Polismyndigheten söker handläggare till Gränspolisens kansli

Organisation

Polisregion Väst

Län

Västra Götalands län

Utlyst

16 januari 2020

Ansök senast

30 januari 2020

Referensnummer

C34588/2020

Arbetsplatsbeskrivning

Gränspolissektionen

Gränspolissektionen i region Väst har drygt 200 medarbetare, både civila och poliser, och verksamheten bedrivs på Skår, Göteborg Landvetter Airport, Göteborgs hamn och i Halmstad. Gränspolissektionens uppdrag är yttre gränskontroll, inre utlänningskontroll, verkställighetsarbete och brottsutredningar. Gränspolissektionen är en expanderande sektion som erbjuder ett intressant och utvecklande arbete.

Polismyndigheten söker nu dig som vill arbeta som handläggare på inom Gränspolisens kansli, med placering i Göteborg, Skår.

Arbetsbeskrivning

Som handläggare på sektionen kommer du att samarbeta med alla på sektionen, ha kännedom om vem som gör vad samt vara insatt i aktuella frågor och därmed ha en unik inblick i gränspolisverksamheten. Handläggaren måste vara beredd att omprioritera och anpassa arbetsuppgifterna utifrån nya initiativ och förändringar som kan komma med kort förvarning.

Som handläggare fungerar du som en knutpunkt mellan olika interna och externa aktörer och arbetar på övergripande nivå där arbetsuppgifterna i första hand består av att:

  • arbeta med bevakning och handläggning/beredning av ärenden inkomna från sektionens frågor,
  • samordna sektionsövergripande frågor,
  • ansvara för diarieföring och dokumentation vid sektionen,
  • bereda underlag för sektionschef/platsansvarig,
  • sammanställa och följa upp ärenden,
  • vana av att formulera rapporter, remisser, och/eller liknande dokument,
  • utveckla administrativa rutiner och metoder som underlättar för verksamheten.

Vi kan erbjuda dig ett omväxlande arbete. Flexibilitet är ett viktigt inslag och vi vill att du ska känna dig bekväm med detta samt uppskatta olika arbetsuppgifter. I arbetet kan det i undantagsfall förekomma nationella och internationella resor.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:

• eftergymnasial utbildning inom ett för tjänsten relevant område, alternativt har du genom ditt arbetsliv tillskansat dig kunskap och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig,
• minst ett års sammanhängande erfarenhet av självständigt handläggningsarbete där erfarenheten skall vara i närtid, max tre år tillbaka i tiden,
• erfarenhet och vana av brett administrativt arbete,
• erfarenhet och vana från arbetslivet av att formulera rapporter, remisser och/eller liknande dokument,
• erfarenhet av samordning och samarbete med olika verksamhetsdelar och andra myndigheter,
• mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska,
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på engelska,
• erfarenhet av att ha använt datorn som främsta arbetsredskap och goda kunskaper inom främst Excel, Word och OneNote.

Meriterande

Det är meriterande om du har erfarenhet av:

• arbete inom gränspolisverksamhet,
• att ta fram administrativa rutiner och utveckla verksamheten,
• kunskaper i polisiära IT-system att söka i och förstå polisiära datasystem.


Personliga egenskaper
Arbetet kräver att du har helhetssyn och förmåga att genom struktur och noggrannhet skapa en överblick över sektionens arbete. Du är flexibel, serviceinriktad och prestigelös då du verkar i en händelsestyrd verksamhet med många olika frågor och arbetsuppgifter. En stor del av arbetet handlar om samverkan varför dina sociala färdigheter och samarbetsförmåga är
av stor vikt.


Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Kontaktpersoner

Information om uppdraget: Jane Olsson, tf. gruppchef.

Information om rekryteringsprocessen: Jenny Lundin, HR-konsult.

Samtliga nås via Polisens växel 114 14.

Fackliga företrädare

SEKO Polisen, ST inom Polisen, Polisförbundet region Väst och SACO-S som nås via polisens växel 114 14.

Övrig information

Anställning: Tillsvidareanställning som handläggare med funktion handläggare. Polismyndigheten tillämpar provanställning under högst sex månader om du inte redan är anställd inom myndigheten.

Arbetstid: Dagtid med flex.

Tjänsteställe: I dagsläget är placeringen på Skår, Göteborg, men inom ett par år kommer verksamheten att samlokaliseras till Landvetter Flygplats.

Tillträde: Enligt överenskommelse.

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg

Till toppen