Arkivhandläggare till Polismyndigheten med placering i Malmö

Är du redo för en större uppgift? Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Organisation

Rättsavdelningen

Län

Skåne län

Utlyst

10 januari 2020

Ansök senast

24 januari 2020

Referensnummer

A009.983/2020

Arbetsplatsbeskrivning

Rättsavdelningen ansvarar för myndighetens rättsliga styrning och stöd, hantering av förvaltningsrättsärenden samt informationsförvaltning. Avdelningen finns representerad i hela landet och består idag av närmare 800 medarbetare. Vårt mångsidiga uppdrag gör rättsavdelningen till en spännande arbetsplats med möjlighet till stor variation.

Informationsförvaltningens huvudsakliga verksamhet består bl.a. av att ta emot, diarieföra, arkivera och förvalta polisens handlingar. I uppdraget ingår även att utveckla informationshanteringen inom polisen. Arkivhandläggarna står tillsammans med arkivarierna för verksamhetens specialistkompetens inom arkivering, gallring och vård av myndighetens handlingar. Vissa arbetsuppgifter är mycket nära den polisiära verksamheten och andra fokuserar på utveckling tillsammans med övriga verksamheter inom myndigheten. Arkivbestånden består till stor del av kriminalärenden från polisens brottsutredande verksamhet från år 1965 och framåt. Även en stor del förvaltningsärenden och administrativa handlingar förvaras i arkiven.

Arbetsbeskrivning

Som arkivhandläggare arbetar du med att förvalta, vårda och tillhandahålla arkivbestånden i fysiska arkiv och e-arkiv. Några av arbetsuppgifterna som ingår är att ta emot leveranser, delta i ordnings- och förteckningsarbeten, in- och utsortering av handlingar, genomföra omflyttningar av arkivhandlingar, sköta interna och externa lån av akter och handlingar samt genomföra föreskriven gallring. En annan stor och viktig del av arbetet handlar om utlämnande av allmänna handlingar och enklare sekretessprövningar.

Huvudort är Malmö, men det kan förekomma tjänstgöring på centralarkivet i Lund.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har: 

  • 3-årig gymnasieexamen
  • minst 1års erfarenhet av att arbeta med arkiv inom offentlig förvaltning
  • god datorvana

Det är meriterande om du har: 

  • arkivvetenskap 30 hp/20 p eller motsvarande utbildning inom arkivvård, ordnande och förtecknande
  • kandidatexamen inom, för rollen, relevant område
  • erfarenhet av att ordna och förteckna arkiv
  • erfarenhet av Polisens IT-system Pär
  • B-körkort

För att lyckas i rollen som arkivhandläggare ska du vara en ansvarstagande, flexibel och strukturerad person. Du behöver kunna arbeta självständigt samtidigt som du har en god samarbetsförmåga och trivs med att arbeta i team. Du är intresserad av digital informationshantering och har lätt för att lära dig nya IT-system. Du kan utföra visst fysiskt ansträngande arbete, så som att lyfta arkivkartonger i samband med leverans och gallring. Du är även mån om att ge bra service till de som efterfrågar handlingar från arkrivet. 

Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.

Kontaktpersoner

Rekryterande chef: Jenny Karlsson tfn 010-561 62 75

HR-konsult: Thomas Blomgren, thomas.blomgren@polisen.se

Fackliga företrädare

SACO, Fredrik Bergh, tfn 010-563 91 37
Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10
Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010 5677092
Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 010-561 66 27

Övrig information

Anställningen:

Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Malmö
Arbetstid: Dagtid, flex
Tillträde:
Så snart som möjligt enligt överenskommelse

Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning, med registerkontroll, enligt säkerhetskyddslagen, kommer genomföras före anställningen.

Ansökan

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap men du får gärna ha utländsk bakgrund. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 24 januari 2020. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr. A009.983/2020 i mailets ärendemening. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med ref.nr A009.983/2020 via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, Box 122 56, 102 26 Stockholm. 

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Varmt välkommen med din ansökan!

Sök jobbet

Ansök via e-post

Till toppen