Kravanalytiker, med placering i Göteborg

Organisation

IT-avdelningen

Län

Västra Götalands län

Utlyst

17 november 2020

Ansök senast

30 november 2020

Referensnummer

C44179/2020

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Som kravanalytiker hos teamet e-tjänster får du möjlighet att vara med och utveckla system som bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten. Hos oss får du möjlighet att arbeta med experter från flera olika delar av verksamheten, då vårt uppdrag är att ta ett helhetsansvar för nyutveckling och förvaltning av Polismyndighetens e-tjänster. Ett urval av produkter som gruppen ansvarar för är t.ex. e-tjänster för anmälningsupptagning som i dag hanterar ca 370 000 anmälningar per år vilket motsvarar ca 23% av alla upprättade polisanmälningar, positioneringstjänster vilka underlättar eftersök och kontrolltjänst som bidrar till att minska användningen av spärrade id-handlingar i samhället.

På Polismyndigheten arbetar 34 000 medarbetare varav it-avdelningen består av ca 1 000 anställda som ansvarar för all it som tillhandahålls av myndigheten. Som anställd på it-avdelningen är du delaktig i ett viktigt samhällsuppdrag med många spännande verksamhetsområden och har en möjlighet att göra skillnad på riktigt!

Arbetsbeskrivning

Vi står inför en spännande och händelserik tid med mycket nyutveckling. Som kravanalytiker hos oss kommer du ingå i ett tvärfunktionellt SCRUM team som tillsammans utvecklar och förvaltar Polismyndighetens alla e-tjänster. Vi arbetar enligt agila principer och vi vill att du har en T-shape profil eftersom vi hjälps åt att leverera snygga, högkvalitativa lösningar. Det innebär att du kommer få hjälpa till med varierande uppgifter som behövs för att lyckas med våra leveranser.

Du kommer bland annat att hålla i workshops för att ta reda på behoven, för att sedan ta fram prototyper och utvecklingsbara krav med ett fokus på den övergripande arkitekturen. Du kommer att samordna och strukturera arbetet kring de olika utvecklingsuppdragen du arbetar med. Stort fokus ligger även på att kommunicera med olika intressenter, både internt inom Polisen och externt med våra olika målgrupper. Resor inom Sverige förekommer i tjänsten.

Kvalifikationer

Vi söker dig som: 

  • har relevant akademisk examen, alternativt att du har motsvarande förvärvad erfarenhet som Polismyndigheten bedömer som likvärdig.
  • har erfarenhet av att fånga upp och dokumentera funktionella och icke-funktionella krav
  • har erfarenhet av att planera och genomföra workshops för behovsinsamling
  • har erfarenhet av att arbeta med att ta fram krav i där flera intressenter är involverade
  • har erfarenhet av agila metoder
  • behärskar svenska väl

 Det är meriterande om du har:

  • erfarenhet av att arbeta som systemutvecklare
  • erfarenhet av att skapa prototyper och genomföra användartester
  • erfarenhet av att arbeta med webbutveckling och e-tjänster
  • kunskap om IT-arkitektur
  • kunskap om standarder och riktlinjer som t.ex. WCAG
  • kunskap om informations- och begreppsmodellering

Personliga egenskaper
Du behöver ha en analytisk förmåga, vara ansvarstagande och ha ett starkt driv. Du vill hela tiden arbeta för att vi tillsammans kontinuerligt levererar så bra lösningar som möjligt. Du är en lagspelare som har lätt för att samarbeta och är kommunikativ och kan hantera många kontaktytor. Arbetsuppgifterna ställer krav på att du har en god förmåga att bryta ner komplexa uppgifter.

Vi kommer att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet.

Kontaktpersoner

Vill du veta mer?

Du är välkommen att kontakta gruppchef Daniel Svan, 010-56 373 86

Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta HR-konsult:

Elin Melkersson, elin.melkersson@polisen.se

Fackliga företrädare

Fredrik Bergh, SACO, tfn 010-563 91 37

Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-56 38710

Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010 5677092

Karna Tillheden, Seko Polisen, tfn 010-56 16 627

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Arbetsort: Göteborg

Arbetstid: Flextid

Tillträde: Enligt överenskommelse

Funktion: Kravanalytiker, It-avdelningen, E-tjänster

Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr, per post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg