Javascript är inte påslaget i din webbläsare. Vi rekommenderar att javacsript är aktiverat i webbläsaren, för bästa användning av webbplatsen.

Chef för yrkestrafikgrupp vid Trafiksektionen i Region mitt

Organisation

Polisregion Mitt

Län

Västmanlands län

Utlyst

04 oktober 2019

Ansök senast

28 oktober 2019

Referensnummer

C31826/2019

Arbetsplatsbeskrivning

Polismyndigheten, region Mitt består av Gävleborgs, Västmanlands och Uppsala län och har ca 2500 anställda. Regionen består av tre polisområden, regionala enheter såsom operativa enheten och utredningsenheten samt ett kansli som lyder direkt under regionpolischefen. 

Den operativa enheten består av trafiksektionen, regionsledningscentralen, polisens kontaktcenter, gränspolissektionen och gruppen för specialsökhund. Operativa enheten består av totalt 25 grupper och varje grupp ska ledas av en gruppchef. 

Trafiksektionen ansvarar för kontroll och tillsyn av yrkestrafik, trafiksäkerhetsarbete med inriktning mot mobil brottslighet, utredning av egeninitierade ärenden samt regionens dödsolyckor i trafikmiljö. Sektionen består av sju grupper varav en utredningsgrupp samt sex yttre trafikgrupper. De yttre trafikresurserna utgår från Uppsala, Västerås, Sandviken och Hudiksvall. Utredningsgruppen har verksamhet över hela regionen. 
Samverkan sker med andra enheter i och utanför polisregionen. Extern samverkan förekommer med exempelvis Trafikverket och Transportstyrelsen. 

Vi söker nu dig som är polis och vill arbeta som chef för yrkestrafikgruppen med placering i Västerås.

Arbetsbeskrivning

Som chef för en yrkestrafikgrupp ska du ansvara för planering, genomförande och uppföljning av verksamheten, samt verka tillsammans med gruppen i den yttre verksamheten inom ett geografiskt område. Som gruppchef kommer du att ingå i trafiksektionens ledningsgrupp.

Verksamheten består av trafiksäkerhetsarbete som kräver särskild kompetens, som till exempel kontroll av farligt gods och kör- och vilotider. I arbetet ingår även besiktning av tunga fordon. Gruppen ansvarar även för den mobila ATK-verksamheten.

Som chef för yrkestrafikgruppen

ska du

-        inom ramen för ditt ansvarsområde ansvara för att verksamhetens uppdrag utförs

-        tillsammans med dina medarbetare verka för verksamhetens långsiktiga förändrings-och utvecklingsarbete

-        ingå i trafiksektionens ledningsgrupp

-        ansvara för såväl utvecklingssamtal som lönesamtal/lönesättande samtal för dina medarbetare

-        ansvara och verka för en miljö som stimulerar till samarbete, kreativitet och ständiga förbättringar

-        företräda hela Polismyndigheten både externt och internt och arbeta för att stärka förtroendet för polisverksamheten.

är du

-        verksamhetsansvarig – genom dina medarbetare når du goda resultat som ger önskvärda effekter

-        arbetsgivare – du påverkar och tar ansvar för arbetsgivarpolitiken samt tillämpar den för verksamhetens bästa

-        ledare – utifrån uppdraget coachar, motiverar, stödjer och skapar du förutsättningar för dina medarbetare att nå sin fulla potential

Kvalifikationer

har du

-        minst 6 månaders erfarenhet av att ha arbetat som arbetsledare, projektledare eller liknande

-        polisexamen

-        erfarenhet av det aktuella verksamhetsområdet

-        erfarenhet av att delta i förändrings- och utvecklingsarbeten

besitter du

-        förmåga att använda dig av kommunikation som medel för styrning och ledning av verksamheten

-        förmåga och att se den egna verksamhetens arbete i ett större sammanhang

-        förmågan att sätta mål och uppnå resultat som leder till önskvärda effekter

-        förmåga och vilja att initiera, motivera, driva och leda förändring utifrån såväl ett utifrån- som ett inifrånperspektiv

-        förmåga att tillvarata medarbetarnas potential i utveckling av verksamheten

-        förmåga att peka ut riktning, förklara varför samt skapa förutsättningar för att ta sig dit

Se hela kravprofilen här

När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som en del i urvalsprocessen kommer tester att användas.

Kontaktpersoner

Information om uppdraget lämnas av rekryterande chef, Marcus Svensson, 073-0851650.

Information om rekryteringsprocessen lämnas av HR-konsult Joanna Lindgren, 010-567 52 81

Fackliga företrädare

Anna Ramsten Polisförbundet 010-5677054

Therese Croner ST  inom Polisen 072-702 90 70

Maria Forsgren Saco-S 010-5676896

Monica Hedin SEKO 010-5670232

Övrig information

Anställning

–       Tillsvidareanställning med ett förordnande för befattningen om fyra år med möjlighet till förlängning

–       Placering vid Trafiksektion mitt, trafikgrupp 1 i Västerås

–       Arbetstidsförläggning VP moment 5:3

Säkerhetsklassning

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap men du får gärna ha utländsk bakgrund. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering  och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 28 oktober 2019.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet kontakta berörd HR-konsult.

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din intresseanmälan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Varmt välkommen med din ansökan!

Polismyndigheten
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 30 000 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg

Till toppen