Javascript är inte påslaget i din webbläsare. Vi rekommenderar att javacsript är aktiverat i webbläsaren, för bästa användning av webbplatsen.
Sök på polisen.se

Polismyndigheten söker Handläggare förvaltningsärenden till rättsavdelningen

Organisation

Rättsavdelningen

Län

Norrbottens län

Utlyst

10 maj 2019

Ansök senast

24 maj 2019

Referensnummer

C27902/2019

Arbetsplatsbeskrivning

Polismyndighetens rättsavdelning består av drygt 700 medarbetare som ansvarar för ett flertal viktiga funktioner i Polismyndigheten. Allt ifrån att ge rättslig styrning och stöd till hela Polismyndigheten, handlägga skadestånds- och förvaltningsärenden, ansvara för Polismyndighetens författningssamling och andra styrdokument till att samordna ärenden om utlämnande av allmänna handlingar och ansvara för personuppgiftsbehandling.  Den breda variationen av arbetsuppgifter gör rättsavdelningen till en spännande och attraktiv arbetsplats. Vissa uppgifter är mycket verksamhetsnära medan andra fokuserar på utveckling tillsammans med andra avdelningar inom polismyndigheten.

Arbetsbeskrivning

Utreda, handlägga, föredra och besluta i ärenden enligt vapenlagen och annan tillämplig lagstiftning. Även handläggning gällande andra ärendetyper såsom ordningsvakter, tillstånd enligt ordningslagen, besiktning av skjutbanor m.m. kan bli aktuellt. I arbetet ingår även inspektioner av vapenhandlare, privatpersoners, skytteföreningars, och sammanslutningars förvaring och innehav av vapen. Samverka med andra enheter inom Polisen och andra myndigheter samt övriga intressenter. I arbetet ingår att dokumentera och registrera relevant information kopplat till inkomna ärenden. I övrigt utföra arbetsuppgifter enligt närmaste chefs instruktion. Du ska kunna utföra visst fysiskt ansträngande arbete som exempelvis att hantera vapen och ammunition inom arbetets ansvarsområde.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:

  • för området relevant högskoleutbildning och/eller alternativt förvärvade erfarenheter/kunskaper som myndigheten bedömer lämpliga.
  • erfarenhet av arbete i offentlig förvaltning.
  • god datorvana då handläggningen är digitaliseradmycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.
  • goda kunskaper i engelska.
  •  B-körkort. (Manuel-och automat)

Det är meriterande om du har:

  • erfarenhet av att söka i lagtexter samt göra juridiska bedömningar.
  • erfarenhet av IT-baserade ärendehanteringssystem.
  • erfarenhet av kundkontakter.
  • erfarenhet av att jobba med olika är ärenden enligt ordningslagen och vapenlagen.
  • avlagd jägarexamen.

Personliga egenskaper

Vi söker dig som:

  •  är serviceinriktad
  •  har förmågan att skapa goda relationer och kunna arbeta i grupp.
  • har ett strukturerat arbetssätt, är noggrann, har en god analytisk förmåga och som kan prioritera rätt saker
  • kan arbeta självständigt och hantera stressiga situationer då arbetet periodvis innebär hög arbetsbelastning
  • är intresserad av hantering av digital information samt kan förstå och ta till dig nya IT-system
  • är flexibel- Du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter.

Vi kommer att fästa stor vikt vid din personliga lämplighet för arbetsuppgifterna.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande gruppchef Evelina Fredriksson, tfn 070-239 58 91, e-post Evelina.fredriksson@polisen.se

Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult: Anette Nielsen, e-post anette.nielsen@polisen.se

 

Fackliga företrädare

SACO-S, Anna Owens nås via polisens växel, tfn 114 14
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn 010-563 87 10
Fackförbundet ST, Johan Gertz, tfn 010-567 70 92
SEKO Polisen, Karna Tillheden tfn 010-561 66 27

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader

Arbetsort: Luleå

Arbetstid: Flextid. Arbetstiden är heltid och förlagd till dagtid.

Tillträde: Enligt överenskommelse

Mer om anställningen

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap men du får gärna ha utländsk bakgrund. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 24 maj 2019. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr, per post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta berörd HR-konsult.

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg

Till toppen