Javascript är inte påslaget i din webbläsare. Vi rekommenderar att javacsript är aktiverat i webbläsaren, för bästa användning av webbplatsen.

Förundersökningsledare till Polisens Kontaktcenter Polisregion Bergslagen

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu förundersökningsledare till Polisens kontaktcenter i Region Bergslagen. Hos oss kommer du få möjlighet att utvecklas, samtidigt som du bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Organisation

Polisregion Bergslagen

Län

Dalarnas län, Örebro län, Värmlands län

Utlyst

04 november 2019

Ansök senast

22 november 2019

Referensnummer

C32624/2019

Arbetsplatsbeskrivning

Polisregion Bergslagen har cirka 1700 anställda. Regionen består av tre polisområden, tre regionala enheter samt ett kansli som lyder direkt under regionpolischefen. Polisregion Bergslagen omfattar Dalarna, Värmland och

Örebro län.Polisens kontaktcenter (PKC) har cirka 80 anställda. Sektionen består av 6 grupper som är fördelade i Karlstad och Falun.

Polisens kontaktcenter återfinns inom den operativa enheten på regionnivå och är för många medborgare första mötet med polismyndigheten. Numer har polisens kontaktcenter ett utökat uppdrag i utredningsprocessen. Det innebär att det ska finnas en aktiv förundersökningsledning där tidiga beslut fattas för att kunna vidta de initiala utredningsåtgärderna som är relevanta och tidskritiska i en förundersökning. Arbetet ska syfta till att tidigt i processen avgöra om ärendet ska utredas vidare eller förundersökningen ska läggas ner, och därigenom minska ärendeflödet och ärendehanteringen för lokalpolisområdena. Polisens kontaktcenter har även ett serviceuppdrag vilket innebär att polisanmälningar ska tas upp, antingen via telefon eller genom polisens internetbaserade anmälningstjänst.

Samverkan sker med andra aktörer, framförallt regionsledningscentralen (RLC), jourhavande förundersökningsledare, Polismyndighetens Nationella växel, men även med samtliga lokalpolisområden.

Sektionen återfinns i Värmland och Dalarna och består i nuläget av cirka 80 medarbetare varav 14 förundersökningsledare med placering i Karlstad och Falun. Det finns möjlighet att önska om du vill arbeta i Falun eller Karlstad.
Vi söker nu förundersökningsledare till Polisregion Bergslagen med placering i Karlstad eller Falun.

Vi ser gärna både poliser och civila som sökande.

Arbetsbeskrivning

Polisens kontaktcenter är i 70% av de inkomna ärendena, regionens första länk i rättskedjan. Det är viktigt att en aktiv förundersökningsledning sker och att tidiga beslut fattas för att initiala utredningsåtgärder ska kunna vidtas, som är relevanta och tidskritiska. Förundersökningsledningen syftar till att avgöra om ärendet fortsatt ska utredas, vidta åtgärder och i vissa fall fördela vidare till regionens utredningsenheter.

Arbetet innefattar bland annat att:
- granska och skriva direktiv
- fatta beslut i eller utanför förundersökningen i enlighet med ditt förordnande/delegation
- arbetsleda den utredande personalen med förundersökningsledning
- koordinera och fördela ärenden ut i organisationen
- säkerställa att myndighetens prioriteringar får genomslag i verksamheten
- säkerställa att begränsnings- och åtalsprövningsreglerna i rättegångsbalken tillämpas

Som förundersökningsledare säkerställer du genom muntliga och skriftliga direktiv, att verksamheten bedrivs enligt Polismyndighetens intentioner och anvisningar, effektivt och kostnadsmedvetet enligt gällande lagstiftning, föreskrifter och övriga regelverk.

Rollen som förundersökningsledare innebär att efter dialog med medarbetare, fatta beslut i ärenden , i syfte att driva förundersökningen framåt. I din arbetsledarroll coachar, motiverar och stödjer du medarbetarna och skapar förutsättningar för dem att nå sin fulla potential i samverkan med gruppchef.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:

- polisexamen och/eller akademisk examen inom juridik eller annan utbildning/erfarenhet som av arbetsgivaren bedöms likvärdig
- minst 6 månaders erfarenhet av självständigt utredningsarbete som av arbetsgivaren bedöms relevant för tjänsten
- goda kunskaper att uttrycka dig skriftligt och muntligt på Svenska samt Engelska

Meriterande för tjänsten är, i prioriterad ordning:

- genomförd nationell kvalificerande förundersökningsledarutbildning
- erfarenhet av förundersökningsledning
- genomfört utbildningen brottsutredning civil, juridik bas
- erfarenhet av arbete som krävt samverkan med interna och externa parter

För att arbeta som förundersökningsledare är det ett krav att genomgå den nationella kvalificerande förundersökningsledarutbildningen, det är vid anställning därför (om du saknar denna utbildning) en förutsättning att denna utbildning genomförs.

Vi ser att du som söker har följande personliga egenskaper:

- God analytisk förmåga
- God förmåga att se helheten före delarna
- Är bekväm med att fatta beslut
- Är självgående/självständig
- Är stresstålig och flexibel

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

För frågor gällande rekryteringsprocessen:
Patrick Husa
HR-Konsult
010-567 34 44

För frågor gällande tjänsten:
Lena Friberg
Kommissarie
010-567 2210

Fackliga företrädare

Kjell Frisdal
SACO-S
070-356 48 71
Kjell.frisdal@polisen.se

Kontakt med Polisförbundet, ST och SEKO tas via polisens växel

11414

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader.
Arbetsort: Karlstad eller Falun
Arbetstid: Periodplanerad.
Tillträde: Enligt överenskommelse.
Funktion: Förundersökningsledare, Region Bergslagen, Operativa enheten, Polisens kontakcenter

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap men du får gärna ha utländsk bakgrund. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 22 november 2019. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr, per post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta berörd HR-konsult.

Varmt välkommen med din ansökan!

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg

Till toppen