Javascript är inte påslaget i din webbläsare. Vi rekommenderar att javacsript är aktiverat i webbläsaren, för bästa användning av webbplatsen.

Polismyndigheten söker Handläggare till Gränspolisen i Jämtland, Region Nord

Organisation

Polisregion Nord

Län

Jämtlands län

Utlyst

08 november 2019

Ansök senast

22 november 2019

Referensnummer

C32901/2019

Arbetsplatsbeskrivning

Region Nord omfattar Sveriges fyra nordligaste län, har drygt 2000 anställda och består av fyra polisområden: Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Jämtland. Regionen har även fyra regionala enheter Operativa-, Utrednings-, Underrättelseenheten samt Regionkansliet som lyder direkt under regionpolischefen.

Gränspolisen är en sektion inom Operativa enheten som bedriver verksamhet i region Nord. Sektionen är indelad i fyra grupper, en i varje län, Västernorrland, Västerbotten, Jämtland och Norrbotten, sektionen har i dag ca 40 medarbetare. Gränspolisen arbetar till stor del med att handlägga verkställighetsärenden. I detta arbete ingår bland annat att utreda identiteter, planera genomförandet samt delta i verkställigheter av avlägsnandebeslut. I vissa fall kan det innebära tjänst utanför landets gränser. Gränspolisen har även ett ansvar för den yttre gränskontrollen men genomför även inre utlänningskontroll och arbetsplatsinspektioner. Utredning av brott mot Utlänningslagen hanteras på sektionen. Vid gränspolisen utgör även en del av arbetet att ge stöd till Polismyndighetens övriga linjeverksamhet samt samverkan med andra myndigheter.

Vi söker nu dig som vill arbeta som handläggare vid gränspolisgruppen i Jämtland, arbetsort Östersund. Vi söker två handläggare, den ena funktionen innebär ett samordningsansvar för gruppens verkställighetsärenden och den andra handläggarfunktionen har huvudinriktning brottsutredning.

Arbetsbeskrivning

Handläggning av utlänningsärenden enligt utlänningslagen, samverkan inom polismyndigheten och med externa aktörer, utredning av brott mot utlänningslagen, genomförandet av arbetsplatsinspektioner, administration och diariehantering. Tjänstgöring som gränskontrollant i regionens gränsövergångsställen förekommer under vissa perioder av året och sker då ibland på obekväm arbetstid. Resor i arbetet kan förekomma både inom och utanför Sverige.

Kvalifikationer

Du har

God erfarenhet av utredning inom statlig verksamhet
• Akademisk examen relevant för funktionen eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt
• Erfarenhet av arbete med rättstillämpning såsom hantering av utlänningslagen
• God vana av att arbeta med dator som arbetsredskap
• Kunskap/erfarenhet av förvaltningsfrågor såsom diarieföring, allmän handling, offentlighet- och sekretess
• God förmåga att formulera dig i tal och skrift på svenska och engelska


Meriterande

• Erfarenhet från Migrationsverkets återvändandeenhet eller liknande
• God erfarenhet av utredning inom brottsutredande myndighet
• Ytterligare språkkunskaper
• Erfarenhet av IT-systemet SKAPA

Kontaktpersoner

Åsa Mårtensson Heidenberg, Gruppchef Gränspolisen, 010-568 17 41
Elisabeth Olsson, Tf Gruppchef Gränspolisen, 010-568 18 12

Fackliga företrädare

Fackliga företrädare från Polisförbundet region Nord, Seko Polisen, SACO-S region Nord, ST region Nordsamtliga nås via Polisens växel 114 14

Övrig information

Om anställningen

Tillsvidareanställning som handläggare som inleds med 6 månaders provanställning i funktion som handläggare gräns
Omfattningen: heltid
Arbetsort: Östersund
Arbetstid: veckoplanerad arbetstid, 40 tim/v

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap men du får gärna ha utländsk bakgrund. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning


Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 22/11-2019. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Observera att vi endast kan beakta de kvalifikationer som tydligt framgår i din ansökan.

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd ta kontakt med ansvarig HR-konsult, linda.kristiansen@polisen.se

Polismyndigheten
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 30 000 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

 

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg

Till toppen