Passhandläggare till LPO Helsingborg

Är du redo för en större uppgift?

Organisation

Polisregion Syd

Län

Skåne län

Utlyst

10 februari 2020

Ansök senast

18 februari 2020

Referensnummer

C35416/2020

Arbetsplatsbeskrivning

Polismyndigheten består av drygt 30 000 medarbetare och organiseras i sju regioner, ett antal gemensamma avdelningar samt ett kansli. Polismyndigheten, region Syd har ca 4 700 anställda. Regionen består av fem polisområden, tre regionala enheter samt ett kansli som lyder direkt under regionpolischefen. 

Polisområde Nordvästra Skåne består av fyra lokalpolisområden (Helsingborg, Ängelholm, Klippan och Landskrona), utredningssektion, utredningsjoursektion och ett kansli.

Lokalpolisområde Helsingborg är ett av landets största lokalpolisområden med 21 grupper och närmare 250 medarbetare. Lokalpolisområdet är organiserat i åtta BF/IGV-grupper, tre utredningsgrupper, två stöd/servicegrupper och tre områdespolisgrupper. Dessutom ansvarar lokalpolisområde Helsingborg för polisområdesgemensamma resurser i form av en ordningsgrupp, en hundgrupp och två trafikgrupper. Till den områdesgemensamma resursen räknas även två supporterpoliser och en alkoholsamordnare som organisatoriskt är placerade i en av områdespolisgrupperna.

Arbetsbeskrivning

Vi söker dig som har ett genuint intresse av att ge service och att arbeta med människor. Arbetet som anställd i receptionen innebär att fatta myndighetsbeslut, vilket ställer höga krav på dig beträffande noggrannhet och omdöme. Belastningen kan vara ojämn och stundtals hög vilket medför att beslut kan behöva fattas under tidspress men med samma goda kvalité. Som polisens ansikte utåt krävs att du är professionell med en öppen och hjälpsam inställning. 

Då du kommer att ingå i en relativt liten arbetsgrupp där teamwork är en förutsättning för att verksamheten skall fungera vill vi att du har hög social kompetens med god förmåga att samarbeta. 

I arbetsuppgifterna ingår att: 
• Ta emot, handlägga och utfärda id- och passhandlingar. 
• Anmälningsupptagning, hittegodshantering och telefonservice. 
• Övriga receptionsgöromål såsom t ex mottagning av besök och gods. 

Placering kommer att vara i Helsingborg, men på grund av verksamhetsskäl kan det även bli aktuellt med placering på annan ort inom polisområdet. Det är därför meriterande att ha körkort lägst B-behörighet.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har: 
• Gymnasieexamen eller motsvarande med godkänt betyg i svenska
• Minst 6 månaders dokumenterad erfarenhet av liknande arbetsuppgifter inklusive att arbeta med dator som främsta arbetsverktyg
• God förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska i tal och skrift

MERITERANDE

• B-körkort

PERSONLIGA EGENSKAPER

• Stresstålig – är lugn, stabil och kontrollerad i stressade situationer. Behåller ett realistiskt perspektiv på situationer och fokuserar på rätt saker. 
• Strukturerad – Organiserar och prioriterar aktiviteter på ett effektivt sätt. Sätter upp och håller deadlines. 
• Samarbetsförmåga – Arbetar bra med andra människor. Relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. 
• Flexibel – Har lätt att anpassa sig till ändrade omständigheter. Kan snabbt förändra sitt synsätt och tillvägagångssätt. 
• Initiativtagande – Fattar snabba beslut och tar initiativ. Arbetar aktivt mot uppsatta mål. 

Kontaktpersoner

Rekryterande chef: Gruppchef Stöd Service 1 Petra Månsson, Helsingborg, 010-5614272, 0734-428689, petra.mansson@polisen.se

Ansvarig HR-konsult: Annika Carlsson, 0725-066762 eller annika-m.carlsson@polisen.se

Fackliga företrädare

Fackliga kontaktpersoner från ST, POlisförbundet och SAKO nås via växeln, 11414

SECO nås via Kjell Frisdal på 070-356 48 71 eller kjell.frisdal@polisen.se

Övrig information

  • Anställningsform: 1 st vikariat 6 mån med möjlighet till förlängning och 1 st tillsvidare där provanställning kan komma att bli aktuellt
  • Arbetsort: Helsingborg
  • Arbetstid: Dagtid, flex. Periodplanering från april.
    Tillträde: Enligt överenskommelse

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den  18 februari 2020. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet.

Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr till berörd HR-konsult.

 

Vi ser fram emot din ansökan!

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg

Till toppen