Noa kansli söker handläggare med fokus på beredning

Är du redo för en större uppgift? Noa söker handläggare till sitt kansli. Hos oss kommer du utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Organisation

Nationella operativa avdelningen

Län

Stockholms län

Utlyst

14 maj 2020

Ansök senast

28 maj 2020

Referensnummer

94/20

Arbetsplatsbeskrivning

Nationella operativa avdelningen ansvarar för att leda och samordna den nationella och internationella polisverksamheten samt driva polisens utvecklingsarbete. Genom nationell och internationell omvärldsbevakning och analys samt specialistförmågor är avdelningen ett stöd till verksamheten i hela landet med kunskap och resurser. Vi är cirka 1 750 medarbetare som verkar på ett flertal orter i hela landet.

Noa kansli ansvarar för att stärka och utveckla avdelningens förmåga till strategisk styrning och samordning, i syfte att underlätta för avdelningschefen och enheterna. Kansliet har helhetperspektivet över avdelningens samlade verksamhet och verkar för enhetlighet.

Kansliet leds av en kanslichef och består av fem grupper. Den aktuella tjänsten är placerad i gruppen beredning, som ansvarar för myndighetshandläggning av remisser och annan ärendehantering inom avdelningen. Gruppen har en central roll som avdelningens ingång och utgång, kvalitetssäkrar avdelningsgemensamma svar och ansvarar för posthantering samt diarie- och arkivhantering.

Arbetsbeskrivning

I arbetsuppgifterna ingår att hantera, bedöma och fördela ärenden som huvudsakligen inkommer via funktionsbrevlådan. Viss fördelning är av enkel karaktär, medan annan kräver kontakter med avdelningens enheter, andra avdelningar och rikspolischefens kansli samt föredragning för kanslichefen eller avdelningschefen, ibland med kort svarstid. I arbetsuppgifterna ingår även att hantera ärenden som ska avslutas och avslutade ärenden.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • Akademisk utbildning eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer relevant
  • Erfarenhet av ärendehantering och ärendefördelning inom statsförvaltningen eller annan organisation
  • Mycket goda kunskaper i svenska och engelska samt förmåga att uttrycka sig väl både muntligt och skriftligt 

Meriterande

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:

  • God kunskap om Polismyndighetens organisation och uppdrag
  • Juridiska kunskaper och erfarenhet av att göra juridiska bedömningar

Personliga egenskaper

Arbetsuppgifterna ställer krav på hög integritet och förmåga att hantera känslig information.

Som person är du strukturerad och noggrann och vi ser gärna att du har en god förmåga att snabbt kunna växla mellan olika arbetsuppgifter och ämnen samt kan arbeta både självständigt såväl som i grupp. Du är mål- och resultatinriktad, med förmågan att leverera resultat enligt tidplan.

Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper och samarbetsförmåga.

Kontaktpersoner

Rekryterande chef Per Blomqvist, tfn 010-563 67 13. Undrar du något om rekryteringsprocessen, kontakta ansvarig HR-konsult Dana Däversjö, 0730-86 97 80.

Fackliga företrädare

Fredrik Bergh, SACO, tfn 010-563 91 37

Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10

Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010-567 70 92

Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 0732-49 04 22

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader

Arbetsort: Stockholm

Arbetstid: Flextid

Tillträde: Så snart som möjligt enligt överenskommelse

Funktion: Handläggare, Noa kansli

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.noa@polisen.se senast 28 maj 2020. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr. 94/20 i mailets ärendemening. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med ref.nr 94/20 via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, Box 122 56, 102 26 Stockholm. 

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. 

Varmt välkommen med din ansökan!

Polismyndigheten

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 30 000 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se.

Sök jobbet

Ansök via e-post

Till toppen