Javascript är inte påslaget i din webbläsare. Vi rekommenderar att javacsript är aktiverat i webbläsaren, för bästa användning av webbplatsen.
Sök på polisen.se

Handläggare av förvaltningsärenden till rättsenheten i region syd

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu en handläggare av förvaltningsärenden till vår rättsenhet i syd som är engagerad, ansvarstagande och har en god känsla för service.

Organisation

Rättsavdelningen

Län

Skåne län

Utlyst

28 mars 2019

Ansök senast

08 april 2019

Referensnummer

C26680/2019

Arbetsplatsbeskrivning

Rättsavdelningen är en nationell avdelning inom Polismyndigheten, vilken ansvarar för rättslig styrning och stöd, förvaltningsrättslig verksamhet och informationsförvaltning. Rättsavdelningen har ca 780 anställda på flera orter i landet. Avdelningen består av en enhet för rättslig styrning och stöd, en enhet för förvaltningsrätt och en enhet för informationsförvalting samt sju regionalt placerade rättsenheter och ett kansli. De regionalt placerade rättsenheterna är indelade i tre verksamhetsområden: rättstillämpning, förvaltningsrätt och informationsförvaltning.

Arbetsbeskrivning

VAPENHANDLÄGGNING:
Handläggning av ärenden enligt vapenlagstiftningen, såväl tillståndsärenden som övriga ärenden som följer av regelverket. Förvaltningslagen reglerar handläggning av ärenden. Ärendena handläggs i det digitala ärendehanteringssystemet PÄr. Arbetet innebär bland annat upprättande av underrättelser och beslut, praktisk vapenhantering och telefonsupport till allmänheten och myndigheter samt att handlägga övriga ärenden som faller inom enhetens arbetsområden. Arbetet är självständigt och kräver struktur och noggrannhet.

Fem anställningar med tillträde snarast och sträcker sig till sista december 2019 med eventuell möjlighet till förlängning. Tjänsterna är placerade i Malmö.

PARKERINGSHANDLÄGGNING:
Handläggning av ärenden enligt lagen om felparkeringsavgift d.v.s. hantera inkomna bestridande. Förvaltningslagen reglerar handläggning av ärenden. Ärendena handläggs i det digitala ärendehanteringssystemet Pär. Arbetet innefattar även kontakter med allmänheten, kommuner och parkeringsvakter, samt vid behov platsundersökningar. Arbetet är självständigt och kräver struktur och noggrannhet. I arbetet ingår också att handlägga övriga ärenden som faller inom enhetens arbetsområden.

Fyra anställningar med tillträde snarast och sträcker sig till sista december 2019 med eventuell möjlighet till förlängning. Tjänsterna är placerade i Malmö.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:

  • Genomförd gymnasieutbildning med godkända resultat, alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
  • Mycket god förmåga och vana att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
  • God dator- och telefonvana

Det är meriterande om du har:

  • Erfarenhet av handläggning av myndighetsärenden
  • Relevant högskoleutbildning
  • Erfarenhet av att, som myndighetsperson, bemöta allmänhet och samarbeta med andra myndigheter
  • B-körkort
  • Väl förtrogen med Polismyndighetens uppdrag
  • Erfarenhet av arbete med trafikfrågor inom kommunal, statlig eller likvärdig trafikverksamhet. (Gäller parkeringshandläggare)
  • Erfarenhet som vapenhandläggare eller annan erfarenhet/kunskap som kan bidra till ökad förståelse för frågor gällande vapeninnehav och vapen, exempelvis jägarexamen eller erfarenhet av målskjutning. (Gäller vapenhandläggare)

Personliga egenskaper:

För att vara framgångsrik i dessa roller ser vi att du är en engagerad, initiativrik och ansvarstagande person. Du har god samarbetsförmåga samt ett gott omdöme och känsla för service. Under vissa perioder är det hög arbetsbelastning varför det är viktigt att du är stresstålig och har förmåga att arbeta under tidspress.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Carl Lundgren, Gruppchef Vapenhandläggare 010 - 56 16 019
Peter Saarmann, Gruppchef Parkeringshandläggare 010 – 56 14 550
Caroline Näsman, HR-konsult 073-072 61 46

Fackliga företrädare

Sofia Ask, Polisförbundet 010-56 387 10
Kent Svärd, SACO 010-56 342 11 
Johan Gertz, Fackförbundet ST 010-56 770 92 
Karna Tillheden, SEKO 010-561 66 27

Övrig information

Anställningsform: Visstidsanställning
Arbetsort: Malmö
Arbetstid: Dagtid, flextid tillämpas
Tillträde: snarast eller enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare, Rättsavdelningen/Rättsenhet Syd, förvaltningsrätt, förvaltningsrätt 3 Vapen, Förvaltningsrätt 4 Parkeringsbestridanden, Förvaltningsrätt 5 Tillstånd

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap men du får gärna ha utländsk bakgrund. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 8 april 2019. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr, per post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta berörd HR-konsult: Caroline Näsman, 073-072 61 46, caroline.nasman@polisen.se


Varmt välkommen med din ansökan!

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg

Till toppen