Jurist till Polismyndighetens rättsavdelning med fokus på säkerhets- och verksamhetsskyddsjuridik

Är du redo för en större uppgift? Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Organisation

Rättsavdelningen

Län

Stockholms län

Utlyst

26 mars 2020

Ansök senast

10 april 2020

Referensnummer

A163.639/2020

Arbetsplatsbeskrivning

Enheten för rättslig styrning och stöd samordnar den rättsliga styrningen och stödet i hela Polismyndigheten. Vi ger rättsligt stöd till Nationella operativa avdelningen, övriga avdelningar, samt myndighetens ledning, vilket bl.a. innefattar att granska underlag och förslag till beslut som ska fattas av rikspolischefen. Vi arbetar med myndighetens styrdokument, såsom t.ex. arbets- och delegationsordning, handläggningsordningar, föreskrifter och riktlinjer och andra interna styrdokument. Vidare företräder enheten Polismyndigheten vid processer i domstol, hanterar skadeståndsärenden, samråder och har kontakt med tillsynsmyndigheter, ansvarar för yttranden till Justitieombudsmannen, Justitiekanslern och andra tillsynsmyndigheter samt besvarar remisser från bl.a. Regeringskansliet. Myndighetens dataskyddsombud är placerade vid enheten.

Arbetsbeskrivning

Du kommer huvudsakligen att arbeta med rättsligt stöd till någon eller flera av HR-avdelningen, ekonomiavdelningen, kommunikationsavdelningen eller IT-avdelningen. Frågor om avtal och överenskommelser, domstolsprocesser, offentlighet och sekretess och allmän verksjuridik kan också bli aktuellt. Som stöd till vår nya säkerhetsavdelning behöver vi en jurist med särskild kunskap om säkerhetsskydd och verksamhetsskydd, varför sådan kunskap är meriterande för tjänsten. Det kan också bli aktuellt att ta fram eller granska fakta- eller beslutsunderlag för överordnade chefer.

Att ge rättsligt stöd innebär att skriva rättsutredningar och bidra med expertis i rättsliga frågor i syfte att säkerställa att utvecklingsarbete inom myndigheten genomförs inom ramen för gällande rätt, men också att identifiera behov av författningsändringar och bidra till rättsutvecklingen. Du ska självständigt kunna driva ditt eget arbete men också ingå i tvärfunktionella arbetsgrupper tillsammans med andra kompetenser inom myndigheten.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • juristexamen
  • minst 3 års erfarenhet av självständigt juridiskt arbete t.ex. från domstol, Regeringskansliet, myndighet eller motsvarande
  • en mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även:

  • har genomfört notarietjänstgöring,
  • har erfarenhet av arbete inom en brottsbekämpande myndighet, eller
  • har erfarenhet från verksamhet med fokus på säkerhetsskydd och/eller verksamhetsskydd

Att arbeta som jurist vid Polismyndigheten förutsätter att du har en mycket god analytisk förmåga och på att du är noggrann och strukturerad. Arbetsuppgifterna ställer krav på att du trivs med att arbeta både i grupp och självständigt och att du kan arbeta i ett högt tempo. Utöver det förutsätter rollen att du är prestigelös och lösningsinriktad. 

Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
Eva Lindeblad, 070-2449665.

Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Charlotte Ryrberg, charlotte.ryrberg@polisen.se
Isabelle Nyberg, isabelle.nyberg@polisen.se

Fackliga företrädare

Fredrik Bergh/SACO tfn 010-563 91 37; Sofia Ask/Polisförbundet, tfn 010-563 87 10; Johan Gertz/Fackförbundet ST, tfn 010-56 770 92; Karna Tillheden/SEKO Polisen, tfn 0732-490 422

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidaretjänst med sex månaders provanställning
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Förtroendearbetstid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Jurist, Rättslig styrning och stöd, Rättsavdelningen

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap men du får gärna ha utländsk bakgrund. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 10 april 2020. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr. A163.639/2020 i mailets ärendemening. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med ref.nr A163.639/2020 via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, Box 122 56, 102 26 Stockholm.

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen

Varmt välkommen med din ansökan!

Sök jobbet

Ansök via e-post

Till toppen