Handläggare förvaltningsärenden med placering i Norrköping

Är du redo för en större uppgift? Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Organisation

Rättsavdelningen

Län

Östergötlands län

Utlyst

17 mars 2020

Ansök senast

31 mars 2020

Referensnummer

C36335/2020

Arbetsplatsbeskrivning

Rättsavdelningen ansvarar för myndighetens rättsliga styrning och stöd, hantering av förvaltningsrättsärenden samt informationsförvaltning. Avdelningen finns representerad i hela landet och består idag av närmare 800 medarbetare. Vårt mångsidiga uppdrag gör rättsavdelningen till en spännande arbetsplats med möjlighet till stor variation.

Den förvaltningsrättsliga verksamheten innefattar bland annat utfärdande av tillstånd att anordna idrottstävlingar, konserter, demonstrationer och använda offentlig plats eller genomförande av sprängning, utfärdande och återkallande av ordningsvaktsförordnanden, bestridande av parkeringsanmärkning samt utfärdande och återkallande av tillstånd att inneha vapen. Vissa arbetsuppgifter utförs i nära samarbete med den polisoperativa verksamheten.

Vi söker nu tre multihandläggare med placering i Norrköping.

Arbetsbeskrivning

Som multihandläggare av förvaltningsrättsliga ärenden kommer du arbeta med att handlägga våra olika rättsområden exempelvis ordningslag, lag om ordningsvakter, lag om felparkeringsavgift samt vapenlagen. Arbetsuppgifterna består till stor del av att göra juridiska ställningstaganden genom att pröva inkomna ansökningar och att skriva beslut som du antingen ska föredra för beslutfattare eller själv besluta i. Handläggningen sker främst i polisens digitala ärendehanteringssystem. Rollen innebär dagliga kontakter inom Polismyndigheten samt kontakter med allmänheten, företag, kommuner och andra myndigheter.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • 3-årig gymnasieexamen eller annan utbildning som arbetsgivare bedömer som likvärdig
  • minst ett års yrkeserfarenhet av handläggning i närtid inom offentlig förvaltning
  • god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
  • god datorvana
  • B-körkort

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:

  • juridiska kunskaper/erfarenhet av att söka i lagtext och att göra juridiska bedömningar
  • erfarenhet av IT-baserade dokument- och ärendehanteringssystem
  • erfarenhet av handläggning av myndighetsärenden
  • kunskaper inom relevant lagstiftning

För att vara framgångsrik och trivas i rollen som handläggare behöver du vara självgående och ta ansvar för dina arbetsuppgifter och driva dina ärenden. Då tjänsten innebär många kontaktytor samt samarbete mellan rättsavdelningens olika enheter och grupper behöver du ha god samarbets- och kommunikationsförmåga. Arbetet har tidvis högt tempo vilket kräver att du har ett strukturerat arbetssätt med förmåga att prioritera och arbeta systematiskt.

Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta:

Peter Granquist, vikarierande enhetschef, tfn 010-5666768, peter.granquist@polisen.se eller Christer Öman, gruppchef, tfn 010-5669063, christer.ohman@polisen.se

Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:

Therese Nordstrand, therese.nordstrand@polisen.se

Fackliga företrädare

Fredrik Bergh, SACO tfn 010-563 91 37

Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-56 387 10

Sara Granberg, Fackförbundet ST, Sektion Östergötland, tfn 11414

Karna Tillheden, Seko Polisen, tfn 010-56 166 27

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader

Arbetsort: Norrköping

Arbetstid: Heltid, flextid

Tillträde: Enligt överenskommelse

Funktion: Handläggare, Rättsavdelningen, Norrköping, Rättsenhet Öst, Förvaltningsrätt, Grupp 3 Öst

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 31 mars 2020. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr. C36335/2020, per post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta berörd HR-konsult.

Varmt välkommen med din ansökan!

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg

Till toppen