Javascript är inte påslaget i din webbläsare. Vi rekommenderar att javacsript är aktiverat i webbläsaren, för bästa användning av webbplatsen.
Sök på polisen.se

Handläggare inom förvaltningsärenden till Jönköping - Vikariat

Organisation

Rättsavdelningen

Län

Jönköpings län

Utlyst

10 juni 2019

Ansök senast

20 juni 2019

Referensnummer

C29092/2019

Arbetsplatsbeskrivning

Polismyndighetens rättsavdelning består av ca 700 medarbetare som ansvarar för ett flertal viktiga funktioner i Polismyndigheten. Allt ifrån att ge rättslig styrning och stöd till hela Polismyndigheten, handlägga skadestånds- och förvaltningsärenden, ansvara för Polismyndighetens författningssamling och andra styrdokument till att samordna ärenden om utlämnade av allmänna handlingar och ansvara för personuppgiftsbehandling. Den breda variationen av arbetsuppgifter gör rättsavdelningen till en spännande och attraktiv arbetsplats. Vissa uppgifter är mycket verksamhetsnära medan andra fokuserar på utveckling tillsammans med andra avdelningar inom Polismyndigheten.

Arbetsbeskrivning

Rättsenheten Öst, förvaltningsrättsgrupp 1 i Jönköping, söker en positiv och driftig handläggare som vill bidra med att uppfylla Polismyndighetens uppdrag. I arbetet ingår bland annat diarieföring, beredning, föredragning och självständigt beslutsfattande. Handläggningen är till stor del digitaliserad. I arbetsuppgifterna ingår juridiska ställningstagande, sedvanlig handläggning, samverkan inom och utom Polismyndigheten och dagliga kontakter med allmänheten, företag, kommuner och andra myndigheter. Arbetet innebär handläggning av ärenden enligt exempelvis, ordningslagen, lag om ordningsvakter och lag om felparkeringsavgift. 
Vi söker dig som är intresserad av utredningsarbete.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har: 
• minst en 3-årig gymnasiekompetens 
• utbildning/kurser som myndigheten bedömer relevant som ex inom förvaltningsrätt och juridik eller minst 1 års relevant arbetslivserfarenhet inom exempelvis juridik, offentlig förvaltning, statsrätt, offentlig rätt, förvaltningsrätt eller motsvarande som myndigheten bedömer är relevant 
• mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska 
• god datavana 


Det är meriterande om du har: 

• högskoleutbildning inom relevant område 
• flera års relevant arbetslivserfarenhet inom exempelvis juridik, offentlig förvaltning, statsrätt, offentlig rätt, förvaltningsrätt eller motsvarande som myndigheten bedömer är relevant 
• erfarenhet av kundkontakter och handläggning inom offentlig förvaltning 
erfarenhet och/eller kunskap av att arbeta inom IT-baserade ärendehanteringssystem 


Personliga egenskaper 

Du är strukturerad, noggrann och ansvarskännande. Det är även viktigt att du har en positiv grundinställning och att du har en god samarbets- och arbetsförmåga samt gott omdöme. Du måste vara pålitlig och flexibel och kunna ta egna initiativ samt i perioder tåla en viss stress. Det ska vara självklart för dig att ge en god service och du delar polisens värdegrund.
Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet för arbetet. 

Kontaktpersoner

Hanna Larssongruppchef010-566 77 49

Fackliga företrädare

Kent Svärd, SACO, tfn 010-56 34 211; Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10; Johan Gertz, Fackförbundet ST,tfn 010-567 70 92; Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 010-561 66 27

Övrig information

Anställningsform: Tidsbegränsade anställningar 1 år 
Arbetsort: Jönköping 
Arbetstid: Flextid 
Tillträde: Enligt överenskommelse 
Funktion: Handläggare, Rättsavdelningen, Rättsenhet Öst 

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll 
enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap men du får gärna ha utländsk bakgrund. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om 
krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning 
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 23 april 2019. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Vi använder e-rekrytering för att 
effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer 
om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig 
handling enligt offentlighetsprincipen. 
Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr, per post till: Polismyndigheten, 
Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta berörd HR-konsult Maria De Geer (maria.de-geer@polisen.se). 
Varmt välkommen med din ansökan!

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg

Till toppen