Gränspolissektionen söker handläggare med fokus på utvecklingsarbete

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu dig som har ett stort intresse av att vara med och utveckla Gränspolissektionens verksamhet.

Organisation

Polisregion Väst

Län

Västra Götalands län

Utlyst

23 mars 2020

Ansök senast

06 april 2020

Referensnummer

C36709/2020

Arbetsplatsbeskrivning

Gränspolissektionen
Gränspolissektionen i region Väst har idag drygt 200 medarbetare. Verksamheten bedrivs på Skår, Göteborg Landvetter Airport, Göteborgs hamn och i Halmstad. Gränspolissektionen uppdrag är yttre gränskontroll, inre utlänningskontroll, verkställighetsarbete och brottsutredningar. Gränspolissektionen är en expanderande sektion som erbjuder ett intressant och utvecklande arbete.

Arbetsbeskrivning

Som handläggare på Gränspolissektionen är du behjälplig med sektionens förändrings- och förbättringsarbete. Du hjälper till att identifiera problemområden och driver projekt kopplade till dessa. I rollen är du även behjälplig med implementering av nya arbetssätt och riktlinjer. Samarbete på nationell och regional nivå förekommer frekvent.

Eftersom verksamheten befinner sig i ett uppbyggnadsskede gäller det att ha ett flexibelt och öppet förhållningssätt till hur dina arbetsuppgifter utvecklas. Det medför även att du har en god möjlighet att själv och tillsammans med övriga medarbetare bidra till utvecklingen.

Om du inte redan genomfört gränspolisens grundutbildning kommer denna utbildning på nio veckor, innehållandes praktik och teori med inriktning på speciallagstiftning och utlänningsrätt, att erbjudas. Om du har genomgått utbildningen men varit borta från gränspolisen i mer än 12 månader måste du genomföra ny grundutbildning.

Resor ingår i tjänsten.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har

  • Minst två års gränspolisiär erfarenhet, erfarenheten ska vara i närtid, max tre år tillbaka
  • God kunskap om Gränspolissektionens olika delar och processer
  • God kunskap inom Officepaketet och polisens datorsystem
  • Vana av att i arbetslivet producera rapporter
  • Mycket goda kunskaper i svenska, både skriftligt och muntligt
  • Goda kunskaper i engelska, både skriftligt och muntligt
  • Körkort för personbil

Engelskatest kan förekomma som del i urvalsprocessen.

Meriterande

  • Eftergymnasial utbildning inom ett för tjänsten relevant område
  • Erfarenhet av att driva utvecklingsarbeten

Personliga egenskaper
Vi söker dig som är engagerad och driven med vilja att vara med och bidra till att utveckla verksamheten. Som handläggare kommer du att hantera flera parallella projekt, både kortare och mer långsiktiga, vilket ställer krav på förmåga att skapa struktur och prioritera. Du är analytisk, flexibel och tar egna initiativ för att driva arbetet framåt.

Arbetsuppgifterna innebär mycket kontakt med övriga medarbetare inom myndigheten, därav är det av stor vikt att du är kontaktskapande och prestigelös med mycket god samarbets- och kommunikationsförmåga.

När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Information om uppdraget: Ken Axelsson, gruppchef
Information om rekryteringsprocessen: Amanda Jonasson, HR-konsult

nås via polisens växel 114 14

Fackliga företrädare

SEKO Polisen, ST inom Polisen, Polisförbundet region Väst och SACO-S nås via polisens växel 114 14

Övrig information

  • Anställning: Tillsvidareanställning som handläggare eller polisassistent med funktion handläggare. Är du inte redan anställd inom Polismyndigheten tillämpas sex månaders provanställning.
  • Tjänsteställe: I dagsläget är placeringen på Skår, Göteborg, men inom ett par år kommer verksamheten att samlokaliseras till Landvetter Flygplats.
  • Arbetstid: Dagtid med flex

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 6 april 2020. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet söker du genom att kontakta berörd HR-konsult Amanda Jonasson.

Polismyndigheten
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 30 000 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg

Till toppen