Vikariat: Handläggare till gruppen för ambassadsamordning, Nationella Gränspolissektionen, Noa

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu handläggare till vår verksamhet som är socialt kompetent, strukturerad och noggrann.

Organisation

Nationella operativa avdelningen

Län

Stockholms län

Utlyst

15 maj 2020

Ansök senast

29 maj 2020

Referensnummer

107/20

Arbetsplatsbeskrivning

Nationella operativa avdelningen (Noa) uppgift är att bland annat bekämpa grov organiserad brottslighet och försvåra för kriminella organisationer att verka i Sverige. Noa är även Sveriges kontaktpunkt för internationella brottsbekämpande organisationer som t.ex. Europol, Interpol och EU:s gränskontrollbyrå Frontex.

Gränspolissektionen har det strategiska ansvaret för gränspolisverksamheten och ansvarar för att samordna, strukturera och metodutveckla polisens arbete med gränskontroll, inre utlänningskontroll och verkställigheter. Sektionen är nationell kontaktpunkt för EU:s gränskontrollbyrå Frontex och samordnar Sveriges deltagande i byråns operationer. Här finns den Nationella Samordningscentralen för gränsövervakningssystemet Eurosur, nationell kontaktpunkt för Schengens utvärderingsmekanism och polisens ambassadsamordning. Sektionen ger stöd till gränskontrollen i frågor om resehandlingar och dokument. Slutligen ansvarar sektionen för registrering av inreseförbud (personer som förbjudits att återvända till Sverige), den så kallade U-boken.

Arbetsbeskrivning

Arbetet innefattar många personliga kontakter med utländska ambassader och polisregioner. Du kommer att arbeta i en miljö som utmärks av samverkan och internationella kontakter.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter blir att handlägga ärenden från polisregionerna om anskaffande av resehandlingar och liknande avseende personer som ska av- eller utvisas. En stor del av arbetet är administration och hantering i olika register m.m.

I detta ingår följande:
• Ansöka om resehandlingar hos utländska ambassader.
• Bistå med kunskap om fastställande av identitet och nationalitet.
• Samla in, sammanställa och uppdatera information om verkställighetsarbetet.
• Lämna råd och anvisningar till andra inom polismyndigheten vid avvisnings- och utvisningsärenden.

Resor kan förekomma i tjänsten.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:
• Akademisk examen med företrädesvis samhällsvetenskaplig inriktning.
• Erfarenhet från arbete med återvändande, verkställigheter och Dublinförordningen vid statlig myndighet.
• Erfarenhet av utlänningslagstiftningen, önskvärt genom arbete vid Polisen, Migrationsverket, Migrationsdomstol eller Regeringskansliet.
• Erfarenhet av handläggning av utlänningsärenden.
• Mycket goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska och engelska.

Meriterande

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
• Erfarenheter av administrativt arbete.
• Erfarenhet från att etablera och upprätthålla kontakter med olika myndigheter både nationellt och internationellt, särskilt innefattande kontakter med utländska ambassader.
• Kunskaper om förvaltningslagen.
• Övriga språkkunskaper.

Personliga egenskaper

Då rollen innebär många externa kontakter ser vi det som en självklarhet att du har god social kompetens och samarbetar med andra på ett smidigt sätt. Arbetsuppgifter ställer även krav på initiativförmåga, ansvarskänsla och noggrannhet och för att trivas och bli framgångsrik i rollen är du strukturerad och kan arbeta både självständigt och i grupp.

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vi ställer krav på att du har hög integritet och sekretessmedvetenhet.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
Natalya Glubochanska Carlsson, tfn 010-564 18 43.

Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Jeanette Hoffman, tfn 076-139 09 46, e-post: jeanette.hoffman@polisen.se

Fackliga företrädare

Fredrik Bergh, SACO, tfn 010-563 91 37
Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10
Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010-56 770 92
Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 0732-490 422

Övrig information

Anställningsform: Tidsbegränsad anställning from 2020-10-01 och tom längst 2022-09-30.
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Flextid tillämpas
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap men du får gärna ha utländsk bakgrund. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.noa@polisen.se senast den 29 maj 2020. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr. 107/20 i mailets ärendemening. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med ref.nr 107/20 via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, Box 122 56, 102 26 Stockholm.

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Varmt välkommen med din ansökan!

Sök jobbet

Ansök via e-post

Till toppen