Verksamhetscontroller till IT-avdelningen

Vill du göra skillnad? Vi söker en erfaren verksamhetskontroller till it-avdelningens kansli.

Organisation

IT-avdelningen

Län

Stockholms län

Utlyst

12 november 2020

Ansök senast

27 november 2020

Referensnummer

C44032/2020

Arbetsplatsbeskrivning

Som anställd på polisens it-avdelning är du delaktig i ett viktigt samhällsuppdrag med många spännande verksamhetsområden där du får du möjlighet att gör skillnad på riktigt. Våra system används i polisernas vardag – dygnet runt, året runt. Från ett ingripande mitt i natten till att färdigställa en förundersökning inför en rättegång.
Polisens it-avdelning har ca 960 medarbetare och ansvarar för all it som används av myndighetens ca 33 500 medarbetare. Vårt fokus är att generera verksamhetsnytta – med hög utvecklingstakt och modern teknik utifrån agila principer och förhållningssätt.
It-avdelningens kansli tillhandahåller stöd och styrning inom områden såsom ekonomi, planering, uppföljning, administration och it-inköp.

Arbetsbeskrivning

Rollen som verksamhetscontroller ingår i gruppen Verksamhetsplanering och Uppföljning. Gruppen har ett nära sammarbete med ekonomer som organisatoriskt tillhör ekonomiavdelningen. Vissa arbetsuppgifter kan också kräva ekonomisk uppföljning varför det är viktigt att du också har erfarenhet inom det ekonomiska området. Vi har ett stödjande arbetssätt och växlar mellan strategiska och mer operativa arbetsuppgifter.

Arbetet som verksamhetscontroller på it-avdelningen innebär bland annat att du

  • har en aktiv roll i avdelningens planeringsprocess under året, vilket ska resultera i en årlig it-/verksamhetsplan
  • tillsammans med övriga controllers ansvarar för planering och uppföljning
  • har en aktiv roll för att utveckla och effektivisera den årliga rapporteringsprocessen med bland annat månadsuppföljningar och personalprognoser
  • aktivt arbetar för att utveckla nyckeltal för verksamheten

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:

  • Akademisk utbildning inom samhällsvetenskap, ekonomi eller annan för tjänsten relevant utbildning
  • Minst 2 års erfarenhet av kvalificerat arbete med verksamhetsstyrning, exempelvis som controller
  • Erfarenhet att analysera och sammanställa större datamängder samt vana att analysera, dokumentera och följa upp nyckeltal
  • Erfarenhet av att skriva rapporter på ett pedagogiskt och lättförståeligt sätt
  • God förmåga att kunna uttrycka dig kärnfullt och precist, muntligt och skriftligt på svenska
  • Mycket goda kunskaper i Excel

 

Meriterande

Det är meriterande om du har:

  • Erfarenhet av arbete som controller inom it
  • Erfarenhet att arbeta med ekonomistyrning
  • Erfarenhet av arbete med utvecklingsarbete i databaser, t.ex. med MS SQL eller liknade verktyg
  • Vana av att hålla presentationer eller föredrag

 

Personliga egenskaper

Du är flexibel, har utvecklingsfokus samt kan växla mellan verksamhetsövergripande och operativt perspektiv. Du är bra på att samordna, strukturera och proaktivt leda arbete framåt. För att lyckas i arbetet är det viktigt med god kommunikationsförmåga och att du är lyhörd med fokus på samarbete, då förutsättningarna för ett gott resultat kräver förmåga att kunna förankra arbetet hela vägen ut i verksamheten. Arbetet kräver god förståelse för verksamhetens mål och syfte.

Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Vill du veta mer? Du är välkommen att kontakta ansvarig gruppchef Marie Green, tfn 072-230 09 64.

Lilian Westin ansvarig HR-konsult, 010-56 75 238

Fackliga företrädare

Facklig information lämnas av:

Saco-S: Fredrik Bergh, tfn 010-563 91 37
Polisförbundet: Sofia Ask, tel. 010 563 87 10
ST: Johan Gertz, tel 010-56 770 92;
Seko Polisen: Karna Tillheden, tel. 010 561 66 27

Övrig information

Anställningen

Arbetsort: Stockholm

Anställningsform: Tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning

Omfattning: Heltid

Arbetstid: Flextid

Tillträde: Enligt överenskommelse

Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Har du skyddad identitet kontaktar du ansvarig HR-konsult.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.


Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg