Sektionschef vid It-avdelningen-Polisiära gemensamma system-PGS

Vill DU bli en av oss som driver polisens it-stöd framåt och därigenom bidrar till att effektivisera den polisiära verksamheten?

Organisation

IT-avdelningen

Län

Stockholms län

Utlyst

18 mars 2020

Ansök senast

05 april 2020

Referensnummer

A143.753/2020

Arbetsplatsbeskrivning

Som anställd på It-avdelningen är du delaktig i ett viktigt samhällsuppdrag med många spännande verksamhetsområden där du gör skillnad på riktigt. Våra system används i polisernas vardag dygnet runt, året runt. Vårt fokus är att generera verksamhetsnytta – med hög utvecklingstakt och modern teknik utifrån agila principer och förhållningssätt. 

Sektionen Polisiära gemensamma system-PGS levererar utveckling och stöd inom analys, data, teknik, applikationer och innovation. Sektionen innefattar områden som GIS, Mobilitet, Kamera-och sensorsystem, Metodstöd, Integration och Beslutsstöd. 

Polismyndighetens It-avdelning med 900 medarbetare är en nationell avdelning vars främsta uppgift är att tillhandahålla it-tjänster till hela Polismyndigheten. Avdelningen ansvarar för att, i dialog med kärnverksamheten, upphandla, utveckla, livscykelhantera, ge support och sköta drift av samtliga it-system och därtill hörande it-infrastruktur. 

Nu söker vi en chef till sektionen för Polisiära genmensamma system. Sektionen inkluderar sex grupper med sex direktrapporterande gruppchefer. Sektionschefen ingår i It-avdelningens ledningsgrupp och rapporterar till it-chefen. 

Vi söker dig som har flera års erfarenhet av ledarskap och att leda It-utveckling utifrån agila arbetssätt med stort leveransfokus. Som chef verkar du för en miljö som stimulerar till samarbete, samverkan och ett fortgående utvecklingsarbete. 

Arbetsbeskrivning

Som chef för Polisiära gemensamma system 

ska du

  • ingå i enhetens ledningsgrupp
  • tillsammans med ledningsgruppen ansvara för verksamhetens långsiktiga förändrings-och utvecklingsarbete
  • ansvara och verka för en miljö som stimulerar till samarbete och laganda, kreativitet och ständiga förbättringar med starkt fokus på helheten
  • företräda hela Polismyndigheten både externt och internt och arbeta för att stärka förtroendet för polisverksamheten

 är du

  • verksamhetsansvarig – genom dina medarbetare når du goda resultat som ger önskvärda effekter
  • arbetsgivare – du påverkar och tar ansvar för arbetsgivarpolitiken samt tillämpar den för verksamhetens bästa
  • ledare – utifrån uppdraget coachar, motiverar, stödjer och skapar du förutsättningar för dina medarbetare att nå sin fulla potential

Kvalifikationer

Som chef för Polisiära gemensamma system

har du

  • Masterexamen inom It/teknik eller annat relevant område för tjänsten
  • minst fem års erfarenhet av att driva och leda tillsammans med andra chefer (chef över medarbetare)
  • erfarenhet av att driva och leda arbete genom andra chefer eller arbetsledare (chef över chefer)
  • minst fem års erfarenhet av att, med goda resultat, ha arbetat mål- och resultatinriktat för såväl hela verksamhetsuppdraget som det egna ansvarsområdet
  • erfarenhet av att framgångsrikt leda och driva förändrings- och utvecklingsarbete
  • ingått i ledningsgrupp eller motsvarande ledningsforum
  • minst fem års erfarenhet av verksamhetsområdet It och av att leda It-utveckling
  • erfarenhet av/kunskap inom områdena dataanalys och GIS (meriterande)
  • chefs- och ledarskapsutbildning (meriterande)

 besitter du

  • förmåga att kommunicera med medarbetare och medborgare
  • förmåga och vilja att lösa samhällsproblem tillsammans med andra samhällsaktörer
  • förmåga att sätta mål och uppnå resultat som leder till önskvärda effekter
  • förmåga och vilja att initiera, motivera, driva och leda förändring från såväl ett utifrån- som ett inifrånperspektiv
  • förmåga att tillvarata medarbetarnas potential i utveckling av verksamheten
  • förmåga att peka ut riktning, förklara varför samt skapa förutsättningar för att ta sig dit.

När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som en del i urvalsprocessen kommer tester att användas. 

Fullständig kravprofil-Sektionschef It-Polisiära gemensamma system

Kontaktpersoner

Information om uppdraget lämnas av biträdande it-chef Anna Günther-Hanssen, 010-563 89 27, e-post anna.gunther-hanssen@polisen.se 

Information om rekryteringsprocessen lämnas av HR-konsult Maria Uebel, telefon 073-703 48 76, e-post maria.uebel@polisen.se

Fackliga företrädare

Polisförbundet, Seko Polisen, Saco-S, ST nås via Polismyndighetens
växel 114 14.

Övrig information

Anställning

  • tillsvidareanställning med ett förordnande för befattningen om fyra år med möjlighet till förlängning
  • anställningen kan komma att inledas med en provanställning
  • placering vid it-avdelningen, Kronoberg i Stockholm

Säkerhetsklassning

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas.

I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Ansökan

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 5 april 2020 till jobb.chef@polisen.se eller till adressen: Polismyndigheten, registratorskontoret, Box 12256, 102 26 Stockholm.
Märk din ansökan med ref.nr. A143.753/2020 i mailets ärendemening.

I din ansökan vill vi att du tydligt beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter.  

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan, märkt med ref.nr, via post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta berörd HR-konsult.

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Polismyndigheten
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 30 000 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Varmt välkommen med din ansökan senast den 5 april mars 2020!

 

 

 

 

 

Sök jobbet

Ansök via e-post

Till toppen