Polismyndigheten söker handläggare för utbildningsfrågor till Gränspolisen

Organisation

Polisregion Väst

Län

Västra Götalands län

Utlyst

16 januari 2020

Ansök senast

30 januari 2020

Referensnummer

C34380/2020

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu en handläggare för utbildningsfrågor till Gränspolisen.

 

Gränspolissektionen

Gränspolissektionen i region Väst har drygt 200 medarbetare, både civila och poliser, och verksamheten bedrivs på Skår, Göteborg Landvetter Airport, Göteborgs hamn och i Halmstad. Gränspolissektionens uppdrag är yttre gränskontroll, inre utlänningskontroll, verkställighetsarbete och brottsutredningar. Gränspolissektionen är en expanderande sektion som erbjuder ett intressant och utvecklande arbete.

Polismyndigheten söker nu dig som vill arbeta som handläggare för utbildningsfrågor till Gränspolisen, med placering i Göteborg.

Arbetsbeskrivning

En viktig del av ditt arbete är att bidra till utveckling och implementering av metoder för utbildning, för att på ett säkert sätt kunna samla in underlag från olika delar av enhetens arbete. Eftersom verksamheten befinner sig i ett uppbyggnadsskede gäller det att ha ett flexibelt och öppet förhållningssätt till hur dina arbetsuppgifter utvecklas.
I funktionen ingår att organisera, planera, utveckla och genomföra utbildningsinsat-ser inom ämnesområdet gräns. Det krävs god förmåga att arbeta både självständigt men även i grupp samt stor initiativförmåga och flexibilitet. Resor inom kompetensenhetens ansvarsområde ingår. Arbetet sker i samverkan med NOA.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:

• minst 2 års erfarenhet av gränspolisiär verksamhet,
• eftergymnasial utbildning inom ett för tjänsten relevant område, alternativt har du genom arbetslivet tillskansat dig kunskap och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig,
• vana av att i arbetslivet på ett strukturerat sätt inhämta, värdera och systematisera information,
• mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift,
• mycket goda kunskaper i engelska i tal och skrift, då en stor del av arbetet sker på internationell nivå och på engelska,
• B-körkort, då resor i arbetet kan bli aktuellt.

Meriterande
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:

• erfarenhet av arbete med yttre gränskontroll,
• kunskap om utlänningslagstiftningen,
• erfarenhet av uppföljnings- och utvärderingsarbete,
• vana av att planera, genomföra och hålla utbildningar,
• god vana av arbete i Microsoft Office-paketet och i övrigt är en van datoranvändare.

Personliga egenskaper
Arbetsuppgifterna ställer krav på ett utpräglat ordningssinne och god förmåga att arbeta strukturerat. Du arbetar organiserat och metodiskt även under stressiga förhållanden samtidigt som du lägger vikt vid flexibilitet i ditt arbete.
Som person är du socialt kompetent och har en förmåga att nätverka och samverka, både internt och externt. Du arbetar bra såväl självständigt som i grupp.

Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Kontaktpersoner

För information om anställningen, kontakta Jane Olsson, tf. gruppchef.
För information om rekryteringsprocessen, kontakta HR-konsult Jenny Lundin.
Samtliga nås via Polisens växel 114 14.

Fackliga företrädare

Fackliga företrädare för ST inom Polisen, SEKO Polisen, Polisförbundet region Väst och SACO-S nås via polisens växel 114 14.

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader.
Arbetsort: I dagsläget är placeringen på Skår, Göteborg, men inom ett par år kommer verksamheten att samlokaliseras på Landvetter Flygplats.
Arbetstid: Dagtid med flex.
Tillträde: Enligt överenskommelse.
Funktion: Handläggare.

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg

Till toppen