Javascript är inte påslaget i din webbläsare. Vi rekommenderar att javacsript är aktiverat i webbläsaren, för bästa användning av webbplatsen.

HR-avdelning i Stockholm söker junior HR-specialist

Är du redo för en större uppgift? Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Organisation

HR-avdelningen

Län

Stockholms län

Utlyst

09 oktober 2019

Ansök senast

23 oktober 2019

Referensnummer

C31982/2019

Arbetsplatsbeskrivning

Polismyndighetens uppdrag är att minska brottsligheten och öka tryggheten i samhället. Polismyndigheten består idag av 30 000 medarbetare men ska växa och målet är att det 2024 ska finnas 40 000 medarbetare. Detta för att kunna fullgöra de uppgifter som åligger myndigheten och för att möta dagens och framtida utmaningar bland annat orsakade av en samhällsutveckling med en ökad brottslighet och nya brottsliga fenomen.

Myndigheten består av sju polisregioner och ett antal nationella avdelningar, varav en är HR-avdelningen. Vid HR-avdelningen, med sina ca 800 medarbetare, finns enheten Chef- och medarbetarskap som arbetar strategiskt och myndighetsövergripande med frågor inom strategisk kompetensförsörjning, kultur och likabehandling, chefsförsörjning och chefsutveckling. Enheten består av ca 25 medarbetare fördelade på tre grupper.

Arbetsbeskrivning

Som HR-specialist består dina arbetsuppgifter till stor del av att utveckla myndighetens styrning och stöd för arbetet med kompetensförsörjning utifrån identifierade behov i verksamheten, omvärldsbevakning och/eller ledningens önskemål. Polismyndigheten har under de senaste åren byggt upp ett enhetligt och systematiskt arbetssätt för att analysera, planera, genomföra och följa upp sin kompetensförsörjning. Analys och planering ska resultera i att myndigheten genomför rätt aktiviteter inom attrahera, rekrytera, utveckla, behålla och avveckla kompetens, för att myndigheten ska kunna genomföra uppdragen och nå målen. Detta arbetssätt ska implementeras och vidareutvecklas för att nå önskad effekt. Alla leveranser ska bidra till en kultur som främjar en attraktiv arbetsplats.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:
• Ta fram styrdokument för Polismyndighetens kompetensförsörjning
• Arbeta med planering, utveckling och uppföljning
• Arbeta med att skapa förståelse för de produkter som ska implementeras
• Ingå i nätverk och ha kontakt med både interna och externa samverkanspartners
• Driva och argumentera för idéer/förslag i olika ledningsgrupper och forum

Kvalifikationer

Du har:
• Relevant akademisk utbildning för arbetsuppgifterna eller minst 3 års erfarenhet av arbete med verksamhetsutveckling.
• 2-3 års erfarenhet av att ha arbetat mål- och resultatinriktat med uppdrag inom kompetensförsörjning.
• Kommunicerat och förankrat förändringar.


Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
• erfarenhet av att driva komplexa förändrings- och utvecklingsarbeten inom HR-området
• erfarenhet av arbete inom en myndighet
• arbetat med strategisk kompetensförsörjning.

För att kunna arbeta som HR-specialist hos oss behöver du ha förmåga till helhetssyn, du bör också kunna ha ett långsiktigt perspektiv och arbeta utefter det. Vidare kräver arbetet självständighet såväl som förmågan att arbeta i grupp och skapa relationer. Det är också viktigt att du på ett pedagogiskt sätt kan nå ut till organisationen med ett empatiskt förhållningssätt.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: Petra Bergman, 070-359 07 40

Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult: Hannele Suuronen, hannele.suuronen@polisen.se

Fackliga företrädare

Anna Owens, SACO, tfn 010-563 48 81

Sofia Ask/Polisförbundet, tfn 010-563 87 10

Johan Gertz/Fackförbundet ST, tfn 010-56 770 92

Karna Tillheden/SEKO Polisen, tfn 0732-490 422

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader

Arbetsort: Stockholm

Arbetstid: förtroendearbetstid
Tillträde: Enligt överenskommelse

Funktion: HR-specialist, HR-avdelningen, Kompetensförsörjning

 

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap men du får gärna ha utländsk bakgrund. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den  20191023. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr, per post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta berörd HR-konsult.

 

Varmt välkommen med din ansökan!

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg

Till toppen