Arkivhandläggare/registrator, Informationsförvaltning 1, rättsenhet Nord, Luleå

Är du redo för en större uppgift? Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Organisation

Rättsavdelningen

Län

Norrbottens län

Utlyst

25 mars 2020

Ansök senast

09 april 2020

Referensnummer

A156.034/2020

Arbetsplatsbeskrivning

Rättsavdelningen är en nationell avdelning inom Polismyndigheten. Avdelningen är organiserad i tre processenheter (rättsligt styrning och stöd, förvaltningsrätt och informationsförvaltning) samt sju regionala rättsenheter och ett kansli.

Vid rättsenhet Nord arbetar för närvarande sammanlagt sex grupper inom områdena rättstillämpning, förvaltningsrätt och informationsförvaltning. Vi söker en registrator/arkivhandläggare som vill arbeta för gruppen Informationsförvaltning. Det geografiska ansvarsområdet omfattar de fyra nordligaste länen. Placering kommer att vara i Luleå. Resor kan krävas i tjänsten.

Arbetsbeskrivning

Som arkivhandläggare/registrator är du ett viktigt verksamhetsstöd i Polismyndighetens hantering av allmänna handlingar och mellan- och centralarkiv. 

  • Ansvara för att upprätthålla en effektiv och rättssäker diarieföring
  • Bedöma och hantera allmänna handlingar i enlighet med regelverket och interna bestämmelser
  • Deltar i postöppning, fördelar inkomande post och e-post, diarieför handlingar m.fl. arbetsuppgifter inom informationsförvaltningens ansvarsområde
  • Göra sökningar och plockar fram ärenden till medarbetare inom Polismyndigheten och till allmänheten, försäkringsbolag, andra myndigheter, massmedia m.fl.
  • Tillsammans med övriga medarbetare ständigt förbättra diarieföringen av allmänna handlingar
  • Informerar och utbildar medarbetare i diarieföring i allmänna diariet
  • Sköta interna lån av handlingar av akter
  • In- och utsortering av handlingar, genomföra gallring, delta i ordnande och förtecknande
  • Deltar i leveranser till andra arkivdepåer och ta emot leveranser till enhetens mellan-och centralarkiv
  • Även andra arbetsuppgifter inom rättsenhetens ansvarsområde kan förekomma

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • Avklarad gymnasieutbildning
  • Goda kunskaper i Officepaketet
  • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
  • Erfarenhet av registrators- eller arkivarbete inom offentlig

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:

  • Erfarenhet att arbeta i digitala dokument- och ärendehantering.
  • Arkivvetenskap 30hp/20p eller motsvarande utbildning inom arkivvård, ordnande och förtecknande.
  • Kännedom om de bestämmelser som reglerar verksamhetsområdet såsom
  • Offentlighets- och sekretesslagen, Tryckfrihetsförordningen, Förvaltningslagen och Arkivlagen

Vi söker dig som är ansvarstagande, har ordningssinne och är serviceinriktad med en god pedagogisk förmåga. Du är flexibel och anpassningsbar och stor vikt kommer att läggas på din förmåga att arbeta självständigt och att du är självgående i dina arbetsuppgifter, samtidigt som du kan arbeta i grupp. Du ska kunna utföra visst fysiskt ansträngande arbete, som exempelvis att lyfta arkivkartonger i samband med leverans.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: Susanne Bäcklund, tfn 010-568 18 86

Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult: Caroline Näsman, caroline.nasman@polisen.se

Fackliga företrädare

SACO, Polisförbundet, Fackförbundet ST, SEKO Polisen

Övrig information

Anställningsform: Allmän visstidasanställning t.o.m 2020-12-31
Arbetsort: Luleå
Arbetstid: Flextid Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Arkivhandläggare/registrator

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap men du får gärna ha utländsk bakgrund. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning 

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 9 april 2020. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr. A156.034/2020 i mailets ärendemening. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med ref.nr A156.034/2020 via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, Box 122 56, 102 26 Stockholm. 

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Varmt välkommen med din ansökan!

Sök jobbet

Ansök via e-post

Till toppen