arkivarie till informationsförvaltning 1 vid rättsavdelning Nord

Rättsavdelningen är en nationell avdelning inom Polismyndigheten. Avdelningen är organiserad i tre processenheter (rättsligt styrning och stöd, förvaltningsrätt och informationsförvaltning) samt sju regionala rättsenheter och ett kansli.

Organisation

Rättsavdelningen

Län

Jämtlands län, Norrbottens län, Västerbottens län, Västernorrland län

Utlyst

07 februari 2019

Ansök senast

22 februari 2019

Referensnummer

A066.804/2019

Arbetsplatsbeskrivning

Vid rättsenhet Nord arbetar för närvarande sammanlagt sex grupper inom områdena rättstillämpning, förvaltningsrätt och informationsförvaltning. Vi söker arkivarier som vill arbeta för gruppen Informationsförvaltning. Det geografiska ansvarsområdet omfattar de fyra nordligaste länen. Placering kommer att vara Luleå och resor krävs för att träffa en del av gruppens medarbetare.

Arbetsbeskrivning

Som arkivarie kommer du att upprätta arkivredovisning för regionen (ordna och förteckna regionens arkiv, upprätta arkivbeskrivning). Du gör gallringsredovisningar och andra analyser av ärendehanteringen inom olika verksamhetsområden. Du kommer även ge råd till regionens olika verksamheter i frågor om diarieföring och ärendehantering.

Dessutom arbetsuppgifter som kan ingå:

  • in- och utsortering av handlingar
  • hantera interna lån av akter
  • ta emot leveranser
  • utbilda och ge råd i arkivfrågor
  • delta i leveranser inom myndigheten och ev till arkivmyndigheten
  • komplettera dokumenthanteringsplaner
  • förvalta, vårda och tillhandahålla handlingar i regionens central- och mellanarkiv
  • sekretesspröva utlämnande av allmänna handlingar 
  • arbetsleda, samordna och informera arkivhandläggare och arkivadministratörer
  • ansvara för och utföra föreskriven gallring i arkivet
  • vid behov delta i nationella och regionala utvecklingsprojekt
  • vid behov svaromål för registrator genom att delta i postöppning, fördela inkommande post och e-post, diarieföring
  • m.fl. arbetsuppgifter inom informationsförvaltningens ansvarsområde

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:

  • högskoleutbildning om minst 180 hp/120 p, med minst 60 hp/40 p arkivvetenskap (eller motsvarande högskoleutbildning med inriktning mot arkiv- eller informationsvetenskap)
  • god kännedom om arkiv- och offentlighetslagstiftningen

Det är meriterande med:

  • erfarenhet av att genomföra gallringsutredningar och motsvarande analyser av ärende- och dokumenthantering
  • kännedom om, och förståelse för verksamhetsbaserad arkivredovisning
  • erfarenhet av att samordna/arbetsleda arkivpersonal
  • erfarenhet av att arbeta inom polisen eller rättsväsendet i övrigt
  • erfarenhet av handläggning av ärenden om utlämnade av allmän handling
  • erfarenhet av att arbeta som arkivarie inom offentlig sektor
  • B-körkort

Personliga egenskaper

Vi söker dig som är stabil och självgående, analytiskt lagd, är ansvarstagande, har ordningssinne och är serviceinriktad. Du kan arbeta självständigt, är flexibel till din läggning och har förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska. Eftersom mycket av Polismyndighetens arkivbildning är digital ska du vara intresserad av hantering av digital information, samt kunna förstå och ta till dig nya it-system. Du ska kunna utföra visst fysiskt ansträngande arbete, som exempelvis att lyfta arkivkartonger i samband med leverans.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Kontaktpersoner

Rekryterande chef: Susanne Bäcklund, 010-568 18 86

Fackliga företrädare

Fackliga företrädare för SACO-S, Kent Svärd tfn 010-56 34 211

Polisförbundet, Sofia Ask, tfn 010-563 87 10

Fackförbundet ST, Johan Gertz, tfn 010-567 70 92

SEKO Polisen, Karna Tillheden tfn 010-561 66 27

Övrig information

Anställning

Anställningsform: Tillsvidare anställning med 6 månaders provanställning

Arbetsort: Luleå

Arbetstid: Dagtid, flextid tillämpas

Tillträde: enligt överenskommelse

Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

 

Säkerhetsklassning

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning, med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen, kan komma att genomföras före anställning.

 

Ansökan

Välkommen med din ansökan bestående av personligt brev och CV (inga betyg eller intyg) senast den 21 februari 2019. Vi tar endast emot bilagor i pdf- eller doc-format.

Ansökan skickas till jobb.na@polisen.se eller till adressen: Polismyndigheten, registratorskontoret, Box 12256, 102 26 Stockholm. Märk din ansökan med ref. nr. A066.804/2019 i mailets ärendemening.

Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan via post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller till berörd HR-konsult Carla Vidén, carla.vila-verde-viden@polisen.se

Den rättsliga grunden för behandling av personuppgifter är att du som kandidat samtycker till sådan behandling som en del av ansökan till tjänsten, där du som kandidat väljer vilken typ av personuppgifter som delas med Polismyndigheten i detta avseende. Observera att du som kandidat är berättigad att när som helst dra tillbaka det nämnda samtycket genom att kontakta Polismyndigheten.

Dina personuppgifter behandlas hos oss under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen, dock längst två år. Du som kandidat kan när som helst kontakta Polismyndigheten för att utöva rätten att få tillgång till, korrigera eller radera personuppgifter. Även för att begränsa eller invända mot behandlingen av din data samt rätten till dataportabilitet. Dessutom har du som kandidat rätt att lämna ett klagomål till dataskyddsmyndigheterna när det gäller behandling av dina personuppgifter.

De personer som har tillgång till personuppgifterna är rekryterande chef samt HR-konsulter hos Polismyndigheten. Har du frågor kring integritet, kontakta Polismyndigheten för ytterligare information. Mer information finns på www.polisen.se/personuppgifter/rattigheter

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

 

Polismyndigheten

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 29500 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Varmt välkommen med din ansökan senast den 21 februari 2019.

Sök jobbet

Ansök via e-post

Till toppen