Kommunikationsstrateg till Kommunikationsavdelningen med placering i Kungsholmen

Är du redo för en större uppgift? Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Organisation

Kommunikationsavdelningen

Län

Stockholms län

Utlyst

25 mars 2020

Ansök senast

15 april 2020

Referensnummer

C36800/2020

Arbetsplatsbeskrivning

Polismyndigheten är med cirka 32 000 medarbetare Sveriges största myndighet. Myndigheten leds av rikspolischefen och är organiserad i sju polisregioner, ett antal gemensamma nationella avdelningar samt ett kansli. 

Kommunikationsavdelningen har ansvar för att proaktivt styra och samordna Polismyndighetens kommunikationsarbete samt vara ett strategiskt och operativt kommunikationsstöd i hela myndigheten. Till kommunikationsavdelningens enhet nationell kommunikation söker vi nu en kommunikationsstrateg med placering i Stockholm.

Arbetsbeskrivning

Som kommunikationsstrateg ansvarar du för den strategiska planeringen men även genomförande och uppföljning i olika nationella kommunikationsuppdrag. Initialt blir ditt huvudsakliga uppdrag att stötta ekonomiavdelningen med kommunikation kopplat till avdelningens verksamhetsområden såsom Polismyndighetens verksamhetsstyrning och finansiella styrning, lokalförsörjning, inköp och upphandling samt med planering och samordning av kommunikation inom ekonomiavdelningen.  Du kommer ha en strategisk roll inom kommunikationsavdelningen och jobba nära kommunikationsdirektören, enhetschefen och övriga strateger samt med skribenter, webbredaktörer, formgivare med flera inom enheten. Du kommer även ha ett nära samarbete med enheten som hanterar alla mediekontakter samt med de sju regionala kommunikationsenheterna.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

  • Planera, samordna, genomföra och följa upp nationella kommunikationsinsatser, antingen genom egna operativa insatser eller i samarbete med andra.
  • Delta som avdelningens representant i nationella arbetsgrupper och uppdrag.
  • Leda arbetsgrupper inom kommunikationsavdelningen.
  • Genomföra workshops.
  • Vara ett stöd och rådgivare inom kommunikation till chefer och sakkunniga, främst gentemot ekonomiavdelningen.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som: 

  • Akademisk utbildning i medie- och kommunikationsvetenskap, journalistik eller annan jämförbar utbildning.
  • Minst fem års erfarenhet av strategiskt kommunikationsarbete i en större myndighet, organisation eller företag där du lett större kommunikationsprojekt.
  • Bred erfarenhet av operativt kommunikationsarbete.
  • Erfarenhet av att leda arbetsgrupper, samverka med externa aktörer samt av att beställa och leda konsulter.
  • Erfarenhet av att vara rådgivande inom kommunikation till chefer och ledningsgrupper.
  • Mycket god svenska i tal och skrift samt är en van skribent.

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även:

  • Erfarenhet av resultatkommunikation.
  • Kan hantera webbpubliceringar (polisen använder Episerver).
  • Har erfarenhet av utvecklingsarbete och organisationsutveckling.
  • Har erfarenhet av att förbereda och hålla presentationer.
  • Erfarenhet av kriskommunikation.

För att trivas i rollen som kommunikationsstrateg inom polisen ska du:

  • Ha ett stort engagemang för att arbeta med och utveckla kommunikationen i en stor organisation samt vara drivande i hur kommunikationen kan effektivisera och underlätta för både verksamheten och målgruppen.
  • Självständigt kunna hantera flera parallella engagemang med många deltagare och intressenter.
  • Ha en god förmåga att prioritera. 
  • God förmåga av att samarbeta.
  • Ha en vilja att utvecklas och en vilja att dela med dig av dina erfarenheter, kunskaper och idéer.
  • God förmåga att växla mellan planerat och händelsestyrt arbete, samt mellan strategiska och operativa arbetsuppgifter.

Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: Annika Ferm Ormos, tfn 070-345 07 90 eller Susanne Hammarberg, tfn 072-536 61 40

Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult: Marina Kireeva, mail marina.kireeva@polisen.se

Fackliga företrädare

Fredrik Bergh SACO, tfn 010-563 91 37
Johan Gertz Fackförbundet ST, tfn 010-567 70 92
Karna Tillheden SEKO, tfn 010-561 66 27
Sofia Ask Polisförbundet, tfn 010-563 87 10

Övrig information

Anställningsform: Tidsbegränsad anställning som längst två år
Arbetsort: Kungsholmen i Stockholm
Arbetstid: Förtroendearbetstid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Kommunikationsstrateg

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 15 april 2020. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet, i det ingår urvalsfrågor. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr C36800/2020 per post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta berörd HR-konsult.

Varmt välkommen med din ansökan!

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg

Till toppen