Javascript är inte påslaget i din webbläsare. Vi rekommenderar att javacsript är aktiverat i webbläsaren, för bästa användning av webbplatsen.

Handläggare till Polismyndigheten med placering i Karlstad

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu 1 handläggare inom förvaltningsrätt till rättsavdelningen med placering på förvaltningsrätt i Karlstad.

Organisation

Rättsavdelningen

Län

Värmlands län

Utlyst

09 oktober 2019

Ansök senast

23 oktober 2019

Referensnummer

C31987/2019

Arbetsplatsbeskrivning

Rättsavdelningen ansvarar för myndighetens rättsliga styrning och stöd, hantering av förvaltningsrättsärenden samt informationsförvaltning. Avdelningen finns representerad i hela landet och består idag av närmare 800 medarbetare. Vårt mångsidiga uppdrag gör rättsavdelningen till en spännande arbetsplats med möjlighet till stor variation.

Den förvaltningsrättsliga verksamheten innefattar bland annat utfärdande och återkallande av tillstånd att inneha vapen, utfärdande av tillstånd att anordna idrottstävlingar, konserter, demonstrationer och använda offentlig plats eller genomförande av sprängning, utfärdande och återkallande av ordningsvaktsförordnanden samt bestridande av parkeringsanmärkning. Vissa arbetsuppgifter utförs i nära samarbete med den polisoperativa verksamheten.

Arbetsbeskrivning

Som förvaltningsrättshandläggare kommer du i första hand arbeta med att handlägga ärenden med stöd av ordningslagen. Ärendena rör bland annat tillstånd för genomförande av allmänna sammankomster så som demonstrationer och konserter, offentliga tillställningar så som idrottstävlingar och danstillställningar samt användande av offentlig plats för exempelvis uteserveringar eller andra uppställningar. Arbetsuppgifterna består till stor del av att inhämta yttranden både internt och externt för att sedan pröva ärendet och författa beslut där du antingen själv är beslutsfattare eller där beslutet ska föredras för beslutsfattare.

Du kommer även att handlägga ansökningar om förordnanden som ordningsvakt eller andra typer av säkerhetspersonal. Arbetsuppgifterna består bland annat av att bedöma sökandens lämplighet för det sökta ändamålet och formulera beslut där du antingen själv är beslutsfattare eller där beslutet ska fördras för beslutsfattare. Handläggning sker i polisens digitala ärendehanteringssystem för samtliga ärendetyper.

Vid behov kommer du även få arbeta inom andra rättsområden på enheten.

Resor i arbetet kan förekomma.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:

  • 3-årig gymnasieexamen, alternativt annan utbildning som arbetsgivare bedömer som likvärdig
  • god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
  • god datorvana
  • B-körkort för manuellt växlad bil

Det är meriterande om du har:

  • minst ett års yrkeserfarenhet av kvalificerad handläggning i närtid
  • juridiska kunskaper/erfarenhet av att söka i lagtext och att göra juridiska bedömningar
  • erfarenhet av IT-baserade dokument- och ärendehanteringssystem
  • erfarenhet av handläggning av myndighetsärenden
  • kunskaper inom relevant lagstiftning

För att lyckas i rollen som handläggare ska du vara intresserad av handläggningsarbete och trivas med ett tidvis högt tempo. Du har ett strukturerat arbetssätt, en god analytisk förmåga, ser sammanhang och kan prioritera rätt saker. Du kan arbeta självständigt, har en god samarbets- och kommunikationsförmåga. Du är intresserad av att lära dig ny lagstiftning och nya arbetsmetoder. 

Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.

Kontaktpersoner

Stefan Oskarsson gruppchef, tfn 010-5672110
Thomas Blomgren HR-konsult thomas.blomgren@polisen.se

Fackliga företrädare

Anna Owens/Saco nås via växeln, tfn 114 14
Sofia Ask/Polisförbundet, tfn 010-563 87 10
Johan Gertz/Fackförbundet ST, tfn 010-56 770 92
Karna Tillheden/SEKO Polisen, tfn 0732-490 422

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Karlstad
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Så snart som möjligt enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare förvaltningsärenden, Rättsavdelningen, Rätts Bergslagen RA

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap men du får gärna ha utländsk bakgrund. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 23 oktober 2019. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr, per post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta berörd HR-konsult.

Varmt välkommen med din ansökan!

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg

Till toppen