Javascript är inte påslaget i din webbläsare. Vi rekommenderar att javacsript är aktiverat i webbläsaren, för bästa användning av webbplatsen.
Sök på polisen.se

Polismyndigheten söker stationsbefäl till LPO Varberg, region Väst

Organisation

Polisregion Väst

Län

Hallands län

Utlyst

20 juni 2019

Ansök senast

02 augusti 2019

Referensnummer

C29390/2019

Arbetsplatsbeskrivning

Region Väst 
Polisregion Väst består av Hallands och Västra Götalands län. Cirka 4 600 anställda arbetar för att genomföra polisens kärnuppdrag i de 55 kommunerna. Verksamheten i polisregionen är organiserad i fem polisområden, en regional utredningsenhet, en regional operativ enhet, en regional underrättelseenhet och ett regionkansli. I polisområdena finns lokalpolisområdena, som är kärnan i polisverksamheten. Nationella avdelningar finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten. 

Polisområde Halland 
Polisområde Halland omfattar sex kommuner och är organiserat i fyra lokalpolisområden: Kungsbacka, Varberg, Falkenberg och Halmstad. På polisområdesnivå finns en utredningssektion och ett områdeskansli. 

Lokalpolisområde Varberg 
Lokalpolisområde Varberg har ca 90 medarbetare inom verksamhetsgrenarna stöd/service-verksamhet, brottsförebyggande-/ingripandeverksamhet (BF/IGV) och utredningsverksamhet. 

Polismyndigheten söker nu två stationsbefäl till lokalpolisområde Varberg.

Arbetsbeskrivning

Som stationsbefäl vid ett lokalpolisområde är du en central funktion för den inre verksamheten. Du är både verksamhetsansvarig och arbetsledare med ansvar för: 

  • polisstationens drift, säkerhet och arrest
  • hanteringen av ärenden med prioritet 5 inom lokalpolisområdet 
  • förmansprövning avseende frihetsberövanden direkt och på distans som inte prövas av jourhavande förundersökningsledare
  • arbetsledning av arrestantvakter och hantering av akut uppkomna bemanningsfrågor efter kontorstid
  • uppdatering av arrestantliggare
  • hantering larm som terminerar på polisstationen
  • upprättande av dygnsinformation
  • hantering av omhändertagna vapen och narkotika i de fall då förundersökning inte inletts
  • hantering av personefterlysningar, handräckningar och initiala åtgärder angående försvunna personer för vilka räddningsinsats inte pågår
  • visst arbetsmiljöarbete gällande personal inom ansvarsområdet
  • anmälningsupptagning
  • lokala massmediakontakter med uppgifter gällande anmälningar och händelser
  • de arbetsuppgifter i övrigt som beslutas lokalt 

Du verkar i många fall som LPO-ledningens förlängda arm och ska kunna samarbeta på ett fullgott sätt, driva dess frågor samt verka enligt de beslut som förekommer i lokalpolisområdet. 

Som verksamhetsansvarig säkerställer du att verksamheten bedrivs enligt Polismyndighetens intentioner och anvisningar, effektivt och kostnadsmedvetet enligt gällande lagstiftning, föreskrifter och övriga regelverk. 

Funktionen som stationsbefäl innebär inget formellt personalansvar men rollen som arbetsledare innebär att du coachar, motiverar och stödjer dina medarbetare och skapar förutsättningar för dem att nå sin fulla potential.

Kvalifikationer

Vi vänder oss till dig som har godkänd polisexamen och flera års erfarenhet av arbete inom polisen. 

Meriterande 

  • Bred erfarenhet av polisiära verksamheter
  • Erfarenhet av arbetsledning, projektledning eller liknande uppdrag
  • God vana att arbeta i datamiljö, företrädesvis med de polisiära systemen
  • Tidigare tjänstgöring/erfarenhet som stationsbefäl eller tjänstgöring i liknande uppdrag 

Du har förmåga att inspirera andra och uppträder med mognad, integritet och mod. Du har helhetssyn och förståelse för polisens uppdrag och mål, både beträffande utredningsverksamheten och den yttre verksamheten. Du vill medverka till ett öppet och tolerant klimat där mångfald, jämställdhet och polisens värdegrund är en självklarhet. 

Du har lätt för att se mönster och sammanhang i komplex information och är bra på att förmedla budskap såväl muntligt som skriftligt. Det är viktigt för dig att skapa delaktighet och motivation hos dina medarbetare och du kan agera med lugn och gott omdöme även under stressade situationer. Det är viktigt att du är öppen för utveckling och förändring av metoder och arbetssätt. Arbetet ställer krav på en hög grad av flexibilitet, engagemang och servicekänsla. 

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. 

Eftersom arbetsplatsen eftersträvar jämn könsfördelning och befattningen i nuläget domineras av manlig personal, ser vi gärna kvinnliga sökanden.

Kontaktpersoner

Information om uppdraget lämnas av gruppchef Anders Gunnarsson alternativt Gustav Rosén Zetterberg 
Information om rekryteringsprocessen lämnas av HR- konsult Madeleine Ejenstam 

Samtliga nås via polisens växel 114 14 

Fackliga företrädare

Fackliga företrädare för ST inom Polisen, SEKO Polisen, Polisförbundet region Väst och SACO-S nås via polisens växel 114 14

Övrig information

Anställning 

  • Tillsvidareanställning som polisinspektör med funktion som stationsbefäl. Är du inte redan anställd inom myndigheten tillämpas sex månaders provanställning 
  • Placering: Varberg
  • Arbetstid: Treskift 

Intervjuförfarandet kommer att påbörjas tidigast vecka 36. 

Ansökan 
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap men du får gärna ha utländsk bakgrund. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning 

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 2 augusti 2019. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. 

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd ta kontakt med ansvarig HR- konsult alternativt rekryterande chef. 

Polismyndigheten 
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 29 500 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen. 

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se 

Varmt välkommen med din ansökan senast den 2 augusti!

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg

Till toppen