Registratorer till informationsförvaltning, Rättsavdelningen Stockholm

Organisation

Rättsavdelningen

Län

Stockholms län

Utlyst

10 januari 2020

Ansök senast

27 januari 2020

Referensnummer

A008.544/2020

Arbetsplatsbeskrivning

Polismyndighetens rättsavdelning består av ca 700 medarbetare som ansvarar för ett flertal viktiga funktioner i Polismyndigheten. Allt ifrån att ge rättslig styrning och stöd till hela Polismyndigheten, handlägga skadestånds- och förvaltningsärenden, ansvara för Polismyndighetens författningssamling och andra styrdokument till att samordna ärenden om utlämnade av allmänna handlingar och ansvara för personuppgiftsbehandling.

Den breda variationen av arbetsuppgifter gör rättsavdelningen till en spännande och attraktiv arbetsplats. Vissa uppgifter är mycket verksamhetsnära medan andra fokuserar på utveckling tillsammans med andra avdelningar inom Polismyndigheten.

Rättsenheten i Region Stockholm består av en förvaltningsrättssektion, en rättstillämpningssektion och en informationsförvaltningssektion. Det är i den sist nämnda sektionen som registratur- och arkivfunktioner ingår. Registraturen är placerad på Kungsholmen samt i Flemingsberg och i Sollentuna.

Arbetsbeskrivning

Informationsförvaltning innebär ett ansvar för att styra, utveckla och följa upp verksamheten inom registratur, arkivfrågor och e-tjänster.  

Som registrator är du ett viktigt verksamhetsstöd i Polismyndighetens hantering av allmänna handlingar. Du ansvarar för att upprätthålla en effektiv och rättssäker diarieföring och är van vid digitalt ärende- och dokumenthanteringssystem. Som registrator bedömer och hanterar du allmänna handlingar i enlighet med gällande bestämmelser. I rollen förväntas du tillsammans med övriga medarbetare ständigt kvalitetssäkra och förbättra diarieföringen av allmänna handlingar, samt med hjälp av din pedagogiska förmåga informera och utbilda medarbetare i diarieföring i det allmänna diariet. 

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer vara att:

  • delta i postöppningen
  • fördela inkommande post och e-post
  • diarieföra handlingar
  • söka fram ärenden till medarbetare inom Polismyndigheten
  • stödja medarbetare internt med din kompetens
  • agera på förfrågningar från allmänheten, försäkringsbolag, andra myndigheter och massmedia vid begäran om att få ut allmänna handlingar
  • tillsammans med övriga medarbetare ständigt kvalitetssäkra och förbättra diarieföringen av allmänna handlingar
  • informera och utbilda medarbetare i diarieföring i allmänna diariet

Tjänsteresor kan förekomma.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:

  • gymnasieexamen
  • för området relevant utbildning som exempelvis registratorsutbildning eller alternativt förvärvade erfarenheter som registrator
  • mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift
  • goda kunskaper i engelska i tal och skrift
  • god vana i Officepaketet
  • kännedom om lagar och förordningar som styr offentlig verksamhet och registratorsfunktionens ansvarsområden
  • god vana att arbeta i MS Outlook 

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:

  • minst 2 års erfarenhet i rollen som registrator de senaste 5 åren
  • tidigare erfarenhet av registratorsarbete inom offentlig förvaltning
  • utbildning om sekretesslagstiftning
  • god erfarenhet av elektroniskt ärende- och dokumenthanteringssystem
  • övriga språkkunskaper än svenska och engelska

 Personliga egenskaper

 Vi söker dig som gillar att arbeta såväl självständigt som i grupp. Att kunna axla rollen som registrator, i en arbetsmiljö som periodvis har hög arbetsbelastning, kräver att du har förmågan att prioritera och strukturera ditt arbete. Vidare förväntas du på egna initiativ inom givna ramar lösa de frågor som dyker upp och vi ser därför att du är lösningsorienterad. 

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
Eva Wärnlund, eva.warnlund@polisen.se och Joachim Claesson 010-56 420 40.

Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:

Andrea Uddman, 073-076 37 31.

Fackliga företrädare

Fredrik Bergh, SACO, tfn 010-563 91 37
Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10
Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010-56 770 92
Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 0732-490 422

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Registrator, informationsförvaltning vid rättsavdelningen Stockholm

Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader 
Arbetsort: Stockholm med placering i Flemingsberg
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Registrator, informationsförvaltning vid rättsavdelningen Stockholm 

Anställningsform: Tidsbegränsad anställning till och med 16 juni 2020 med möjlighet till förlängning
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Registrator, informationsförvaltning vid rättsavdelningen Stockholm

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap men du får gärna ha utländsk bakgrund. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

 Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 27 januari 2020. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr. A008.544/2020 i mailets ärendemening och vilken anställning din ansökan avser. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med A008.544/2020 via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, Box 122 56, 102 26 Stockholm.

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Varmt välkommen med din ansökan!

Sök jobbet

Ansök via e-post

Till toppen