Javascript är inte påslaget i din webbläsare. Vi rekommenderar att javacsript är aktiverat i webbläsaren, för bästa användning av webbplatsen.

Handläggare för arbete vid desken, Nationella Gränspolissektionen, Noa

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu handläggare till vår verksamhet som är serviceinriktad, prestigelös och noggrann.

Organisation

Nationella operativa avdelningen

Län

Stockholms län

Utlyst

06 november 2019

Ansök senast

20 november 2019

Referensnummer

234/19

Arbetsplatsbeskrivning

Nationella operativa avdelningen (Noa) uppgift är att bland annat bekämpa grov organiserad brottslighet och försvåra för kriminella organisationer att verka i Sverige. Noa är även Sveriges kontaktpunkt för internationella brottsbekämpande organisationer som t.ex. Europol, Interpol och EU:s gränskontrollbyrå Frontex.

Gränspolissektionen har det strategiska ansvaret för gränspolisverksamheten och ansvarar för att samordna, strukturera och metodutveckla polisens arbete med gränskontroll, inre utlänningskontroll och verkställigheter. Sektionen är nationell kontaktpunkt för EU:s gränskontrollbyrå Frontex och samordnar Sveriges deltagande i byråns operationer. Här finns den Nationella Samordningscentralen för gränsövervakningssystemet Eurosur, nationell kontaktpunkt för Schengens utvärderingsmekanism och polisens ambassadsamordning. Sektionen ger stöd till gränskontrollen i frågor om resehandlingar och dokument. Slutligen ansvarar sektionen för registrering av inreseförbud (personer som förbjudits att återvända till Sverige), den så kallade U-boken.

Arbetsbeskrivning

Som handläggare vid desken kommer du att samarbeta med alla på sektionen, ha kännedom om vem som gör vad samt vara insatt i aktuella frågor och därmed ha en unik inblick i gränspolisverksamheten. Exempel på ärenden som kan inkomma till sektionen är beställningar från justitiedepartementet, inbjudningar till internationella möten, frågor från polisregionerna, journalister och internationella samverkanspartners. Desken är under uppbyggnad och i arbetet ingår att tillsammans med deskens övriga personal skapa rutiner och sprida information om dessa. Handläggaren måste vara beredd att omprioritera och anpassa arbetsuppgifterna utifrån nya initiativ och förändringar som kan komma med kort förvarning.

Arbetsuppgifter
Som handläggare vid desken kommer du att:

  • Arbeta med bevakning och handläggning/beredning av ärenden inkomna via t ex funktionsbrevlådor
  • Samordna sektionsövergripande frågor
  • Bidra till verksamhetsutveckling och rutiner för sektionens deskfunktion
  • Ansvara för diarieföring och dokumentation vid sektionen
  • Publicera information på Intranätet
  • Vid behov biträda i andra av sektionens förekommande arbetsuppgifter, t.ex., mötesarrangemang
  • Bistå i sektionens EU-finansierade projekt
  • Delta i sektionens arbete med att ta fram samt sammanställa statistik uppgifter, ta fram statistikuppgifter ur ärendehanteringssystemet och göra enklare sammanställningar

I arbetet kan det i undantagsfall förekomma nationella och internationella resor.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:

  • Eftergymnasial utbildning med relevant inriktning eller motsvarande erfarenhet
  • Erfarenhet och vana av brett administrativt arbete
  • Erfarenhet av samordning och samarbete med olika verksamhetsdelar och andra myndigheter
  • Mycket goda kunskaper i Microsoft Office-paketet
  • Goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska och engelska

Meriterande

Det är meriterande om du har erfarenhet av:

  • Arbete inom gränspolisverksamhet, migration eller internationell verksamhet
  • Att ta fram administrativa rutiner och utveckla verksamhet
  • Projektverksamhet, gärna EU-finansierade projekt
  • Arbete i Excel
  • Att sammanställa och presentera enklare statistik och tabeller med hjälp av Excel samt beskriva resultatet i text
  • Kvalitetssäkring av siffror och tabeller
  • Erfarenhet av att skriva texter för webb/intranät

Personliga egenskaper

Arbetet kräver att du har helhetssyn och förmåga att genom struktur och noggrannhet skapa en överblick över sektionens arbete. Du är flexibel, serviceinriktad och prestigelös då du verkar i en händelsestyrd verksamhet med många olika frågor och arbetsuppgifter. En stor del av arbetet handlar om samverkan varför dina sociala färdigheter och samarbetsförmåga är av stor vikt. Du får inte vara rädd för siffror utan tycka att statistik är spännande och intressant.

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vi ställer krav på att du har hög integritet och sekretessmedvetenhet.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
Anna Garphult, tfn 010-563 85 52.

Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Jeanette Hoffman, tfn 076-139 09 46, e-post: jeanette.hoffman@polisen.se

Fackliga företrädare

Fredrik Bergh, SACO, tfn 010-563 91 37
Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10
Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010-56 770 92
Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 0732-490 422

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Flextid tillämpas
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Tjänsten kräver svenskt medborgarskap men du får gärna ha utländsk bakgrund. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.noa@polisen.se senast den 20 november 2019. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr. 234/19 i mailets ärendemening. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med ref.nr 234/19 via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, Box 122 56, 102 26 Stockholm.

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Varmt välkommen med din ansökan!

Sök jobbet

Ansök via e-post

Till toppen