Javascript är inte påslaget i din webbläsare. Vi rekommenderar att javacsript är aktiverat i webbläsaren, för bästa användning av webbplatsen.

Förundersökningsledare till Polisens kontaktcenter (PKC), Region Väst Göteborg

Organisation

Polisregion Väst

Län

Västra Götalands län

Utlyst

10 oktober 2019

Ansök senast

31 oktober 2019

Referensnummer

C32042/2019

Arbetsplatsbeskrivning

Region Väst
Polisregion Väst består av Hallands och Västra Götalands län. Cirka 4 600 anställda arbetar för att genomföra polisens kärnuppdrag i de 55 kommunerna. Verksamheten i polisregionen är organiserad i fem polisområden, en regional utredningsenhet, en regional operativ enhet, en regional underrättelseenhet och ett regionkansli. I polisområdena finns lokalpolisområdena, som är kärnan i polisverksamheten. Nationella avdelningar finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten.


Operativa enheten
Den regionala operativa enheten arbetar med olika polisoperativa special-funktioner. Här finns gränspolissektionen, insatsstyrkan, operativa sektionen; där bland annat rytteriet och hundförarsamordningen finns, polisens kon-taktcenter, regionledningscentralen och trafiksektionen. Verksamheten bedrivs i hela regionen och medarbetare finns i Bengtsfors, Falkenberg, Göteborg, Halmstad, Skara och Vänersborg.


Polisens kontaktcenter (PKC)
PKC i region Väst är en del av ett nationellt verksamhetsområde som finns i sju polisregioner i Sverige. Verksamhetsidén är att ge människor en möjlighet att anmäla brott och få svar på frågor på ett snabbt och enkelt sätt under årets alla dagar, dygnet runt. PKC har i dagsläget arbetsplatser i Göteborg, Bengtsfors och Falkenberg. PKC är en viktig del av myndighetens brottsutredande uppdrag och utgår från en helhetssyn; att brottsutredningen startar när händelsen kommer till Polisens kännedom och att inblandade aktörer ska känna sitt ansvar för utredningen och slutproduktens kvalitet. PKC arbetar teambaserat vilket innebär att en förundersökningsledare tar hand om ett team av operatörer dag för dag.


Polismyndigheten söker nu dig med polisexamen eller relevant juridisk utbildning som vill arbeta som förundersökningsledare hos Polisens kontaktcenter (PKC).

Arbetsbeskrivning

I rollen som förundersökningsledare är du arbetsledare och ansvarar i huvudsak för att:

• granska, kvalitetssäkra och förundersökningsleda ärenden inom ramen för polisens nationella utredningskoncept
• vara ett juridiskt stöd för operatörerna
• delta i utbildningsinsatser och utvärderingar av verksamheten
• förbereda och lämna över brottsärenden till den organisatoriska enhet som enligt ärendefördelningsplanen eller samordningsprinciper har ansvaret för den fortsatta handläggningen
• arbeta i samverkan både inom Polismyndigheten och med externa aktörer, som till exempel Åklagarmyndigheten 


Rollen som arbetsledare innebär att lämna tydliga direktiv till dina medarbetare, såväl muntligt som skriftligt, i syfte att driva förundersökningen framåt. Du coachar, motiverar och stödjer dina medarbetare och skapar förutsättningar för dem att nå sin fulla potential.


Som arbetsledare är du en del av sektionens operativa ledning och du har därmed också ett arbetsmiljöansvar.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:
• Polisexamen eller juridisk utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för arbetet
• Erfarenhet av brottsutredande arbete
• God förmåga att på svenska uttrycka dig väl i tal och skrift


Meriterande
• Tidigare arbete i rollen som förundersökningsledare
• Förundersökningsledarutbildning
• Erfarenhet av arbetsledning, projektledning eller liknande
• Erfarenhet av arbete vid ledningscentral, kontaktcenter eller utredningsverksamhet i jourmiljö.


Personliga egenskaper
Du har förmåga att inspirera andra och uppträder med mognad, integritet och mod. Du har helhetssyn och förståelse för polisens uppdrag och mål, särskilt beträffande utredningsverksamheten. Du vill medverka till ett öppet och tolerant klimat där mångfald, jämställdhet och polisens värdegrund är en självklarhet.


Du är lösningsinriktad, flexibel och kan hantera flera frågor parallellt. Du har lätt för att se mönster och sammanhang i komplex information. Du har god förmåga att fatta beslut vid tillräckligt underlag och är bra på att förmedla budskap såväl muntligt som skriftligt. Det är viktigt för dig att skapa delaktighet och motivation hos dina medarbetare och du kan agera med lugn och gott omdöme även under stressade situationer. Det är viktigt att du är öppen för utveckling och förändring av metoder och arbetssätt.


När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor.

Kontaktpersoner

Information om uppdraget: Stefan Dahlhielm, Gruppchef PKC
Information om rekryteringsprocessen: Hanna Lundbäck, HR-konsult HR-Direkt
Nås via polisens växel 114 14

Fackliga företrädare

Fackliga företrädare för ST inom Polisen, SEKO Polisen, Polisförbundet region Väst och SACO-S nås via polisens växel 114 14

Övrig information

Anställning: Tillsvidare som Polisinspektör eller Handläggare med funktion förundersökningsledare.
Är du inte redan anställd i Polismyndigheten tillämpar vi sex månaders provanställning.
Tjänsteställe: Göteborg
Arbetstid: Periodplanerad arbetstid. Dag, kväll, natt och helg.


Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.


Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning


Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.


Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr, per post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta berörd HR-konsult.


Varmt välkommen med din ansökan!

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg

Till toppen