Javascript är inte påslaget i din webbläsare. Vi rekommenderar att javacsript är aktiverat i webbläsaren, för bästa användning av webbplatsen.
Sök på polisen.se

Sommarvikarie som handläggare inom förvaltningsärenden till Rättsavdelningen

Organisation

Rättsavdelningen

Län

Norrbottens län

Utlyst

08 februari 2019

Ansök senast

28 februari 2019

Referensnummer

A072.909/2019

Arbetsplatsbeskrivning

Polismyndighetens rättsavdelning består ca 700 medarbetare som ansvarar för ett flertal viktiga funktioner i Polismyndigheten. Allt ifrån att ge rättslig styrning och stöd till hela Polismyndigheten, handlägga skadestånds- och förvaltningsärenden, ansvara för Polismyndighetens författningssamling och andra styrdokument till att samordna ärenden om utlämnade av allmänna handlingar och ansvara för personuppgiftsbehandling. Den breda variationen av arbetsuppgifter gör rättsavdelningen till en spännande och attraktiv arbetsplats.

Rättsavdelningens Informationsförvaltningsenhet söker nu ett antal handläggare förvaltningsärenden till Registerförvaltningen med placering i Kiruna.

Informationsförvaltningsenheten erbjuder en verksamhet med många olika och spännande arbetsuppgifter. Det nationella perspektivet har förstärkts i och med den nya polisorganisationen. Vårt mål i allt arbete är att visa på engagemang och effektivitet. Vår kontakt med allmänhet och myndigheter präglas av service och tillgänglighet. För att vi ska vara framgångsrika ställs stora krav på oss alla.

Vi sätter stor vikt vid en god arbetsmiljö. Arbetsplatsen har ett aktivt friskvårdsarbete där flera alternativ till friskvård erbjuds. Polisen arbetar aktivt med jämställdhet och mångfald och strävar efter att skapa en arbetsplats där skiftande erfarenhet och bakgrund tas tillvara.

Arbetsbeskrivning

Som handläggare inom förvaltningsärenden arbetar du främst med att handlägga ärenden kopplade till misstanke och belastningsregistret. Du kan även komma att arbeta med administration, registervård och granskning av handlingar för att upprätthålla korrekta uppgifter i polisiära register och i andra register inom rättsväsendet. 

I arbetet ingår också telefon­support till allmänheten och myndigheter samt att handlägga övriga ärenden som faller inom enhetens arbetsområden.

Kvalifikationer

 

Vi söker dig som har:

  • 3-årig gymnasieutbildning, gärna inom ekonomi eller samhällsvetenskap alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
  • God förmåga och vana att uttrycka dig i tal och skrift i svenska och engelska
  • God vana av att arbeta i MS Outlook och MS Officepaketet WordVana av telefonsupport
  • Erfarenhet av att jobba i programmet KRUT
  • Erfarenhet av att jobba med ärenden kopplade till registerutdrag från misstanke och belastningsregistret

Det är meriterande om du har:

  • Eftergymnasialutbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant för verksamhetsområdet
  • Kunskaper i juridik, inom förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagen
  • Erfarenhet av Polismyndighetens övriga IT-system

Personliga egenskaper

Arbetsuppgifterna ställer krav på god samarbetsförmåga samt att du har en positiv attityd, är serviceinriktad och flexibel. Vidare bör du vara initiativtagande och självständig samt ansvarskännande och noggrann. Vi förutsätter att du arbetar i enlighet med Polisens värdegrund.

Vi kommer att lägga stor vikt vid de personliga egenskaperna.

Kontaktpersoner

 

Rekryterande chef: Anders Malmström 010-5684145

Fackliga företrädare

Anna Owens, SACO, tfn 010-5634881

Sofia Ask/Polisförbundet, tfn 010-563 87 10

Johan Gertz/Fackförbundet ST, tfn 010-56 770 92

Karna Tillheden/SEKO Polisen, tfn 0732-490 422

 

Övrig information

Anställningen:

Anställningsform: tidsbegränsad anställning

Arbetsort:Kiruna

Arbetstid: Flextid

Tillträde: Preliminärt vecka 25 2019

Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning, med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen, kommer genomföras före anställningen.

Ansökan:

Välkommen med din ansökan bestående av personligt brev och CV (inga betyg eller intyg) senast den 20190228. Vi tar endast emot bilagor i pdf- eller doc-format.

Skicka din ansökan via e-post till jobb.na@polisen.se eller till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, Box 122 56, 102 26 Stockholm. Märk din ansökan med dnr A072.909/2019 i mailets ärendemening.

Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan via post till:

Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta berörd HR-konsult Hannele Suuronen, hannele.suuronen@polisen.se

Den rättsliga grunden för behandling av personuppgifter är att du som kandidat samtycker till sådan behandling som en del av ansökan till tjänsten, där du som kandidat väljer vilken typ av personuppgifter som delas med Polismyndigheten i detta avseende. Observera att du som kandidat är berättigad att när som helst dra tillbaka det nämnda samtycket genom att kontakta Polismyndigheten.

Dina personuppgifter behandlas hos oss under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen, dock längst två år. Du som kandidat kan när som helst kontakta Polismyndigheten för att utöva rätten att få tillgång till, korrigera eller radera personuppgifter. Även för att begränsa eller invända mot behandlingen av din data samt rätten till dataportabilitet. Dessutom har du som kandidat rätt att lämna ett klagomål till dataskyddsmyndigheterna när det gäller behandling av dina personuppgifter.

De personer som har tillgång till personuppgifterna är rekryterande chef samt HR-konsulter hos Polismyndigheten. Har du frågor kring integritet, kontakta Polismyndigheten för ytterligare information. Mer information finns på www.polisen.se/personuppgifter/rattigheter

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Varmt välkommen med din ansökan!

 

Sök jobbet

Ansök via e-post

Till toppen