Javascript är inte påslaget i din webbläsare. Vi rekommenderar att javacsript är aktiverat i webbläsaren, för bästa användning av webbplatsen.

Utredningsadministratörer till Utredningssektionen, PO Älvsborg

Polisområde Älvsborg rekryterar nu nya medarbetare inom ramen för brott som utreds och inriktar sig mot särskilt utsatt brottsoffer.

Organisation

Polisregion Väst

Län

Västra Götalands län

Utlyst

08 oktober 2019

Ansök senast

22 oktober 2019

Referensnummer

C31954/2019

Arbetsplatsbeskrivning

Region Väst
Polisregion Väst består av Hallands och Västra Götalands län. Cirka 4 600 anställda arbetar för att genomföra polisens kärnuppdrag i de 55 kommunerna. Verksamheten i polisregionen är organiserad i fem polisområden, en regional utredningsenhet, en regional operativ enhet, en regional underrättelseenhet och ett regionkansli. I polisområdena finns lokalpolisområdena, som är kärnan i polisverksamheten. Nationella avdelningar finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten.

Polisområde Älvsborg
Polisområde Älvsborg omfattar tio kommuner och är indelat i två lokalpolisområden: Alingsås och Borås. På polisområdesnivå finns en utredningssektion och ett områdeskansli.

Utredningssektionen PO Älvsborg
Utredningssektionen består av BiNR/Grova Brottsgrupper, spaningsgrupper samt jourverksamhet. Sektionens personal arbetar i hela polisområdet och utgår från Borås och Alingsås.


Polisområde Älvsborg söker nu utredningsadministratörer för placering i Borås och Alingsås.

Arbetsbeskrivning

Det huvudsakliga uppdraget är att vara en viktig länk i utredningsverksamheten genom att sköta de administrativa arbetsuppgifter som verksamheten kräver. Detta innefattar bland annat att bistå gruppchefer, förundersökningsledare och utredare med beredande arbetsuppgifter såsom att hämta in underlag från sjukvården, banker och försäkringsbolag, att hantera anmälningar och informationsutbyte till andra myndigheter och till kommuner. Utöver detta tillkommer att kvalitetssäkra, koppla och tillföra uppgifter och beslut i ärenden, transkribera förhör, arbeta med registervård, diarieföring och arkivering samt bokningar och koordineringar av förhör. Dessutom ska du som administratör vara ett stöd vid redovisning av förundersökningar samt andra i utredningsarbetet förekommande stödjande arbetsuppgifter. I vissa utredningar kommer du att utföra vissa, mindre omfattande, utredningsåtgärder.

Du arbetar främst i polisens olika IT-system och det förekommer även inslag av manuellt pappersarbete. Vi förutsätter att du är van att arbeta med dator som främsta arbetsverktyg.

Arbetsuppgifterna är varierande och kräver att man har förmåga att självständigt lägga upp sitt arbete utefter de prioriteringar som råder inom området. Du är villig att genomgå utbildning och fortbildning inom angivna arbetsuppgifter.

I utredningsverksamheten kan du komma att arbeta i komplexa ärenden som kan innehålla stötande eller obehagligt material. Uppdraget gör att du bl.a. tar del av detaljerad information i brottsutredningar och förutsätter förståelse för och förmåga att hantera uppgifter med skyddsvärde.

Kvalifikationer

Krav
• Avslutad gymnasial utbildning
• Erfarenhet av arbete som administratör
• Goda språkkunskaper i svenska och engelska i såväl tal som skrift
• Körkort för manuell växel, med behörighet lägst klass B, då resor i tjänsten kan bli aktuellt.


Meriterande
• Erfarenhet av arbete i en administrativ funktion inom Polismyndigheten inom utredningsverksamhet.
• Erfarenhet av arbete i en administrativ funktion inom annan brottsutredande myndighet.
• Erfarenhet som administratör från offentlig verksamhet, t.ex. statlig eller kommunal
• Kunskaper inom förvaltningsrätt och/eller inom offentlighets- och sekretesslagstiftning.


Personliga egenskaper
En förutsättning för att klara arbetsuppgifterna är att du:
• Är strukturerad - håller deadlines, arbetar effektivt och är noggrann även under tidspress.
• Samarbetsförmåga - arbetar bra med andra såväl kollegor som samarbetspartners.
• Är initiativtagande - ser vad som behöver göras och får verkstad i uppdragen.
• Är flexibel - förmåga att prioritera och ställa om när omgivningen kräver det.
• Relationsskapande - tar ansvar för och är tillmötesgående och underhåller goda relationer.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Kontaktpersoner

Information om uppdraget
Borås
Claes Lindberg, gruppchef, Utredningssektionen, PO Älvsborg
Helena Ericsson, gruppchef, Utredningssektionen, PO Älvsborg
Alingsås
Mats Axelsson, gruppchef, Utredningssektionen PO Älvsborg


Information om rekryteringsprocessen
Hanna Lundbäck, HR-konsult, HR-direkt

Samtliga nås via polisens växel 114 14

Fackliga företrädare

Fackliga företrädare för ST inom Polisen, SEKO Polisen, Polisförbundet region Väst och SACO-S

Samtliga nås via polisens växel 114 14

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidareanställning som administratör utredning. Polismyndigheten tillämpar provanställning under högst 6 månader, om du inte redan är anställd inom myndigheten.
Arbetstid: Dagtid med flex
Arbetsort: Borås eller Alingsås

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr, per post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta berörd HR-konsult.

Varmt välkommen med din ansökan!

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg

Till toppen