Javascript är inte påslaget i din webbläsare. Vi rekommenderar att javacsript är aktiverat i webbläsaren, för bästa användning av webbplatsen.
Sök på polisen.se

Polismyndigheten söker medarbetare till Regionledningscentralen, region Väst

Organisation

Polisregion Väst

Län

Västra Götalands län

Utlyst

25 juli 2019

Ansök senast

30 augusti 2019

Referensnummer

C30074/2019

Arbetsplatsbeskrivning

Vill du göra skillnad? På riktigt?

Nu söker vi ett flertal operatörer till Polisens ledningscentral som vill bidra till att öka tryggheten och minska brottsligheten.  Är du modig nog att göra något nytt och anta en utmaning? Att få dina medarbetare att vilja och våga vara sina bästa jag! Du ska vara expert på att samarbeta med andra och vara ointresserad av makt och hierarkier. Din drivkraft är att få andra att utvecklas och växa.

Regionledningscentralen (RLC) har en central roll i region Västs organisation och beskrivs ofta som ”hjärtat av verksamheten”. Medarbetarna på RLC har sin arbetsplats i Göteborg och arbetar dagligen med att förverkliga polisens verksamhetsidé ”nära medborgarna och tillsammans leder vi effektivt och engagerat det brottsbekämpande arbetet”. På arbetsplatsen samarbetar olika yrkesroller med varierad kompetens och bakgrund. Arbetet bedrivs i skift på alla tider av dygnet under årets alla dagar. 

Målsättning är att skapa Sveriges främsta Regionledningscentral och utveckla ett starkt ledarskap och medarbetarskap som bygger på förtroende, motivation, förståelse och relation. Är du den vi söker som vill vara med och påverka utvecklingsresan till Sveriges främsta ledningscentral och bli en viktig kugge i ett framåtlutat team?

Medarbetarna på RLC är en av polisens viktigaste kontaktytor utåt och bistår övrig polisverksamhet med avgörande åtgärder i det initiala skedet av brottsuppklaringen. Huvuduppdragen handlar i korthet om att besvara 112-samtal från allmänheten, hantera radioanrop, vidta åtgärder i utredningsprocessen samt leda insatser. Som operatör på RLC har du en nyckelfunktion i den operativa polisverksamheten. Du får möjlighet att bidra i ett viktigt samhällsuppdrag genom ett händelserikt arbete på en arbetsplats som det satsas mycket på. Vi behöver bli fler och parallellt satsar vi på både medarbetarskap och ledarskap. Arbetsuppgifter och uppdrag utvecklas kontinuerligt och som anställd på Sveriges största myndighet finns alltid möjlighet till att utvecklas utifrån intresse och fallenhet.

Tillsammans ska vi utveckla en attraktiv arbetsplats och samarbetspartner, stark lokal närvaro och framgångsrik brottsbekämpning och uppklarning. Med vår samlade kompetens stödjer vi lokalpolisområdena i det brottsbekämpande arbetet för ett samhälle som upplevs säkrare och tryggare av invånarna. 

Norm, kultur och likabehandling är en viktig del i vår strävan efter att bli en än mer attraktiv arbetsplats.

Arbetet som operatör inleds med en gedigen utbildning som ger dig rätt verktyg och förutsättningar för att ta dig an uppdraget.

Arbetsbeskrivning

Våra operatörer på RLC arbetar i team på treskift utifrån en gemensam arbetstidsförläggning. Varje arbetspass inleds med en ”utsättning” där medarbetare samlas för att gå igenom aktuella händelser och skapa en gemensam lägesbild kring dagens arbetsupplägg och prioriteringar. Arbetet sker i öppet kontorslandskap, vilket underlättar möjligheter till stöd och erfarenhetsutbyte i vardagen.

Som operatör har du ett varierat arbete. Du besvarar 112-samtal och i dialog med medborgaren inhämtar du information, gör bedömningar, dokumenterar och prioriterar. Du arbetar i ett flertal IT-system som hjälper dig att söka information och skapa överblick över polisresurserna i ingripandeverksamheten.  Du leder och guidar polisresurser till olika uppdrag och bevakar att dina kollegor i den yttre verksamheten kan genomföra sitt arbete på ett säkert sätt. Du arbetar under ledning och stöd av arbetsledare och har en nationellt fastställd prioriteringsordning till din hjälp.

