Javascript är inte påslaget i din webbläsare. Vi rekommenderar att javacsript är aktiverat i webbläsaren, för bästa användning av webbplatsen.
Sök på polisen.se

Kvalificerad handläggare till Gränspolissektionen vid Noa

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu kvalificerade handläggare till vår verksamhet som är strukturerade, analytiska och har en god samarbetsförmåga.

Organisation

Nationella operativa avdelningen

Län

Stockholms län

Utlyst

27 juni 2019

Ansök senast

12 augusti 2019

Referensnummer

Ref 45/19

Arbetsplatsbeskrivning

Gränspolissektionen är en del av Nationella operativa avdelningen och har det strategiska ansvaret för gränspolisverksamheten och ansvarar för att samordna, strukturera och metodutveckla polisens arbete med gränskontroll, inre utlänningskontroll och verkställigheter. Som en del i detta arbete ingår att leda de två processnätverk, ett för gränskontroll och inre utlänningskontroll och ett för verkställighet och förvar, som ansvarar för att ta bereda underlag för enhetliga arbetsmetoder och rutiner för gränspolisverksamheten.

Sektionen är nationell kontaktpunkt för EU:s gränskontrollbyrå Frontex och samordnar Sveriges deltagande i byråns gränskontroll- och gemensamma återvändandeoperationer. Här finns den Nationella Samordningscentralen för gränsövervakningssystemet Eurosur, nationell kontaktpunkt för Schengenutvärderingar och polisens ambassadsamordning. Sektionen stödjer gränskontrollen i frågor om resehandlingar och dokument samt ansvarar för registrering av inreseförbud (personer som förbjudits att återvända till Sverige), den så kallade U-boken.

Arbetsbeskrivning

Som kvalificerad handläggare på Nationella Gränspolissektionen kommer du att:

  • Arbeta med strategisk styrning, samordning, metodutveckling och uppföljning av verksamhetsområdet.
  • Stödja processledarna i arbetet kopplat till framtagandet av rutiner, metoder och formulär.
  • Stödja regionernas arbete med verkställighet, gränskontroll och inre utlänningskontroll t.ex. genom att ge råd i rättstillämpningsfrågor.
  • Svara på remisser, delningar och frågor från regeringskansliet och andra intressenter rörande gränspolisverksamheten.
  • Arbeta med att ta fram styrdokument såsom föreskrifter, riktlinjer och liknande för Polismyndigheten inom verksamhetsområdet.
  • Samverka med olika delar av Polismyndigheten samt externa myndigheter och andra samhällsaktörer
  • Medverka vid utbildningar

Tjänsten innefattar resande, både inrikes och utrikes.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:

  • Polisexamen- eller juristexamen alternativt annan akademisk examen som arbetsgivaren bedömer relevant.
  • Gedigen erfarenhet av för Polisen relevanta delar av utlänningslagstiftningen.
  • Mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift såväl på svenska som på engelska.

Meriterande

Det är meriterande om du har:

  • Erfarenhet av arbete vid statlig myndighet. 
  • Erfarenhet av utvecklingsarbete, gärna vid myndighet.
  • Erfarenhet av gränspolisverksamhet.
  • Kunskaper om EU-lagstiftningen och dess tillämpning inom det rättsliga och inrikes området. 
  • Erfarenhet från arbete med myndighetsstyrning. 
  • Erfarenhet av relevant internationellt samarbete på migrationsområdet. 
  • Erfarenhet från att ha arbetat med beslutsfattande inom utlänningsrättsområdet. 

Personliga egenskaper

Som person är du analytisk och engagerad med förmåga till flexibilitet. Då det är viktigt att löpande dokumentera arbetet bör du ha en god förmåga att arbeta strukturerat. Du ska trivas med att arbeta i grupp och du har lätt för att etablera och vidmakthålla kontakter. Vi ställer krav på att du har hög integritet och sekretessmedvetenhet.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
Per Löwenberg, tfn: 070-608 8683.

Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Jeanette Hoffman, tfn 076-139 0946.

Fackliga företrädare

Anna Owens, SACO, tfn 010-56 34 881
Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-56 38 710
Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010-56 77 092
Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 073-249 0422

Övrig information

Anställningen
Anställningsform: Tillsvidareanställning med sex månaders provanställning.
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Flextid tillämpas
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Kvalificerade handläggare

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Tjänsten kräver svenskt medborgarskap men du får gärna ha utländsk bakgrund. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.noa@polisen.se senast den 12 augusti 2019. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr. 45/19 i mailets ärendemening. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med ref.nr 45/19 via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, Box 122 56, 102 26 Stockholm.

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Varmt välkommen med din ansökan!

Sök jobbet

Ansök via e-post

Till toppen