Javascript är inte påslaget i din webbläsare. Vi rekommenderar att javacsript är aktiverat i webbläsaren, för bästa användning av webbplatsen.

Handläggare med inriktning mot IT till Utredningssektionen, PO Älvsborg

Polisområde Älvsborg rekryterar nu nya medarbetare inom ramen för brott som utreds och inriktar sig mot särskilt utsatt brottsoffer.

Organisation

Polisregion Väst

Län

Västra Götalands län

Utlyst

08 oktober 2019

Ansök senast

22 oktober 2019

Referensnummer

C31946/2019

Arbetsplatsbeskrivning

Region Väst
Polisregion Väst består av Hallands och Västra Götalands län. Cirka 4 600 anställda arbetar för att genomföra polisens kärnuppdrag i de 55 kommunerna. Verksamheten i polisregionen är organiserad i fem polisområden, en regional utredningsenhet, en regional operativ enhet, en regional underrättelseenhet och ett regionkansli. I polisområdena finns lokalpolisområdena, som är kärnan i polisverksamheten. Nationella avdelningar finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten.

Polisområde Älvsborg
Polisområde Älvsborg omfattar tio kommuner och är indelat i två lokalpolisområden: Alingsås och Borås. På polisområdesnivå finns en utredningssektion och ett områdeskansli.

Utredningssektionen PO Älvsborg
Utredningssektionen består av BiNR/Grova Brottsgrupper, spaningsgrupper samt jourverksamhet. Sektionens personal arbetar i hela polisområdet och utgår från Borås och Alingsås.

Polisområde Älvsborg söker nu en handläggare med inriktning mot IT till Utredningssektionen för placering i Borås.

Arbetsbeskrivning

Som IT-handläggare inom Utredningssektionen kommer du framförallt att bistå med olika IT-relaterade åtgärder i sektionens allt typer av utredningar men framförallt i ärenden med särskilt utsatta brottsoffer.

Du kommer att jobba med att stödja utredningsverksamheten med utredningsåtgärder såsom att tömma beslagtagna telefoner eller hantera bildmaterial inom ramen för förundersökningar. Du skall ta fram bildbilagor till förundersökningsprotokoll och hjälpa till att strukturera och visualisera information inom ramen för utredningen. Du ska även kunna stödja utredningsverksamheten i att scanna av sociala medier och andra internetrelaterade sidor samt fungera som kunskapsstöd i verksamheten.

Kvalifikationer

Krav

  • Avslutad och godkänd gymnasieexamen eller motsvarande, företrädesvis inom IT/teknik
  • God datorvana och ett stort intresse för IT
  • Goda språkkunskaper i svenska och engelska i såväl tal som skrift
  • Körkort för manuell växellåda, med behörighet lägst klass B, då resor i tjänsten kan bli aktuellt
  • Goda kunskaper i bild- och/eller filmredigeringsprogram samt vana av att hantera bildmaterial
  • Goda kunskaper i Office-paketet, framförallt i Excel

Meriterande

  • Erfarenhet av att analysera och hantera stora mängder information/data
  • Eftergymnasial utbildning inom IT
  • Erfarenhet av arbete i IT-support
  • Erfarenhet av att arbeta inom statlig myndighet
  • Goda kunskaper i utomnordiskt språk i både tal och skrift

Personliga egenskaper
En förutsättning för att klara arbetsuppgifterna är att du är:

  • Strukturerad du håller deadlines, arbetar effektivt och är noggrann även under tidspress
  • Initiativtagande du ser vad som behöver göras och får verkstad i uppdragen
  • Flexibel du har förmåga att prioritera och ställa om när omgivningen kräver det
  • Trygg, lugn och stabil du har förmåga att behålla lugn och fokus vid pressade situationer och under hög arbetsbelastning.
  • Du är trygg och stabil i dig själv då arbetet tidvis är psykiskt påfrestande
  • Relationsskapande, kommunikativ och pedagogisk
  • För att lyckas i rollen är det även viktigt att du har en mycket god samarbetsförmåga.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Kontaktpersoner

Information om uppdraget
Claes Lindberg, gruppchef, Utredningssektionen PO Älvsborg
Helena Ericsson, gruppchef, Utredningssektionen PO Älvsborg

Information om rekryteringsprocessen
Hanna Lundbäck, HR-konsult, HR-direkt

Samtliga nås via polisens växel 114 14

Fackliga företrädare

Fackliga företrädare för ST inom Polisen, SEKO Polisen, Polisförbundet region Väst och SACO-S

Samtliga nås via polisens växel 114 14

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidareanställning som handläggare med funktion som handläggare. Polismyndigheten tillämpar provanställning under högst 6 månader, om du inte redan är anställd inom myndigheten.

Arbetstid: Dagtid med flex

Arbetsort: Borås

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap men du får gärna ha utländsk bakgrund. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr, per post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta berörd HR-konsult.

 

Varmt välkommen med din ansökan!

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg

Till toppen