Javascript är inte påslaget i din webbläsare. Vi rekommenderar att javacsript är aktiverat i webbläsaren, för bästa användning av webbplatsen.
Sök på polisen.se

Utredningsadministratör till polismyndigheten med placering i Borlänge

Organisation

Polisregion Bergslagen

Län

Dalarnas län

Utlyst

13 februari 2019

Ansök senast

25 februari 2019

Referensnummer

C25042/2019

Arbetsplatsbeskrivning

Polisregion Bergslagen består av Dalarna, Värmland och Örebro län. Cirka 1700 anställda arbetar för att genomföra polisens kärnuppdrag i de 43 kommunerna. Verksamheten i polisregionen är organiserad i tre Polisområden, en regional Utredningsenhet, en regional Operativ enhet, en Underrättelseenhet och ett Regionkansli. I Polisområdena finns Lokalpolisområdena, som är kärnan i polisverksamheten. Nationella avdelningar finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten.

Lokalpolisområde Borlänge finns inom Polisområde Dalarna och består av kommunerna Borlänge, Säter, Gagnef, Ludvika och Smedjebacken.
Lokalpolisområdet har ca 130 medarbetare som är fördelade mellan polishusen i Borlänge och Ludvika.

Gruppen Stöd/service 3 har som uppgift att stödja de olika verksamheterna som finns i våra polishus, såväl de inom lokalpolisområdet som polisområdets- och de regionala verksamheter som är förlagda till våra två polishus.

Arbetsbeskrivning

BESKRIVNING AV ARBETSUPPGIFTER
Som utredningsadministratör i Borlänge kommer du att ingå i en arbetsgrupp som ger stöd och service genom att hantera en stor del av det administrativa flödet som genereras inom LPO Borlänge.

Som utredningsadministratör är du ett viktigt stöd i vår utredningsverksamhet. Du arbetar nära våra utredare och förundersökningsledare och även andra typer av samarbeten förekommer i hög utsträckning, såväl inom som utanför myndigheten. Du arbetar främst i polisens olika IT-system (bland annat DurTvå och PÄR) och det förekommer även inslag av manuellt pappersarbete. Du är behjälplig i olika arbetsuppgifter i lokalpolisområdet och ingår även i passhandläggarpoolen samt som ersättare för reception. Arbetet utgår från en fastställd process som är styrd av lagar, rutiner och tidsramar.

I rollen ingår bland annat följande ansvarsuppgifter och ansvarsområden:
• registrera och diarieföra ärenden och handlingar
• utredningsadministration
• arkivering, arkivvård
• inhämta och sammanställa information från olika instanser och register, till exempel misstankeregister och brottsregister
• receptionsarbete passhandläggning
• transkribera inspelade förhör
• kvalitetssäkra och kontrollera underlag och handlingar som ska lämnas ut eller skickas vidare
• löpande kontakt med åklagarkammaren samt andra aktuella instanser

Kvalifikationer

Krav:
Vi söker dig som har:
• minst 1 års erfarenhet av att arbeta som administratör
• mycket god förmåga att skriva och tala svenska
• Har svenskt medborgarskap
• Har gymnasieexamen
• God datorvana
• Körkort B

Det är även meriterande med:
• Administrativt arbete inom polisiär/offentlig verksamhet
• utbildning som är relevant för arbetsuppgifterna
• erfarenhet av kvalificerad administration
• erfarenhet av receptionsarbete

Personliga egenskaper:
Du kommer att ingå i en arbetsgrupp där samarbete är en förutsättning för att verksamheten skall fungera. Vi söker dig som har ett genuint intresse av att arbeta med människor. Som polisens ansikte utåt krävs att du är professionell och serviceinriktad med en öppen och hjälpsam inställning.

Vi söker dig som är trygg i din administrativa kompetens och som trivs i en roll med många olika kontaktytor. För att lyckas i rollen behöver du vara serviceinriktad och ha förmåga att möta andra på ett lyhört sätt. Du är noggrann och värdesätter hög kvalitet i ditt arbete, men är också flexibel och har förmåga att prioritera när situationen kräver det, som vis ett ökat tempo. Som representant för polismyndigheten förväntas du agera professionellt och ha gott omdöme, vilket skall avspeglas i ditt förhållningssätt och bemötande. Ibland kommer du att möta människor som råkat ut för svåra händelser, därav är det viktigt att du känner dig trygg med att hantera denna typ av situationer. Som administratör hos polisen arbetar du med ärenden som innehåller information som måste hanteras på ett korrekt sätt, vilket innebär att du behöver förstå och kunna arbeta utifrån gällande sekretessbestämmelser. Du kommer att arbeta självständigt såväl som tillsammans med dina övriga kollegor inom myndigheten. Därför söker vi dig som har en god samarbetsförmåga och vilja att bidra till ett gott arbetsklimat.

Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet och personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

David Birgestad Gruppchef ungdom 010-5671608

Fackliga företrädare

Fackliga företrädare för Polisförbundet, SACO-S, Fackförbundet ST, och SEKO Polisen nås via Polisens växel 11414.

Övrig information

Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll och säkerhetsintervju enligt säkerhetsskyddslagen) kan komma att genomföras före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Genom din ansökan samtycker du till att dina personuppgifter behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen och dataskyddsförordningen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Polismyndigheten behandlar de personuppgifter som du lämnar till myndigheten för att kunna handlägga din ansökan på ett effektivt och rättssäkert sätt enligt dataskyddsförordningen (GDPR). Polismyndigheten är enligt 5 kap. 2 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) skyldig att registrera allmänna handlingar. Dina uppgifter sparas i maximalt två år och kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Mer information finns på www.polisen.se/personuppgifter/rattigheter

Har du skyddad identitet, referenser eller annan information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta kontakt med ansvarig HR-konsult Lina Rytzler på mail: lina.rytzler@polisen.se

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg

Till toppen