Polismyndigheten söker beslutsfattare till Gränspolissektionen, region Väst

Organisation

Polisregion Väst

Län

Västra Götalands län

Utlyst

13 januari 2020

Ansök senast

27 januari 2020

Referensnummer

C4460/2020

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu en driven beslutsfattare med intresse av juridik och utvecklingsarbete. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten.

Gränspolissektionen
Gränspolissektionen i region Väst har idag drygt 200 medarbetare. Verksamheten bedrivs på Skår, Göteborg Landvetter Airport, Göteborgs hamn och i Halmstad. Gränspolissektionen uppdrag är yttre gränskontroll, inre utlänningskontroll, verkställighetsarbete och brottsutredningar. Gränspolissektionen är en expanderande sektion som erbjuder ett intressant och utvecklande arbete.

Arbetsbeskrivning

Arbetsuppgifter
Som beslutsfattare har du ett övergripande ansvar för tillämpningen av utlänningsrätten i polisregion Väst. Du kommer fatta beslut enligt utlänningslagen såsom exempelvis beslut om avvisning, förvar, uppsikt och återreseförbud. Att företräda Polismyndigheten i domstol kommer att vara en del av din vardag.

I din roll fungerar du som ett stöd åt den operativa verksamheten och kommer också vid behov att delta i operativa insatser. Som en del i ditt uppdrag ska du också stötta sektionen med rättsutredningar och bereda ärenden kopplade till gränspolisens uppdrag.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:

  • Eftergymnasial utbildning inom ett för tjänsten relevant område. Alternativt har du genom ditt arbetsliv tillskansat dig kunskap och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
  • Minst ett års sammanhängande erfarenhet av självständigt handläggningsarbete. Erfarenheten skall vara i närtid, max tre år tillbaka i tiden
  • God kännedom om och/eller erfarenhet av rättstillämpning inom offentlig förvaltning
  • Erfarenhet av att ha använt datorn som arbetsredskap
  • Mycket goda kunskaper i svenska, både skriftligt och muntligt
  • Goda kunskaper i engelska, både skriftligt och muntligt

Engelskatest kan förekomma som del i urvalsprocessen.

Meriterande

  • Erfarenhet av att handlägga förvaltningsrättliga ärenden och processföra dessa i domstol
  • Erfarenhet av att arbeta med utlänningslagstiftningen
  • Erfarenhet från annan statlig myndighet

Personliga egenskaper
Vi söker dig som är engagerad och driven med vilja att vara med och bidra till att utveckla verksamheten. Du är flexibel, självgående och tar egna initiativ för att driva arbetet framåt.

Som beslutsfattare bidrar du med din specialistkunskap till övriga medarbetare på sektionen, därav är det av stor vikt att du är kontaktskapande och prestigelös med mycket god samarbets- och kommunikationsförmåga.

Arbetet med utsatta människor ställer krav på personlig mognad och att polisens värdegrund avspeglas i ditt arbetssätt.

När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Information om uppdraget: Ken Axelsson, gruppchef
Information om rekryteringsprocessen: Amanda Jonasson, HR-konsult

nås via polisens växel 114 14

Fackliga företrädare

SEKO Polisen, ST inom Polisen, Polisförbundet region Väst och SACO-S nås via polisens växel 114 14

Övrig information

  • Anställning: Tillsvidareanställning som handläggare eller poliskommissarie med funktion beslutsfattare. Är du inte redan anställd inom Polismyndigheten tillämpas sex månaders provanställning.
  • Tjänsteställe: Skår, Göteborg
  • Arbetstid: Dagtid med flex

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap men du får gärna ha utländsk bakgrund. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 27 januari 2020. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet söker du genom att kontakta berörd HR-konsult Amanda Jonasson.

Polismyndigheten
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 30 000 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg

Till toppen