Javascript är inte påslaget i din webbläsare. Vi rekommenderar att javacsript är aktiverat i webbläsaren, för bästa användning av webbplatsen.
Sök på polisen.se

Vapenhandläggare

Polismyndigheten söker vapenhandläggare för tidsbegränsade anställningar med placering i Stockholm

Organisation

Rättsavdelningen

Län

Stockholms län

Utlyst

07 februari 2019

Ansök senast

18 februari 2019

Referensnummer

C25089/2019

Arbetsplatsbeskrivning

Polismyndighetens rättsavdelning består ca 700 medarbetare som ansvarar för ett flertal viktiga funktioner i Polismyndigheten. Allt ifrån att ge rättslig styrning och stöd till hela Polis-myndigheten, handlägga skadestånds- och förvaltningsärenden, ansvara för Polismyndighetens författningssamling och andra styrdokument till att samordna ärenden om utlämnade av allmänna handlingar och ansvara för personuppgiftsbehandling.

Den breda variationen av arbetsuppgifter gör rättsavdelningen till en spännande och attraktiv arbetsplats. Vissa uppgifter är mycket verksamhetsnära medan andra fokuserar på utveckling tillsammans med andra avdelningar inom polismyndigheten.

Arbetsbeskrivning

Arbetet innebär i första hand att handlägga ansökningar om tillstånd till privatpersoners vapeninnehav, vapenlicenser och dödsboärenden. Arbetsuppgifterna består till stor del av att formulera olika beslut som i vissa fall även ska föredras för en beslutsfattare. När du uppnått tillräcklig erfarenhet har du möjlighet att utöka dina befogenheter att fatta vissa beslut. Det kan bli aktuellt med handläggning av omprövningar av vapenlicenser m.m. Du kommer successivt lära dig lagstiftningen och nya arbetsmetoder. Vid behov kommer du även vara behjälplig med andra förekommande arbetsuppgifter inom sektionen.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:

  • akademisk utbildning, gärna inom statsvetenskap, samhällsvetenskap, juridik eller annan inriktning som arbetsgivaren bedömer relevant
  • erfarenhet av administrativa arbetsuppgifter
  • god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska
  • god datorvana 

Meriterande 

Det är meriterande om du har:

  • yrkeserfarenhet av kvalificerad handläggning
  • erfarenhet av att i arbetet tillgodogöra dig samt tillämpa lagstiftning
  • erfarenhet av arbete med förvaltningsärenden
  • polisutbildning 

Personliga egenskaper 

Vi söker dig som är intresserad av handläggningsarbete. I denna roll är det viktigt att du är strukturerad, noggrann och ansvarsfull. Du ska vara självgående, ta egna initiativ och driva arbetet på ett resultatinriktat sätt. Vidare är samarbetsförmåga och god kommunikation en förutsättning för att lyckas i denna roll då du har kontakter såväl internt som externt. Du ska ha integritet, kunna argumentera för din sak och vara tydlig. Du bör vara intresserad av att lära dig ny lagstiftning och nya arbetsmetoder.

Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och personlig lämplighet.

Kontaktpersoner

Bengt Jandorff, gruppchef, Förvaltningsrätt 2, tfn: 010-56 39 751
Svante Rendahl, gruppchef, Förvaltningsrätt 1, tfn 010-56 34 525

Fackliga företrädare

Kent Svärd, SACO, tfn 010-56 342 11
Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-56 387 10
Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010-56 770 92
Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 0732-490 422

Övrig information

Anställningen:

Anställningsform: tidsbegränsade anställningar till årsskiftet 2019/2020
Arbetsort: Stockholm    
Arbetstid: Heltid/Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse 

Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning, med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen, kommer genomföras före anställningen.

Ansökan

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra bemanningsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen och dataskyddsförordningen. Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. Mer information finns på www.polisen.se/personuppgifter/rattigheter

Har du skyddad identitet, referenser eller annan information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta kontakt med ansvarig HR-konsult Felicia Flyckt, felicia.flyckt@polisen.se

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Polismyndigheten

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 29500 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Vi ser fram emot din ansökan!

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg

Till toppen