Polismyndigheten söker Handläggare förvaltningsärenden med placering i Skövde

Är du redo för en större uppgift? Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Organisation

Rättsavdelningen

Län

Västra Götalands län

Utlyst

20 mars 2020

Ansök senast

02 april 2020

Referensnummer

C36682/2020

Arbetsplatsbeskrivning

Rättsavdelningen ansvarar för myndighetens rättsliga styrning och stöd, hantering av förvaltningsrättsliga ärenden samt informationsförvaltning. Avdelningen finns representerad i hela landet och består idag av närmare 800 medarbetare. Vårt mångsidiga uppdrag gör rättsavdelningen till en spännande arbetsplats med möjlighet till stor variation.

Den förvaltningsrättsliga verksamheten innefattar bland annat utfärdande och återkallande av tillstånd att inneha vapen, utfärdande av tillstånd att anordna idrottstävlingar, konserter, demonstrationer och använda offentlig plats och genomförande av sprängning, utfärdande och återkallande av ordningsvaktsförordnanden samt bestridande av parkeringsanmärkning. Vissa arbetsuppgifter utförs i nära samarbete med den polisoperativa verksamheten.

Arbetsbeskrivning

Du kommer att handlägga ärenden enligt vapenlagen (1996:67), vapenförordningen (1996:70) m.fl. författningar och föreskrifter.

Ärendena handläggs i ett digitalt ärendehanteringssystem. Du kommer att arbeta med mottagning och utlämning av vapen och ammunition, beställning av transporter av vapen och ammunition för destruktion. I arbetet ingår även besiktning av skjutbanor och besiktning av polisens tjänstevapen och du kommer bli utbildad till vapentekniker. I arbetet kan även ingå att utföra inspektioner av vapenförvaring och vapenhandlare. Arbetet innebär daglig fysiskt arbete med vapen samt resor i arbetet förekommer. Du kommer att ha mycket kontakt både med allmänhet och polisanställda i det dagliga arbetet.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för uppdraget, exempelvis inom förvaltningsrätt eller erfarenhet som kan bedömas likvärdig och relevant
  • erfarenhet av IT-baserade dokument- och ärendehanteringssystem
  • B-körkort
  • god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:

  • Minst tre års erfarenhet av handläggning av myndighetsärenden
  • Erfarenhet av arbete med förvaltningsärenden
  • Kunskaper inom relevant lagstiftning
  • God vana av praktisk vapenhantering

Vi söker dig som är intresserad av handläggningsarbete. I denna roll är det viktigt att du är ansvarsfull och kan med egna initiativ driva arbetet framåt på ett resultatinriktat sätt. Arbetet ställer krav på att du kan planera och organisera ditt arbete, samt i perioder tåla en högre arbetsbelastning. Det är viktigt att du kan samarbeta och kommunicera med andra, har en positiv grundinställning och att du bidrar till ett bra arbetsklimat. Du bör vara intresserad av att lära dig ny lagstiftning och nya arbetsmetoder.

Som myndighetsperson förväntas du ha integritet och kunna stå för fattade beslut, samt ha förmåga att kunna förmedla dessa på ett tydligt och professionellt sätt i mötet med allmänheten. Det ska vara självklart för dig att ge en god service och att du delar Polisens värdegrund.

Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
Dan Joelson 010-56 53111, dan.joelson@polisen.se.

Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Amelie Mårtensson, amelie.mårtensson@polisen.se

Fackliga företrädare

Fredrik Bergh SACO, tfn 010-563 91 37, Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-56 38710; Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010 5677092; Karna Tillheden, Seko Polisen, tfn 010-56 16 627

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Skövde
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare förvaltningsärenden, Rättsavdelningen, Rätts Väst RA

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap men du får gärna ha utländsk bakgrund. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 2 april 2020. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr, C36682/2020 per post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta berörd HR-konsult.

Varmt välkommen med din ansökan!

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg

Till toppen