Analytiker med inriktning på analys av flygpassageraruppgifter till Nationella operativa avdelningen

Organisation

Nationella operativa avdelningen

Län

Stockholms län

Utlyst

12 maj 2020

Ansök senast

26 maj 2020

Referensnummer

110/20

Arbetsplatsbeskrivning

Nationella operativa avdelningen ansvarar för att leda och samordna den nationella och internationella polisverksamheten samt driva polisens utvecklingsarbete. Genom nationell och internationell omvärldsbevakning och analys samt specialistförmågor är avdelningen ett stöd till verksamheten i hela landet med kunskap och resurser. Vi är cirka 1 750 medarbetare som verkar på ett flertal orter i hela landet. 

Gränspolissektionen vid Nationella operativa avdelningen har strategiskt ansvar för gränspolisverksamheten och ansvarar för att samordna, strukturera och metodutveckla polisens arbete med gränskontroll, inre utlänningskontroll och verkställigheter. Sektionen är nationell kontaktpunkt för EU:s gränskontrollbyrå Frontex och samordnar Sveriges deltagande i byråns gränskontroll- och gemensamma återvändandeoperationer. Här finns bland annat den Nationella Samordningscentralen för gränsövervakningssystemet Eurosur och polisens ambassadsamordning. Sektionen ger stöd till gränskontrollen i frågor om resehandlingar och dokument. Sektionen ansvarar för registrering av inreseförbud (personer som förbjudits återvända till Sverige), den så kallade U-boken. Utöver detta finns vid sektionen en verksamhet för flygpassageraranalys.

Polismyndigheten står nu inför en spännande utvecklingsresa för att hantera passageraruppgifter enligt Lag (2018:1177) om passagerarregister. Gränspolissektionen har därför inrättat en verksamhet för att hantera flygpassageraruppgifter bestående av flera grupper. Den verksamheten har i uppgift att samla in och analysera Passenger Name Record (PNR)-uppgifter, samt bevaka och behandla PNR-information till behöriga svenska myndigheter, länder och Europol i syfte att bekämpa terrorism eller allvarlig brottslighet.

Arbetsbeskrivning

I rollen som operativ analytiker vid flygpassageraranalysverksamheten kommer du att arbeta med att ta emot och handlägga beställningar, utföra grundläggande analyser samt svara på beställning till informationsmottagare. Beställningarna omfattar såväl enkla sökningar på känd person till komplexa sökningar på okänd person som kan omfatta uppsättning av ett stort antal sökkriterier vars parametrar ändras utifrån det eftersökta analysresultatet. 

Du kommer arbeta med inre spaningsarbete och analys av stora datavolymer av bokningsuppgifter av flygpassagerare.

I dina arbetsuppgifter ingår att: 

  • Jämföra PNR-uppgifter med uppgifter i databaser som är relevanta för att förebygga, förhindra, upptäcka, utreda och lagföra terroristbrott och allvarlig brottslighet
  • Analysera PNR-uppgifter och passagerare före beräknad ankomst till eller avresa från den berörda medlemsstaten, för att identifiera personer som de behöriga myndigheterna och i förekommande fall Europol behöver utreda ytterligare
  • Analysera PNR-uppgifter för att uppdatera och skapa nya kriterier som ska användas vid de bedömningar som genomförs enligt punkten ovan
  • Analysera information för att skapa operativa rapporter

Framöver kommer verksamheten att bedrivas dygnet runt vilket innebär att du kommer att arbeta i skift utifrån ett periodplanerat schema. Tjänsten kan innefatta resor, både nationellt och internationellt.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • Akademisk utbildning eller annan utbildning eller yrkeserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som relevant
  • Erfarenhet av analysarbete
  • Goda kunskaper i MS Office-paketet, i synnerhet Excel
  • Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska såväl som på engelska 

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:

  • Utbildning/erfarenhet inom operativ underrättelseanalys
  • Vana av digital informations- och databashantering
  • Erfarenhet av myndighetsöverskridande samordning
  • Tidigare erfarenhet av att ha arbetat oregelbundna tider 

Personliga egenskaper

Arbetsuppgifterna ställer krav på förmåga till kritiskt och konstruktivt tänkande och noggrannhet. Verksamheten är relativt ny så vi ser gärna att du är nyfiken och flexibel inför nya eller ändrade arbetsuppgifter. Arbetet ställer krav på ett långsiktigt och grundligt engagemang samt en beredskap för toppar av intensivt arbete.

Du bör trivas med att arbeta i grupp då arbetet präglas av olika former av samarbete både internt och externt.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chefer:

Anders Lundgren på tfn 072-210 37 84 eller Anna Garphult på tfn 076-136 99 10. 

Undrar du något om rekryteringsprocessen, kontakta ansvarig HR-konsult Dana Däversjö på tfn 073-086 97 80.

Fackliga företrädare

Fredrik Bergh, SACO, tfn 010-563 91 37

Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10

Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010-567 70 92

Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 0732-49 04 22

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader

Arbetsort: Stockholm

Arbetstid: Periodplanerad arbetstid

Tillträde: Enligt överenskommelse

Funktion: Analytiker 

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Tjänsten kräver svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.noa@polisen.se senast 26 maj. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr. 110/20 i mailets ärendemening. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med ref.nr 110/20 via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, Box 122 56, 102 26 Stockholm.

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Varmt välkommen med din ansökan!

Polismyndigheten

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 30 000 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen. 

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Sök jobbet

Ansök via e-post

Till toppen