Javascript är inte påslaget i din webbläsare. Vi rekommenderar att javacsript är aktiverat i webbläsaren, för bästa användning av webbplatsen.
Sök på polisen.se

Gruppchefer till BF/IGV vid LPO Borås

Organisation

Polisregion Väst

Län

Västra Götalands län

Utlyst

08 juli 2019

Ansök senast

19 augusti 2019

Referensnummer

C29863/2019

Arbetsplatsbeskrivning

Region Väst

Polisregion Väst består av Hallands och Västra Götalands län. Cirka 4 600 anställda arbetar för att genomföra polisens kärnuppdrag i de 55 kommunerna. Verksamheten i polisregionen är organiserad i fem polisområden, en regional utredningsenhet, en regional operativ enhet, en regional underrättelseenhet och ett regionkansli. I polisområdena finns lokalpolisområdena, som är kärnan i polisverksamheten. Nationella avdelningar finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten.

Polisområde Älvsborg

Polisområde Älvsborg omfattar 10 kommuner och är organiserat i två lokalpolisområden: Alingsås och Borås. På polisområdesnivå finns en utredningssektion och ett områdeskansli. Lokalpolisområde (LPO) Borås består av Borås, Ulricehamn och Mark. 

Nu söker LPO Borås gruppchefer som på direkt nivå ska leda BF/IGV-grupper med placering i Borås.

Arbetsbeskrivning

Som chef för BF/IGV vid i LPO Borås

ska du

  • inom ramen för ditt ansvarsområde ansvara för att verksamhetens uppdrag utförs
    tillsammans med dina medarbetare verka för verksamhetens långsiktiga förändrings-och utvecklingsarbete
  • ansvara för såväl utvecklingssamtal som lönesamtal/lönesättande samtal för dina medarbetare
  • ansvara och verka för en miljö som stimulerar till samarbete, kreativitet och ständiga förbättringar
  • ingå i lokalpolisområdets ledningsgrupp
  • företräda hela Polismyndigheten både externt och internt och arbeta för att stärka förtroendet för polisverksamheten.
  • kunna leda såväl planlagda som plötsligt uppkomna insatser
  • kunna svara som yttre befäl för Polisområdet
  • vid behov fatta initiala beslut som förundersökningsledare
  • samverka med regionledningscentralen, regionala insatsledare, yttre befäl, jourhavande förundersökningsledare och övriga ledningsfunktioner

Kvalifikationer

Som chef för BF/IGV vid i LPO Borås

är du

  • verksamhetsansvarig – genom dina medarbetare når du goda resultat som ger önskvärda effekter
  • arbetsgivare – du påverkar och tar ansvar för arbetsgivarpolitiken samt tillämpar den för verksamhetens bästa
  • ledare – utifrån uppdraget coachar, motiverar, stödjer och skapar du förutsättningar för dina medarbetare att nå sin fulla potential

har du

  • minst sex månaders aktuell erfarenhet av att ha arbetat som arbetsledare, projektledare eller liknande
  • polisexamen
  • erfarenhet av det aktuella verksamhetsområdet
  • erfarenhet av att delta i förändrings- och utvecklingsarbeten

besitter du

  • förmåga att använda dig av kommunikation som medel för styrning och ledning av verksamheten
  • förmåga och att se den egna verksamhetens arbete i ett större sammanhang
  • förmågan att sätta mål och uppnå resultat som leder till önskvärda effekter
  • förmåga och vilja att initiera, motivera, driva och leda förändring utifrån såväl ett utifrån- som ett inifrånperspektiv
  • förmåga att tillvarata medarbetarnas potential i utveckling av verksamheten
  • förmåga att peka ut riktning, förklara varför samt skapa förutsättningar för att ta sig dit

Se hela kravprofilen här.

När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som en del i urvalsprocessen kommer tester att användas. 

Kontaktpersoner

Information om uppdraget lämnas av Stefan Gustafsson, biträdande lokalpolisområdeschef. Information om rekryteringsprocessen lämnas av: HR-konsult Kajsa Hård. Båda nås via Polisens växel, telefon 114 14.

Fackliga företrädare

Polisförbundet, Saco-S, ST Polisen, SEKO Polisen. Nås via växel 114 14.

Övrig information

Anställning

  • Tillsvidareanställning som polisinspektör med ett förordnande för befattningen om fyra år med möjlighet till förlängning
  • Placering vid LPO Borås
  • Arbetstiderna är förlagda på 3-skift med periodplanering

Säkerhetsklassning

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning, med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen, kan komma att genomföras före anställning.

Ansökan

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd ta kontakt med ansvarig HR-konsult.

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Polismyndigheten
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 30 000 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Varmt välkommen med din ansökan senast den 19 augusti 2019!

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg

Till toppen