Polismyndigheten söker en handläggare (vik) av förvaltningsärenden

Är du redo för en större uppgift? Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Organisation

Rättsavdelningen

Län

Uppsala län

Utlyst

10 januari 2020

Ansök senast

24 januari 2020

Referensnummer

C34407/2020

Arbetsplatsbeskrivning

Rättsavdelningen ansvarar för myndighetens rättsliga styrning och stöd, hantering av förvaltningsrättsärenden samt informationsförvaltning. Avdelningen finns representerad i hela landet och består idag av närmare 800 medarbetare. Vårt mångsidiga uppdrag gör rättsavdelningen till en spännande arbetsplats med möjlighet till stor variation. 

Den förvaltningsrättsliga verksamheten innefattar bland annat utfärdande och återkallande av tillstånd att inneha vapen, utfärdande av tillstånd att anordna idrottstävlingar, konserter, demonstrationer och använda offentlig plats eller genomförande av sprängning, utfärdande och återkallande av ordningsvaktsförordnanden samt bestridande av parkeringsanmärkning. Vissa arbetsuppgifter utförs i nära sammarbete med den polisoperativa verksamheten. 

Nu söker vi en handläggare (vik) av förvaltningsärenden till Uppsala

Tjänsten innebär i första hand handläggning av ärenden enligt ordningslagen med inriktning tillståndsärenden.

Arbetsbeskrivning

I arbetet ingår bland annat diarieföring, beredning, föredragning och beslutsfattande. Handläggningen är till stor del digitaliserad. I arbetsuppgifterna ingår juridiska ställningstaganden, samverkan inom och utom Polismyndigheten och dagliga kontakter med allmänhet, företag, kommuner och myndigheter.

Vid behov kommer du även få arbeta inom andra rättsområden på enheten.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:

  • 3-årig gymnasieexamen
  • minst ett års yrkeserfarenhet av handläggning i närtid
  • god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
  • god datorvana

Det är meriterande om du har:

  • juridiska kunskaper/erfarenhet av att söka i lagtext och att göra juridiska bedömningar
  • erfarenhet av IT-baserade dokument- och ärendehanteringssystem
  • erfarenhet av handläggning av myndighetsärenden
  • kunskaper inom relevant lagstiftning
  • B-körkort

För att lyckas i rollen som handläggare ska du vara intresserad av handläggningsarbete och trivas med ett tidvis högt tempo. Du har ett strukturerat arbetssätt, en god analytisk förmåga, ser sammanhang och kan prioritera rätt saker. Du kan arbeta självständigt, har en god samarbets- och kommunikationsförmåga. Du är intresserad av att lära dig ny lagstiftning och nya arbetsmetoder.

Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.

Kontaktpersoner

Lena Dimander, tf chef rättsenhet Mitt, tfn: 010-567 72 89

HR-konsult Thomas Blomgren, thomas.blomgren@polisen.se

Fackliga företrädare

SACO, Fredrik Bergh, tfn 010-563 91 37; Sofia Ask Polisförbundet, tfn 010-563 87 10; Johan Gertz Fackförbundet ST, tfn 010-567 70 92; Karna Tillheden SEKO Polisen, tfn 073-249 04 22.

Övrig information

Anställningen:

Anställningsform: Tidsbegränsad anställning (vikariat om ca 1år)
Arbetsort: Uppsala
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Så snart som möjligt enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare förvaltningsärenden, Rättsavdelningen, Rätts Mitt RA

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap men du får gärna ha utländsk bakgrund. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 24 januari 2020. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr, per post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta berörd HR-konsult.

Varmt välkommen med din ansökan!

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg

Till toppen