Handläggare av förvaltningsärenden till rättsenheten region Syd, Växjö

Är du redo för en större uppgift? Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Organisation

Rättsavdelningen

Län

Kronobergs län

Utlyst

12 maj 2020

Ansök senast

26 maj 2020

Referensnummer

C38538/2020

Arbetsplatsbeskrivning

Rättsavdelningen är en nationell avdelning inom Polismyndigheten och har närmare 800 medarbetare på flera orter i landet. Avdelningen består av en enhet för rättslig styrning och stöd, en enhet för förvaltningsrätt och en enhet för informationsförvalting, ett kansli samt sju regionalt placerade rättsenheter. De regionalt placerade rättsenheterna är indelade i tre verksamhetsområden: rättstillämpning, förvaltningsrätt och informationsförvaltning.

Vi söker nu handläggare för tillsvidareanställning samt vikariat till rättsenheten i region Syd med placering i Växjö.

Arbetsbeskrivning

Handläggning av ärenden enligt vapenlagstiftningen, såväl tillståndsärenden som övriga ärenden som följer av regelverket. Förvaltningslagen reglerar handläggning av ärenden. Ärendena handläggs i det digitala ärendehanteringssystemet PÄr. Arbetet innebär bland annat upprättande av underrättelser och beslut, EU-skjutvapenpass, praktisk vapenhantering, mejl- och telefonsupport till allmänheten samt kontakt med andra myndigheter, vapenhandlare och skytteföreningar. Vid behov kan handläggning av övriga förvaltningsrättsliga ärenden som faller inom enhetens arbetsområden bli aktuellt. Arbetet är självständigt och kräver struktur och noggrannhet.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • 3-årig gymnasieexamen, alternativt annan utbildning som arbetsgivare bedömer som lämplig
  • Mycket god förmåga och vana att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
  • God datorvana från Microsoft Office och telefonvana

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:

  •  Relevant eftergymnasial utbildning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
  • Kunskap om förvaltningslagen
  • Erfarenhet av handläggning av myndighetsärenden
  • Erfarenhet av att arbeta i ärendehanteringssystemet PÄr
  • Jägarexamen eller annan dokumenterad erfarenhet av vapenverksamhet
  • B-körkort

Då rollen innebär många kontaktytor ser vi det som en självklarhet att du är engagerad, ansvarstagande och noggrann. Du har god samarbetsförmåga, integritet samt ett gott omdöme och känsla för service. Under vissa perioder är det hög arbetsbelastning varför det är viktigt att du har förmåga att arbeta under tidspress. 

Stor vikt kommer att läggas vid den personliga lämpligheten.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande gruppchef:
Petra Johansson 010 - 562 20 93, e-post petra.johansson@polisen.se

Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult: Anette Nielsen, e-post anette.nielsen@polisen.se

 

Fackliga företrädare

Fredrik Bergh, Saco-S, tfn 010-563 91 37
Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10
Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010-567 70 92
Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 010-561 66 27

Övrig information

Anställningsform: En tillsvidareanställning med provanställning 6 månader och ett vikariat t.o.m. april 2021 eller längre
Arbetsort: Växjö
Arbetstid: Dagtid, flextid tillämpas
Tillträde: Början av augusti eller enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare, Rättsavdelningen, Rätts syd, Växjö

 Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning 

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 26 maj 2020. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. 

Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr C38538/2020 per post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta berörd HR-konsult. 

Varmt välkommen med din ansökan!

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg

Till toppen