Arkivhandläggare till rättsavdelningen i Örebro

Är du redo för en större uppgift? Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Organisation

Rättsavdelningen

Län

Örebro län

Utlyst

26 mars 2020

Ansök senast

09 april 2020

Referensnummer

A158.527/2020

Arbetsplatsbeskrivning

Polismyndighetens rättsavdelning består av ca 800 medarbetare som ansvarar för ett flertal viktiga funktioner i Polismyndigheten. Allt ifrån att ge rättslig styrning och stöd till hela Polismyndigheten, handlägga skadestånds- och förvaltningsärenden, ansvara för Polismyndighetens författningssamling och andra styrdokument till att samordna ärenden om utlämnade av allmänna handlingar och ansvara för personuppgiftsbehandling.

Den breda variationen av arbetsuppgifter gör rättsavdelningen till en spännande och attraktiv arbetsplats. Vissa uppgifter är mycket verksamhetsnära medan andra fokuserar på utveckling tillsammans med andra avdelningar inom Polismyndigheten.

Rättsenheten i region Bergslagen består av tre förvaltningsrättsgrupper, en rättstillämpningsgrupp och en informationsförvaltningsgrupp i vilken ingår registratur- och arkivfunktioner.

Arbetsbeskrivning

Arbetet som arkivhandläggare innebär att förvalta Polismyndighetens arkiv. Du kommer utföra arbetet självständigt med hjälp av en arbetsledare samt kollegor inom arkivområdet.

Arbetsuppgifterna består av:

  • ordna och förteckna
  • in- och utsortering av handlingar
  • komplettera dokumenthanteringsplaner
  • rådgivning till handläggare och administratörer i arkiv- och dokumenthanteringsfrågor
  • stötta registraturen vid behov med diarieföring och postöppning

Då både gruppen och verksamheten är spridd över regionen så är resor i tjänsten vanligt förekommande.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • 3-årig gymnasieexamen
  • minst 2 års erfarenhet av att arbeta som arkivhandläggare eller motsvarande inom offentlig sektor
  • erfarenhet av att handlägga utlämnande av allmän handling och utföra sekretessprövningar
  • körkort med lägst B-behörighet

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:

  • erfarenhet av att arbeta inom polisen eller rättsväsendet i övrigt
  • goda kunskaper om de bestämmelser som reglerar verksamhetsområdet såsom offentlighets- och sekretesslagen, tryckfrihetsförordningen, förvaltningslagen och arkivlagen.

Vi söker dig som är analytiskt lagd, är ansvarstagande, har ordningssinne och är serviceinriktad. Du kan arbeta självständigt, är flexibel till din läggning och har förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska. Eftersom mycket av Polismyndighetens arkivbildning är digital ska du vara intresserad av hantering av digital information, samt kunna förstå och ta till dig nya IT-system. Du ska kunna utföra visst fysiskt ansträngande arbete, som exempelvis att lyfta arkivkartonger i samband med leverans.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: Alfred Norman Brandt, tfn 010-5673209

Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult: Thomas Blomgren, mail thomas.blomgren@polisen.se

Fackliga företrädare

Fredrik Bergh SACO, tfn 010-563 91 37
Sofia Ask Polisförbundet, tfn 010-56 38710
Sara Granberg ST, tfn 073-807 38 12
Karna Tillheden Seko Polisen, tfn 010-56 16 627

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Örebro
Arbetstid: Flextid Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Arkivhandläggare till informationsförvaltningsgruppen med placering i Örebro

Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning 

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 9 april 2020. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr. A158.527/2020 i mailets ärendemening. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med ref.nr A158.527/2020 via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, Box 122 56, 102 26 Stockholm. 

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Varmt välkommen med din ansökan!

Sök jobbet

Ansök via e-post

Till toppen