Gruppchef till stödverksamheten vid lokalpolisområde Rinkeby

Vill du arbeta vid en arbetsplats som erbjuder dig samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter där du genom att påverka och bidra till polisens uppdrag verkligen kan göra skillnad?

Organisation

Polisregion Stockholm

Län

Stockholms län

Utlyst

12 november 2019

Ansök senast

05 december 2019

Referensnummer

C32970/2019

Arbetsplatsbeskrivning

Vi söker nu en gruppchef till en av våra stöd och servicegrupper vid Lokalpolisområde Rinkeby. Med anledning av att vi bygger ny polisstation med utökad service mm så behöver vi anställa en gruppchef som är med och bygger upp denna verksamhet både fysiskt och gällande rekrytering av personal. I takt med att myndighetens service till allmänheten effektiviseras och digitaliseras kommer uppdraget innebära många utmaningar samt ställa krav på flexibilitet och nytänkande.

Lokalpolisområde Rinkeby ingår i Polisområde Nord i Region Stockholm. Polisområdet är uppdelat i 7 lokalpolisområden vilka är Norrtälje, Täby, Sollentuna, Solna, Vällingby, Järfälla och Rinkeby. LPO Rinkeby är en arbetsplats med ca 200 anställda idag och vi kommer fram till 2024 bli ca 250 anställda totalt. Vi bygger en ny polisstation i Rinkeby som gör att vi kommer utveckla vår verksamhet med ytterligare en stödgrupp innehållande receptions- och passverksamhet Den nya polisstationen i Rinkeby kommer även inhysa en sektion från polisens kontaktcenter, PKC.

Arbetsbeskrivning

Du blir gruppchef för en stöd- och servicegrupp som ansvarar för passverksamhet och receptionsverksamhet med anmälningsupptagning men även visst administrativt stöd till lokalpolisområdet som helhet.
Du har verksamhetsansvar för pass och reception samt arbetsmiljöansvar för ca 10-12 personer. Inledningsvis kommer du vara med och bygga upp den nya verksamheten genom rekrytering och genom att fysiskt utforma den nya arbetsplatsen. 

Som gruppchef inom LPO Rinkeby

ska du

  • inom ramen för ditt ansvarsområde ansvara för att verksamhetens uppdrag utförs tillsammans med dina medarbetare verka för verksamhetens långsiktiga förändrings-och utvecklingsarbete
  • ingå i LPO Rinkeby ledningsgrupp
  • ansvara för såväl utvecklingssamtal som lönesamtal/lönesättande samtal för dina medarbetare
  • ansvara och verka för en miljö som stimulerar till samarbete, kreativitet och ständiga förbättringar
  • företräda hela Polismyndigheten både externt och internt och arbeta för att stärka förtroendet för polisverksamheten.

är du

  • verksamhetsansvarig genom dina medarbetare når du goda resultat som ger önskvärda effekter
    • arbetsgivare du påverkar och tar ansvar för arbetsgivarpolitiken samt tillämpar den för verksamhetens bästa
    • ledare utifrån uppdraget coachar, motiverar, stödjer och skapar du förutsättningar för dina medarbetare att nå sin fulla potential

Kvalifikationer

har du

  • minst ett års erfarenhet av serviceinriktad verksamhet där du arbetat som arbetsledare, projektledare eller liknande.
  • akademisk utbildning eller som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
  • erfarenhet av det aktuella verksamhetsområdet
  • erfarenhet av att delta i förändrings- och utvecklingsarbeten

är det meriterande att du har

  • erfarenhet av att leda andra mot uppsatta mål och resultat
  • ingått i ledningsforum
  • erfarenhet av arbete i polisens receptions och passverksamhet 
  • chefs- och ledarskapsutbildning på gruppchefsnivå
  • erfarenhet av att organisera och bygga upp ny verksamhet

besitter du

  • förmåga att använda dig av kommunikation som medel för styrning och ledning av verksamheten
  • förmåga och att se den egna verksamhetens arbete i ett större sammanhang
  • förmågan att sätta mål och uppnå resultat som leder till önskvärda effekter
  • förmåga och vilja att initiera, motivera, driva och leda förändring utifrån såväl ett utifrån- som ett inifrånperspektiv
  • förmåga att tillvarata medarbetarnas potential i utveckling av verksamheten
  • förmåga att peka ut riktning, förklara varför samt skapa förutsättningar för att ta sig dit

Se hela kravprofilen här 

När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som en del i urvalsprocessen kommer tester att användas.

Kontaktpersoner

Information om uppdraget lämnas av rekryterande chef Jörgen Ohlsson, 010- 56 304 88. Information om rekryteringsprocessen lämnas av HR konsult Sabina Sjögren 073-0886576

Fackliga företrädare

Fackliga företrädare
Polisförbundet, Saco-S, ST, SEKO nås via polisens växel 114 14

Övrig information

Anställning

  • Tillsvidareanställning med ett förordnande för befattningen om fyra år med möjlighet till förlängning
  • Anställningen kan komma att inledas med en provanställning
  • Placering vid lokalpolisområde Rinkeby 531350ST3 
  • Placeringsort i Solna inledningsvis och fr.o.m. våren och framåt i Rinkeby centrum
  • Tillträde enligt överenskommelse

Säkerhetsklassning
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap men du får gärna ha utländsk bakgrund. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 2019-12-05

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering.

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr, per post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta berörd HR-konsult Sabina Sjögren.

Polismyndigheten
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 30 000 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg

Till toppen