Javascript är inte påslaget i din webbläsare. Vi rekommenderar att javacsript är aktiverat i webbläsaren, för bästa användning av webbplatsen.

Gruppchef för gruppen dödsfall och försvunna, Utredningsjour 1

Organisation

Polisregion Väst

Län

Västra Götalands län

Utlyst

29 oktober 2019

Ansök senast

19 november 2019

Referensnummer

C32619/2019

Arbetsplatsbeskrivning

Region Väst
Polisregion Väst omfattar Hallands och Västra Götalands län. Cirka 4700 anställda arbetar för att genomföra polisens kärnuppdrag i länens 55 kommuner. Verksamheten i polisregionen är organiserad i fem polisområden, en regional utredningsenhet, er regional operativ enhet, en regional underrättelseenhet och ett regionkansli. I polisområdena finns lokalpolisområdena som är kärnan i polisverksamheten. Nationella avdelningar finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten.

PO Storgöteborg
Polisområde Storgöteborg omfattas av sju kommuner och är organiserat i fem lokalpolisområden; City, Kungälv/Ale, Hisingen, Nordost och Syd. Utredningsverksamheten på polisområdesnivå organiseras i två utredningsjourer och tre utredningssektioner. På polisområdesnivå finns en underrättelsegrupp och ett områdeskansli. Polisområdet har ca 1430 anställda.

Utredningsjour sektion 1
Utredningsjour sektion 1 som denna annons avser ansvarar för förundersökningsledning och initiala utredningsåtgärder dygnet runt. Vid sektionen finns även grupper för brottsamordning, beslagsgrupp, försvunna personer, dödsfall och handräckningar.

Gruppen Dödsfall och försvunna
Vi söker en gruppchef till gruppen dödsfall och försvunna, där du leder gruppen mot gemensamma mål. I uppdraget ingår att medverka i ett samarbete för att utveckla ett nationellt arbetssätt.

Gruppen du kommer arbeta med är kompetent och delar gärna med sig av sina kunskaper till andra. Den består av åtta medarbetare som arbetar med utredning av dödsfall och försvinnanden. Utgångspunkten är att behandla varje enskilt fall som om brott har förekommit för att därifrån kunna arbeta sig bakåt och utreda om så varit fallet.

Vi söker dig som har god utredningsvana inom den polisiära verksamheten och kan förstå de utmaningar gruppen står inför. Gruppmedlemmarna möter dagligen svåra situationer i form av andra människors oro och sorg, din uppgift som chef är då bland annat att stötta dem i deras återhämtning och med ett empatiskt förhållningssätt kunna uppfatta när en medarbetare behöver utrymme.

Arbetsbeskrivning

Som chef för Dödsfall och försvunna:

ska du

  •  inom ramen för ditt ansvarsområde ansvara för att verksamhetens uppdrag utförs
  •  tillsammans med dina medarbetare verka för verksamhetens långsiktiga förändrings-och utvecklingsarbete
  • ingå i utredningsjourens ledningsgrupp
  •  ansvara för såväl utvecklingssamtal som lönesamtal/lönesättande samtal för dina 
  • ansvara och verka för en miljö som stimulerar till samarbete, kreativitet och ständiga förbättringar
  •  företräda hela Polismyndigheten både externt och internt och arbeta för att stärka förtroendet för polisverksamheten.
  •  i förekommande fall ingå i både regionala och nationella utvecklingsgrupper.
  •  verka för ett gott samarbete med externa/interna samarbetsparters såsom exempelvis Rättsmedicinalverket, Boutredningsgrupper, Missing people, Regionledningscentralen, Regional insats ledning, m.m.

är du

  • verksamhetsansvarig genom dina medarbetare når du goda resultat som ger önskvärda effekter
  •  arbetsgivare du påverkar och tar ansvar för arbetsgivarpolitiken samt tillämpar den för verksamhetens bästa
  •  ledare utifrån uppdraget coachar, motiverar, stödjer och skapar du förutsättningar för dina medarbetare att nå sin fulla potential

Kvalifikationer

Som chef för Dödsfall och försvunna:

har du

  •  minst ett års erfarenhet av att ha arbetat som arbetsledare, projektledare eller liknande
  •  polisexamen eller annan relevant examen/utbildning
  •  erfarenhet av det aktuella verksamhetsområdet, i synnerhet brottsutredning
  •  erfarenhet och vilja av att delta i förändrings- och utvecklingsarbeten

besitter du

  • förmåga att använda dig av kommunikation som medel för styrning och ledning av verksamheten
  •  förmåga och att se den egna verksamhetens arbete i ett större sammanhang
  •  förmågan att sätta mål och uppnå resultat som leder till önskvärda effekter
  •  förmåga och vilja att initiera, motivera, driva och leda förändring utifrån såväl ett utifrån- som ett inifrånperspektiv
  •  förmåga att tillvarata medarbetarnas potential i utveckling av verksamheten
  •  förmåga att peka ut riktning, förklara varför samt skapa förutsättningar för att ta sig dit

Se hela kravprofilen här

När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som en del i urvalsprocessen kommer tester att användas.

Kontaktpersoner

Bobbie LohseChef Sektion 010-5653839
Thomas AndersonHR- konsult 114 14

Fackliga företrädare

Fackliga företrädare från Polisförbundet, SEKO Polisen, ST inom Polisen och SACO-SNås via polismyndighetens växel114 14

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidareanställning med ett förordnande för befattningen om fyra år med möjlighet till förlängning. Anställningen kan komma att inledas med en provanställning om du inte är anställd vid Polismyndigheten idag.
Arbetsort: Göteborg
Arbetstid: Flextid.
Tillträde: Enligt överenskommelse.
Funktion: Placering vid Region Väst, Polisområde Storgöteborg, Utredningsjour 1.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap men du får gärna ha utländsk bakgrund. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 19 november 2019. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.


Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr, per post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta berörd HR-konsult.

Varmt välkommen med din ansökan!

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 30 000 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg

Till toppen