Javascript är inte påslaget i din webbläsare. Vi rekommenderar att javacsript är aktiverat i webbläsaren, för bästa användning av webbplatsen.

Sekretesshandläggare till Rättsavdelningen i Stockholm

Är du redo för en större uppgift? Vi söker sekretesshandläggare som är serviceinriktad, lösningsfokuserad och noggrann till Informationsförvaltning, Rättsenheten Stockholm.

Organisation

Rättsavdelningen

Län

Stockholms län

Utlyst

04 oktober 2019

Ansök senast

18 oktober 2019

Referensnummer

C31820/2019

Arbetsplatsbeskrivning

Rättsavdelningen ansvarar för myndighetens rättsliga styrning och stöd, hantering av förvaltningsrättsärenden och informationsförvaltning. Avdelningen finns representerad i hela landet och består idag av över 700 medarbetare. Vårt mångsidiga uppdrag gör rättsavdelningen till en spännande arbetsplats med möjlighet till stor variation.

Informationsförvaltningens huvudsakliga verksamhet består av att ta emot, diarieföra, arkivera, vårda och lämna ut handlingar. Sekretesshandläggarens huvuduppdrag blir att hantera myndighetens utlämnande av allmänna handlingar från arkiven i Stockholm. Arkivbeståndet består till stor del av kriminalärenden från polisens brottsutredande verksamhet från 1920 och framåt. Men även förvaltningsärenden och administrativa handlingar ingår. Vår grupp består idag av 13 personer, arkivarier, arkivhandläggare och en assistent.

Arbetsbeskrivning

Arbetet som sekretesshandläggare består i huvudsak av att ta emot och hantera begäran av utlämnande av allmän handling. I arbetet ingår att utföra sekretessprövning och besluta om efterfrågad handling kan lämnas ut. Du tillämpar ett förehållandevis komplicerat regelverk med tillhörande skyndsamhetskrav. Även andra arbetsuppgifter kopplade till rättsenhetens uppdrag kan ingå i dina arbetsuppgifter som t.ex. utbildningsinsatser. Du kommer med din kompetens ha en specialistfunktion inom sektionen.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har: 

  • eftergymnasial utbildning inom juridik, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
  • god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska
  • god datorvana 

Vi ser det som meriterande om du också har:

  • högskoleutbildning inom juridik med inriktning mot offentlig sektor
  • högskoleutbildning om minst 180hp/120p innefattande minst 60hp/40hp arkivvetenska eller motsvarande högskoleutbildning med inriktning mot arkiv- och informationsvetenskap
  • erfarenhet av juridiskt arbete eller handläggning av ärenden enligt offentlighets- och sekretesslagen
  • erfarenhet av att arbeta inom polisen eller rättsväsendet i övrigt som bedöms som relevant för funktioner

Personliga egenskaper:

För att lyckas i rollen som sekretesshandläggare ska du vara analytisk, ansvarstagande och noggrann. Du är mån om att ge bra service och är en positiv och lösningsfokuserad person. Du kan arbeta självständigt samtidigt som du har en god samarbetsförmåga.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: Karin Sandberg, karin.sandberg@polisen.se

Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult: Caroline Näsman, caroline.nasman@polisen.se

Fackliga företrädare

Anna Owens/Saco nås via växeln, tfn 114 14
Sofia Ask/Polisförbundet, tfn 010-563 87 10
Johan Gertz/Fackförbundet ST, tfn 010-56 770 92
Karna Tillheden/SEKO Polisen, tfn 0732-490 422

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Region Stockholm
Arbetstid: Dagtid, flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Sekretesshandläggare, Rättsavdelningen, Informationsförvaltningssektionen 

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap men du får gärna ha utländsk bakgrund. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning 

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 18 oktober 2019. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. 

Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr, per post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta berörd HR-konsult. 

Varmt välkommen med din ansökan!

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg

Till toppen