Nu söker vi sekretesshandläggare till Polisen Region Syd, RLC

Är du redo för en större uppgift? Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Organisation

Polisregion Syd

Län

Skåne län

Utlyst

09 januari 2020

Ansök senast

03 februari 2020

Referensnummer

C34345/2020

Arbetsplatsbeskrivning

Regionledningscentralen i region Syd ansvarar för att leda den operativa ingripandeverksamheten i regionen. Arbetsplatsen består av operatörer samt befäl som tjänstgör dygnet runt och här bedöms och prioriteras inkommande telefonsamtal och radioanrop. Vid RLC leds och planeras också större händelser i regionen utifrån en regional operativ lägesbild. Samverkan med andra myndigheter och organisationer är en viktig del i sektionens uppdrag.  Med specialistkompetens, hög service och god samverkan är Polismyndighetens operativa enhet en bärande del i det operativa och brottsbekämpande arbetet i hela myndigheten.

Arbetsbeskrivning

Som sekretesshandläggare på RLC Syd kommer du att ansvara och vara mottagare för sekretessprövningarna på Regionala Operativa Enheten (ROE) då begäran inkommer om att få ut allmänna handlingar till allmänheten.

Du kommer även att ha ansvar för att sekretesspröva inkommande handlingar som kommer in i funktionsbrevlådan, och att redovisa samtliga ärenden i Polisens Ärendehanteringssystem. En del av arbetet är att begära ut och lyssna på ljudfiler som ska sekretessprövas och att vid behov bistå utredare med handlingar och anmälningar som PKC SYD har tagit upp.

Som sekretesshandläggare kommer du även att hantera avvikelser och klagomål från allmänheten rörande ROEs verksamhet. I rollen som sekretesshandläggare kommer du ha kontakt med och bistå försäkringsbolag med nödvändig sekretessprövad information. En del av arbetet kan därmed komma att ske på engelska då utländska medborgare eller deras försäkringsbolag berörs.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som:

  • Har mycket goda kunskaper i svenska, i såväl tal som skrift
  • Har mycket goda kunskaper i engelska, i såväl tal som skrift.
  • Har avslutad och godkänd gymnasieutbildning.
  • Har god datorvana.

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även:

  • Tidigare har arbetat med tillämpning av Offentlighets- och sekretesslagen.
  • Har erfarenhet av minst 3 års myndighetsarbete.
  • Har eftergymnasial juridisk utbildning eller av arbetsgivare likvärdig bedömd juridisk erfarenhet.
  • Har dokumenterad erfarenhet av arbete i STORM.
  • Har dokumenterad erfarenhet av arbete i Polisens Ärendehanteringssystem.
  • Har dokumenterad erfarenhet av polismyndigheten.

Då rollen innebär många kontaktytor ser vi det som en självklarhet att du samverkar med andra på ett smidigt sätt för att nå gemensamma mål. Vi ser att du är serviceinriktad och har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra samtidigt som du anstränger dig för att leverera lösningar. Du ska uppskatta att gå in på djupet i ett ärende och självständigt kunna ta ansvar för din uppgift, strukturera ditt angreppssätt och driva dina processer vidare.

För att fungera väl i rollen som sekretesshandläggare är det dessutom av vikt att du uppvisar ett gott omdöme och har förmågan att snabbt göra korrekta avvägningar och prioriteringar. Du kommer att väga samman komplex information och olika typer av hänsynstaganden, och dina uttalanden, ageranden och beslut kommer att representera Polisens arbete ut mot medborgarna. 

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
Elisabeth Nilsson, 0703-67 66 84 alt. elisabeth.nilsson@polisen.se

Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Charlotte Edqvist, 0730-53 74 24 alt. charlotte.edqvist@polisen.se

Fackliga företrädare

SACO-s nås via Kjell Frisdal, 0703-56 48 71, kjell.frisdal@polisen.se
Seko Polisen nås via Marco Audinell, 0702-99 80 43, marco.audinell@polisen.se
Polisförbundet nås via Theres Lindgren, 0702-87 89 99, theres.lindgren@polisen.se
ST nås via polisens växel, 11414

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidareanställning med eventuell provanställning om sex månader
Arbetsort: Malmö
Arbetstid: Flextid
Omfattning: Heltid
Tillträde: Enligt överenskommelse

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap men du får gärna ha utländsk bakgrund. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev (i PDF- eller Word-format) senast den 3/2 2020. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddade uppgifter eller om annan skyddsvärd information förekommer kontakta HR-konsult Charlotte Edqvist, 0730-53 74 24.

Varmt välkommen med din ansökan!

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg

Till toppen