Javascript är inte påslaget i din webbläsare. Vi rekommenderar att javacsript är aktiverat i webbläsaren, för bästa användning av webbplatsen.

Webbredaktörer med fokus sociala medier/externa digitala kanaler

Är du redo för en större uppgift? Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Organisation

Kommunikationsavdelningen

Län

Stockholms län

Utlyst

06 november 2019

Ansök senast

18 november 2019

Referensnummer

C32868/2019

Arbetsplatsbeskrivning

Kommunikationsavdelningen leder och samordnar Polismyndighetens kommunikationsarbete och levererar ett proaktivt strategiskt och operativt stöd för hela myndigheten. Enheten Nationell kommunikation i Stockholm har det nationella ansvaret för Polismyndighetens tryckta och digitala kommunikation, i såväl interna som externa kanaler. Våra nationella konton i sociala medier har cirka 3 miljoner följare.

Du kommer att ingå i gruppen redaktionen där ett utvecklingsarbete just nu pågår för att stärka myndighetens kommunikativa förmåga. Redaktionen, som består av åtta webbredaktörer och en chefredaktör för personaltidningen Svensk Polis, ansvarar för att skapa och anpassa innehåll till polisens digitala och tryckta kanaler inklusive samt för utvecklingen av det nationella redaktionella arbetet. Gruppen driver nätverk, utbildning, kommunikationsrådgivning samt ger redaktionellt stöd till olika projekt, kampanjer och aktiviteter på nationell nivå. Inom gruppen finns också delansvar för enhetens uppdrag att bemanna och hantera desken tillsammans med övriga medarbetare på enheten.

Arbetsbeskrivning

Den utlysta tjänsten är inriktat mot digital dialog och användning av interna och externa digitala tjänster och sociala medier.

Exempel på uppgifter:

  • Planera, producera och sprida innehåll och kampanjer i polisens nationella konton i sociala medier samt digitala kanaler.
  • Ingå i enhetens deskfunktion - daglig produktion av nyheter samt hantering av förvaltningsuppdrag i de nationella digitala kanalerna.
  • Stötta medarbetare/myndigheten inom frågor som berör sociala medier och externa digitala kanaler på en nationell nivå.
  • Analysera och presentera resultat från olika analysverktyg, exempelvis Google Analytics, samt Twitters och Facebooks egna analysverktyg.
  • Jobba i team med kommunikationsstrateger, kommunikatörer, webbutvecklare och webbredaktörer för att utveckla och förbättra det digitala arbetet inom myndigheten.
  • Projektleda inom ramen av digital utveckling/sociala medier
  • Löpande omvärldsanalys av bland annat digitala trender och målgrupp
  • Vara en motor i arbetet att stärka myndighetens kommunikativa förmåga i sociala medier och digitala kanaler.

Personen ska vara mycket van att hantera stora konton på sociala medier och själv skriva inlägg till dem utifrån verksamhetens behov. Det är viktigt att vederbörande förstår vikten av att tonaliteten ska vara myndighetsmässig men ändå få fram budskapen på ett målgruppssanpassat sätt. Det är viktigt att personen är van att hålla ett högt tempo och kan hantera kriser med stora mängder kommentarer på ett strukturerat sätt. Personen ska även vara ett nationellt stöd vid kriser och hantera polisregionernas konton vid behov. Rollen kräver en hög säkerhetsmedvetenhet och integritet, och ett ansvartagande vad gäller att sätta sig in i det regelverk som berör polisen. Personen ska också vara van att utforma och följa framgångsrika kampanjer och strategier för större projekt.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som:

  • har informations-, kommunikationsutbildning alternativt utbildning eller erfarenheter/kvalifikationer som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
  • har minst två års erfarenhet som redaktör i digitala och sociala kanaler 
  • har minst två års erfarenhet inom webbproduktion samt webbpubliceringsverktyg 
  • är van att webbanpassa och kvalitetssäkra innehåll

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även:

  • arbetslivserfarenhet från en kommunikationsavdelning i en stor organisation där rollen har inneburit många kontaktytor
  • kunskap om, och flerårig erfarenhet av att arbeta med sociala medier i stor organisation.
  • erfarenhet av arbete med social media management verktyg
  • erfarenhet av styrning och samordning av närvaro i sociala medier
  • erfarenhet av arbete i Episerver 
  • kunskap om och erfarenhet av digitala tjänster för dialog med kunder/medborgare.

Vi söker dig som är en uttalad lagspelare och som är positiv, självgående, lyhörd och idérik. Rollen innebär många kontaktytor i myndigheten och för att lyckas krävs ett prestigelöst förhållningssätt och förståelsen för den komplexitet som återfinns i alla stora organisationer och myndigheter.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: Charlotte Schröder, charlotte.schroder@polisen.se

Fackliga företrädare

Fredrik Bergh/Saco tfn 010-563 91 37
Sofia Ask/Polisförbundet, tfn 010-563 87 10
Johan Gertz/Fackförbundet ST, tfn 010-56 770 92
Karna Tillheden/SEKO Polisen, tfn 0732-490 422

Övrig information

Anställningsform: En av tjänsterna: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader. Den andra tjänsten: visstidsanställning i två år.
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse.
Funktion: Webbredaktör 

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap men du får gärna ha utländsk bakgrund. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 18 november 2019 I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr, per post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta berörd HR-konsult anette.nielsen@polisen.se

 

Varmt välkommen med din ansökan!

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg

Till toppen