Som operatör arbetar du även med utredningsprocessen, indirekt och direkt. Operatören guidar poliser i ingripandeverksamheten att vidta rätt åtgärder i syfte att nå en effektiv brottsuppklarning. Du vidtar även enklare utredningsåtgärder i arbetet och genomför registerslagningar.  Arbetet består av många kontaktytor och du samverkar internt inom Polismyndigheten, men även externt med andra myndigheter och samarbetspartners som SOS-alarm, Länsstyrelsen, Räddningstjänsten och ambulansverksamheten i regionen.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:

  • Avslutad och godkänd gymnasieutbildning
  • Goda kunskaper i MS Office-paketet samt vana av att använda datorn som arbetsverktyg
  • Några års arbetslivserfarenhet
  • Mycket goda kunskaper i så väl svenska och engelska, både i tal och skrift  

Meriterande:

  • Eftergymnasial utbildning inom ex. juridik, samhälls- eller beteendevetenskap
  • Erfarenhet av att ha arbetat på Regionledningscentral, Polisens kontaktcenter (PKC), Polismyndighetens telefonväxel eller motsvarande larmcentral/callcenter
  • Behärska ytterligare utomnordiska språk, utöver engelska

Personliga egenskaper
I rollen som RLC-operatör är dialogen med medborgaren viktig och en stor del av arbetet handlar om att kommunicera, skapa förtroende och bemöta människor i utsatta och stressade situationer. Du kommer hantera olika arbetsuppgifter parallellt och stundtals är arbetsbelastningen hög.  Därför söker vi dig med god förmåga att agera lyhört, kontaktskapande och empatiskt, även under stressande förhållanden. Din förmåga till att prioritera dina arbetsuppgifter, dokumentera och arbeta på ett systematiskt sätt kommer också bli viktig. För att nå framgång i rollen behöver du även vara bra på att sätta in enskilda händelser i ett större sammanhang.

Som operatör kommer du att leda polisoperativ verksamhet och överblicka yttre resurser och händelser.  Du behöver därför ha förmåga till helhetssyn och gott omdöme, kunna fatta beslut och agera självständigt, samt ge tydliga direktiv till andra när det behövs.

I det dagliga arbetet har du bra stöd från kollegor och arbetsledare. Arbetsplatsen är prestigelös och det händelsestyrda arbetet bygger på ett väl fungerande samarbete, både internt och externt. Vi förväntar oss därför att du har en positiv attityd och tycker om att samarbeta med andra.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Jonatan Werring och Anna Lintula, nås via polisens växel 114 14.

Fackliga företrädare

Fackliga företrädare för SEKO Polisen, ST inom Polisen, Polisförbundet region Väst och SACO-S nås via polisens växel 114 14.

Övrig information

Utbildning
Din anställning inleds med en ca 17 veckor lång utbildning, varvat med teori och praktik, på heltid. Utbildningsstarter är planerade till november 2019 och januari 2020. En förutsättning för att bli aktuell för anställning är att du är tillgänglig under hela utbildningsperioden.

Har du det vi söker enligt kravprofilen kan det finnas en öppning att påbörja utbildning i ett senare skede. Vill du ha mer information, kontakta oss!

Under utbildningens teoretiska delar sker arbetet på dagtid måndag – fredag, under praktiktiden sker arbetet på treskift måndag- söndag.

Anställning

  • Anställningsform: Allmän visstidsanställning under utbildningsperioden. Efter godkänd utbildning anställs du tillsvidare med sex månaders provanställning. För dig som redan är anställd i myndigheten ges en tillfällig placering under utbildning- och prövotiden.
  • Omfattning: 100 %
  • Arbetsort: Ernst Fontells Plats, Göteborg
  • Arbetstider: Två- eller treskift vilket inberäknar helg samt nattjänstgöring

Vid RLC Väst eftersträvar vi en jämn könsfördelning och vi arbetar aktivt för att underlätta för dig som vill förena föräldraskap med en roll hos oss.

Rekryteringsprocess
Vi genomför löpande urval så vänta inte med att skicka in din ansökan.

Som en del av urvalsförfarandet kommer tester och intervjuer att genomföras. Preliminärt under vecka 36- 37 2019.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) kan komma att genomföras före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Hur du ansöker
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra bemanningsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen och dataskyddsförordningen. Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. Mer information finns på www.polisen.se/personuppgifter/rattigheter

Har du skyddad identitet, referenser eller annan information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta kontakt med ansvarig HR-konsult Hanna Gustafsson som nås via polisens växel 114 14.

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg

Till toppen